Har du 0502-Y på det vita så skulle jag personligen, utan tvekan välja 1002-Y :)

Samma mängd gult i bägge nyanserna, vilket gör att du inte riskerar att den grå färgen stöter i ngn. "annan" ton (tex. ljus-ljus blått ;))

MVH//Christina.

*EDIT* Kommer att bli jättesnyggt :)
 
Charlie skrev:
Suck, nu ska vi måla vår trappa (inomhus alltså). Väggar och snickerier kommer att bli vita (snickerivit eller bruten vit, ja ni vet nog vad jag menar). Huset är ett gammalt trähus från tidigt 1900-tal

Så stolpar jag in på färghandeln och ska köpa ljusgrå färg tilltrappan. Varför kan det inte bara finnas en ljusgrå?? Nu blir man ju sittande i valet och kvalet igen...

Just nu står valet mellan NCS1000 och 1002-B, men sen finns det säkert 5 till angränsande ljusgrå toner som skulle kunna passa...

Finns det nån färgexpert som vill hjälpa till?

Vi skulle ju kunna ordna en folkomrösning om de mest populära kulörerna och sedan förbjuda alla andra. Det vore väl fint med en faluröd trappa istället?
 
T
Kolla om du kan få låna en färgkarta och ta med hem för att jämföra med, och kolla i så fall färgkartan dag som kvällstid då färgerna ger olika intryck beroende på ljus.

Lycka till.
 
Charlie skrev:
Hmm, nu har jag kollat upp 1002-Y i färgaffären om hörnet. Men den kändes mer åt det beiga hållet, kanske inte så grå. Fast det kanske berodde på omgivningen (att stå i en färgaffär och försöka avgöra hur en kulör verkligen ser ut är inte det enklaste).
Jaa det är just det som är lite lurigt ;), när man tittar på de där små papperslapparna så ser nästan alltid de grå tonerna som går lite mot blått (tex. din 1002-B) ut som de snyggaste och bästa grå färgerna, medan de som har lite gult i sig ser smått "skitiga" ut ;), men när de sedan är uppmålade på stor yta så är risken stor att det inte längre är grått, utan, just det........., ljusblått ;)

Tycker du att 1002-Y ger för liten kontrast så pröva 1502-Y.
Som andrahands alternativ skulle jag isf. föreslå 1000-N el. 1500-N.

Men allt detta är naturligtvis en smaksak, det är ju tillåtet att vara förtjust i en grå ton som stöter i blått :), du kan ju alltid köpa en provburk och måla upp den på en större skiva hemma, då är det lättast att se vilken effekt den ger, under det ljusförhållande som är aktuella hemma hos dig.

MVH//Christina.
 
Charlie skrev:
Jo, nu lutar det åt 1000-N. 1500-N tycker vi är för mörk, men så är 1000-N ganska ljus. Om man vill ha en aningen mörkare nyans är det då 1100-N eller 1200-N man ska be om?
Det bör de def. kunna fixa på en hyfsat kunnig färgaffär, spec. när det gäller neutralnyanser (N) så är det ju enkelt.
Allt bryts ju via datorn numera så i det fall de inte har någon färdiginlagd brytning på 1100-N eller 1200-N så är det ju bara att kolla hur mycket svart som ingår i 1000-N, utifrån det bör de via manuell påfyllnad kunna lägga till svart i ytterst små mängder, dvs. droppvis tills ni känner er nöjda.

Om slutresultatet sedan kallas 1100-N ell 1300-N är ju tämligen egalt ;), huvudsaken är ju att ni själva blir nöjda.

Men var noga med att anteckna och spara "brytreceptet" på den nyans ni till slut stannar vid, annars blir det omöjligt att få samma om ni behöver köpa mer färg :)

MVH//Christina.
 
Apex skrev:
Problemet med alla grå neutrala från S0600-N och mörkare är att dom bryts med minst två olika pigment.
Om du t.ex. bara tillsätter mer svart kommer det slå åt det blåakitga hållet. Det måste kompenseras med ett eller flera andra pigment.
Det är alltså inte så enkelt som det kan tyckas.
Om man vill hålla sig kvar i neutralskalan.
Ja, det är ju alldeles sant :) men jag fick uppfattningen att "Charlie" var ute efter nåt som inte fick uppfattas som för "varmt" ;), dvs. inte som min favoritnyans 1002-Y ;), utan hellre lite kallare.

Sedan tycker jag iof. inte att det är så himla kinkigt vad nyansen exakt skulle definieras som enl. NCS (även om det är enklare), gör man en egen brytning så kan den ju kallas vad som helst, huvudsaken att man är nöjd med den.

Men visst, stalltipset är ju förstås att provmåla med någon av standardnyanserna först och sedan se vart åt man vill dra det hela :)

MVH//Christina.
 
Charlie skrev:
Ja, vi får se vad de säger i färgaffären. Men det blir kanske 1000-N ändå.

Men jag är imponerad av dina kunskaper "byggimpert" har läst många av dina inlägg och nu har "apex" dykt upp som också verkar kunna en hel del ;). Hur har ni lärt er allt detta? Har ni några tips om var man kan lära sig mera? Jag känner mig helt grön på det här området, hade man varit färgblind hade man åtminståne kunna skylla på det ;D
Tack ska du ha Charlie, det var snällt sagt :)

Ja, var "Apex" har lärt sig vet jag iof. inte , MEN jag skulle satsa en slant på att han är proffs och jobbar med färg dagligen ;), så han är alldeles säkert mycket mer kunnig än jag är :).

Själv har jag lärt mig det jag kan av ren passion för färger och ffa. nyanser :-* samt av egna erfarenheter och ffa. av misstagen ;).

MVH//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.