Hej,

Upplevde en ny och otrevlig händelse i vintras (dags att åtgärda det nu inför vintern 24/25).
Vi har ett badrum på andra våningen, renoverat runt 2015 med golvvärme.
Vattnet till detta badrum går från grunden via köket, rätt under, upp till badrummet där det är uttag (för att kunna montera ett badkar där). Jag misstänker att även kopplingen till toalett, handfat och duschen är precis där dessa uttag är.

Nu till problemet, under några kalla (runt -20C) så frös vattnet i ledningen. Märkte det dag ett genom att toaletten inte fyllde på efter spolning, la då en hårtork och blåste på uttagen (för badkar) efter en stund (en timme?) så släppte proppen och allt funkade som vanligt.
På kvällen var det samma temp, så för att undvika att vattnet frös igen så lät jag en liten stråle rinna i handfatet.
Det funkade, men då frös varmvattnet!
Så åter igen samma visa med hårtork och någon halvtimme senare så var det löst.

Efter det hade vi inga så kalla nätter.

Men nu vill jag gärna försöka lösa detta så jag kan lämna huset under vintern och inte komma hem till en sönderfryst vattenledning med allt vad det innebär.

Vi har bott i huset sedan 2007, aldrig haft sådana problem.

Vi la om papptaket som är närmast badrummet förra året, men de har inte gjort något annat än plockat bort gammal papp (typ fyra lager, kan det isolera?) och lagt på ny. Inget byte av virke eller annat.

En fundering jag har är om det skulle vara ok att ta upp ett litet hål mellan vattenledningarna i badrummet och spraya in isoleringsskum där? Man bryter ju en fuktbarriär i badrummet, men det är ju bara att spruta dit ny silikon efter, eller?

Någon som har en god ide varför det har börjat frysa, känns inte bra.

Just det, vi kan ta oss in på vinden och få access till väggen till rören från det hållet, men det innebär att vi måste ta ner en vägg på vinden och jag undviker helst det (men måste man så måste man).

Tack för input!

/Oskar
 
  • Handritad skiss som visar vattenledningens placering mellan badrum och sovrum, med anteckningar om isolering, tak med papp och troligt frysområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på två synliga vattenrörsanslutningar i ett badrum, monterade i en kakelvägg, delvis täckta av fogmassa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vattenledning med en handskriven text i rött som visar var ett hål ska borras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Krilleman
M MrWIB skrev:
Tack för input!
Glöm idén med fogskum.
Det blir inte bra, för du har ingen kontroll på hur skummet sväller och i vilken riktning.
Lämnar det glipor som kall luft kan ta sig förbi efter svällning?

Det som är mer korrekt är att isolera mer i utrymmet enligt min bild.
Var noga när du gör detta, med överlappande isolering.
Du vill ju stänga inne luften i isoleringen, och inte låta den kalla luften komma åt i glipor.

Typ denna isolering, 95mm omlott i flera lager gör nog susen.
Får du tag i tjockare så är det inget fel alls.
https://www.byggmax.se/isoleringsskiva-lambda-37-isover#1257=90019

Då flyttar du upp fryspunkten ganska rejält från väggen med vattnet.
För du får ju en del spillvärme från väggen...

Handritad skiss som visar isolering i väggen mellan badrum och sovrum, med överlappande isolering markerad i rött. Textnoteringar anger vattendragning och troligt frysområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
MrWIB och 3 till
  • Laddar…
J
Det går inte öppna innertaket underifrån i sovrummet? Och sedan så att säga isolera uppifrån och nedåt?
 
  • Gilla
MrWIB
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Glöm idén med fogskum.
Det blir inte bra, för du har ingen kontroll på hur skummet sväller och i vilken riktning.
Lämnar det glipor som kall luft kan ta sig förbi efter svällning?

Det som är mer korrekt är att isolera mer i utrymmet enligt min bild.
Var noga när du gör detta, med överlappande isolering.
Du vill ju stänga inne luften i isoleringen, och inte låta den kalla luften komma åt i glipor.

Typ denna isolering, 95mm omlott i flera lager gör nog susen.
Får du tag i tjockare så är det inget fel alls.
[länk]

Då flyttar du upp fryspunkten ganska rejält från väggen med vattnet.
För du får ju en del spillvärme från väggen...

[bild]
Tackar 👍 Det får väl bli så helt enkelt, även om det blir nersågande av vägg på vinden. Lika bra att göra rätt från början ;)
 
J Jocke Best skrev:
Det går inte öppna innertaket underifrån i sovrummet? Och sedan så att säga isolera uppifrån och nedåt?
Vill helst inte såga upp taket i sovrummet, och tror att vi kommer åt bättre från vinden i sådana fall.
Går på förslaget som @Jocke Best kommit med, om det inte dyker upp nått annat :)
 
J
M MrWIB skrev:
Vill helst inte såga upp taket i sovrummet, och tror att vi kommer åt bättre från vinden i sådana fall.
Går på förslaget som @Jocke Best kommit med, om det inte dyker upp nått annat :)
Du får återkoppla med bilder sen! Kanske du hittar guldtackor däruppe, som JLB-gänget!
 
  • Gilla
MrWIB
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Du får återkoppla med bilder sen! Kanske du hittar guldtackor däruppe, som JLB-gänget!
Ha ha 😆 bra tänkt, kanske blir sjukt lönsam extraisolering 🥳
Återkommer med bilder 👍
 
J
M MrWIB skrev:
Ha ha 😆 bra tänkt, kanske blir sjukt lönsam extraisolering 🥳
Återkommer med bilder 👍
Tror du menar att du kör med Krillemans förslag. Men kör det som funkar. Alternativt dra ett hål/eller lucka utifrån taket och blås in/lägg in isolering.
 
  • Gilla
MrWIB
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Tror du menar att du kör med Krillemans förslag. Men kör det som funkar. Alternativt dra ett hål/eller lucka utifrån taket och blås in/lägg in isolering.
Just så, det blir enligt @Krilleman förslag. Det där med att blåsa isolering från taket får bli steg 2, men en bra idé.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Stort tack @Krilleman för att du fick mig att göra det rätta 🙌👍
Hittade inget guld tyvärr. men ganska uppenbar orsak till mitt problem, vilket i detta fallet känns nästan lika bra, nu kan vi vänta in vintern utan magont ...

Gul isolering på vägg lossnat på grund av trasig hållare, rör synliga bakom. Personen har satt nya hållare och tätat med extra isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av gul isolering på vinden, med ett litet gap mellan två sektioner. Skugga från en mobil syns på isoleringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Isoleringen hade släppt från väggen pga av trasig "hållare", de där stora gula brickorna man använder för att få fast isoleringen på väggen. Man ser rören väldigt tydligt, kanske inte på bilden pga av skuggan från mobilen, men rejäl tillträde för kalluft där ...
Så började med att sätta dit inte bara en ny, utan två nya brickor. så nu sitter den nog bra.
Eftersom jag trodde det var brist på isolering på vinden, vilket det inte var tack och lov, så hade jag köpt inte en, utan två balar med isolering ... vi fick användning av två skivor (145mm) då jag la lite extra kring rören.
Isolering i ett trångt utrymme under ett tak med träbalkar synliga. Skuggan av en mobil syns på isoleringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var ungefär 100C varmt och väldigt trångt, vet inte om uttrycket krypvind finns, men detta var det. Fick dessutom lägga ut spångar mellan takstolarna, äntligen fick man användning av allt gammalt bra att ha virke/plankor man sparat 🥳
Isoleringsskivor på vinden, fastsatta med trästolpar och gula brickor, samt en skugga från mobilen synlig i bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lade tillbaka isoleringen över hålet och tejpade igen plasten, nu återstår bara att fixa till taket lite snyggt så är allt återställt och lite förbättrat 👍
Bild på en rektangulär hålighet i ett tak, fylld med gul isolering och flera remsor av silvertejp över plast för att hålla isoleringen på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så läxa lärd, gör det rätt med en gång, genvägar blir sällan bra 😊
 
  • Gilla
Jeppson och 2 till
  • Laddar…
J
M MrWIB skrev:
Stort tack @Krilleman för att du fick mig att göra det rätta 🙌👍
Hittade inget guld tyvärr. men ganska uppenbar orsak till mitt problem, vilket i detta fallet känns nästan lika bra, nu kan vi vänta in vintern utan magont ...

[bild][bild]

Isoleringen hade släppt från väggen pga av trasig "hållare", de där stora gula brickorna man använder för att få fast isoleringen på väggen. Man ser rören väldigt tydligt, kanske inte på bilden pga av skuggan från mobilen, men rejäl tillträde för kalluft där ...
Så började med att sätta dit inte bara en ny, utan två nya brickor. så nu sitter den nog bra.
Eftersom jag trodde det var brist på isolering på vinden, vilket det inte var tack och lov, så hade jag köpt inte en, utan två balar med isolering ... vi fick användning av två skivor (145mm) då jag la lite extra kring rören.
[bild]

Det var ungefär 100C varmt och väldigt trångt, vet inte om uttrycket krypvind finns, men detta var det. Fick dessutom lägga ut spångar mellan takstolarna, äntligen fick man användning av allt gammalt bra att ha virke/plankor man sparat 🥳
[bild]

Lade tillbaka isoleringen över hålet och tejpade igen plasten, nu återstår bara att fixa till taket lite snyggt så är allt återställt och lite förbättrat 👍
[bild]

Så läxa lärd, gör det rätt med en gång, genvägar blir sällan bra 😊
Perfekt ju 💪
 
  • Gilla
MrWIB
  • Laddar…
Krilleman
M MrWIB skrev:
Stort tack @Krilleman för att du fick mig att göra det rätta 🙌👍
Hittade inget guld tyvärr. men ganska uppenbar orsak till mitt problem, vilket i detta fallet känns nästan lika bra, nu kan vi vänta in vintern utan magont ...
Kungligt bra! 👍👍✅✅🍺🍺
 
  • Gilla
MrWIB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.