Bor i ett äldre hus med CTC vedpanna (oljedriften bortkopplad) och kompletterad med en elpatron från Värmebaronen (4,5 kW+4,5kW). De nio elementen (5 i bottenplan, 4 i våningen ovanför) har en äldre cirkulationspump på returvattnet, och elpatronen har fått en ny WILO cirkulationspump. Uppe på kallvinden finns ett expansionskärl med ”skvallerrör” ut.

I vinter har jag haft problem med luft i elementen. Eldar jag med ved fungerar det, men kompletterar jag med elpatronen ( för att hålla temperaturen nattetid) så återkommer alltid problemet med luft i elementen.

Några idéer om vad det kan bero på? Det är lite ont om rörmokare i trakten…
 
Finns det någon shunt på systemet eller är det full framledningstemperatur hela tiden?

Vilken temperatur håller systemet när den går på elpatron?
Vilken temperatur eldar du upp till?
Hur stor vattenvolym är det i pannan?

Låter som att det är låg vattennivå i expansionskärlet.
Prova att fylla på vatten i systemet när du eldar och pannan är nära "maxtemperatur", fyll på så mycket att det börjar skvallra.
 
Har det alltid varit så eller något som kommit sista tiden
När patronen är igång, fräser det då i pannan ( kokar ) då kokar syret ur vattnet och hamnar högst upp. Du har ett öppet system vad jag förstår. Kommer det något vatten i skvallerröret. Vid eldning så blir det även då en form av kok i pannan och syret går ur.
Var är exspansionsröret kopplat, direkt på pannan eller före eller efter pumpen. Du har nog inte mer än ca 0,3 bar i tryck på systemet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Finns det någon shunt på systemet eller är det full framledningstemperatur hela tiden?

Vilken temperatur håller systemet när den går på elpatron?
Vilken temperatur eldar du upp till?
Hur stor vattenvolym är det i pannan?

Låter som att det är låg vattennivå i expansionskärlet.
Prova att fylla på vatten i systemet när du eldar och pannan är nära "maxtemperatur", fyll på så mycket att det börjar skvallra.
Shunten på CTC:n är fullt öppen. När patronen är igång har jag kört med 40 (max 90) som ger en temperatur på ca 30 grader i systemet. Detta bara för att hålla en temp som inte startar den andra värmeslingan (som ju då betyder 4,5 kW till) men som ändå medför att jag inte behöver starta eldningen från 10 grader. Jag eldar till rekommenderade 75-80 grader. I natt tex så märkte jag vid 22-tiden att det var mycke luft i elementen men av ren lathet brydde jag mig inte om. Men märkte i morse att det kommit ur skvallerröret. Så det verkar som om luften bidragit till en nivåökning i expansionskärlet.
 
J jonaserik skrev:
Har det alltid varit så eller något som kommit sista tiden
När patronen är igång, fräser det då i pannan ( kokar ) då kokar syret ur vattnet och hamnar högst upp. Du har ett öppet system vad jag förstår. Kommer det något vatten i skvallerröret. Vid eldning så blir det även då en form av kok i pannan och syret går ur.
Var är exspansionsröret kopplat, direkt på pannan eller före eller efter pumpen. Du har nog inte mer än ca 0,3 bar i tryck på systemet.
Det verkar som om det kommit efter att pumpen vid elpatronen byttes. Expansionskärlet finns högst upp på kallvinden och skvallerröret mynnar ut under takkanten. Det går ett rör från patronen till det rör som går upp från pannan till kärlet på vinden. Trycket i det här öppna systemet ligger på 0,5 bar (om mätaren stämmer...) och det kommer väl bara från höjdskillnaden vad jag nu kan förstå.

Eftersom fenomenet uppstår när patronen används, kan det då bero på den pumpen (som ju går igång med patronen) matar för mycket eller för litet? WILO-pumpen kan ju avläsas, värre är det med den gamla Grundforsaren...
 
Hur sitter pumpen i förhållande till röret upp på vinden, efter så kan det statiska trycket puffa på upp i röret,
exsp ska helst vara direkt i pannan. Nu talas det om panna, sitter patron i en ved/olja-panna eller på sidan om
Exp går från patronen till kärlet. är då direkt efter patronen då. Kan vara att med lågt temp och kanske lågt flöde på patronen, så kokar det runt slingorna på patronen. Syre frigörs och går då direkt upp till kärlet som tillsammans med vatten och luft fyller det och det börjar skvallra. Fyller du på vatten med jämna mellanrum, inte bra då det kommer syresatt vatten som måste kokas ur syre i. Och allt är tillbaka på ruta 1 med luften

EDIT ändrat ett litet fel i texten , före ska vara efter
 
Redigerat:
tack Demmpa och Jonaserik för kommentarerna. Problemet visade sig ändå vara enklare än jag trodde; efter att ha hittat ett liknande problem på nätet och man där spekulerade i att det kan vara ett jordningsfel bad jag en elektriker att kolla patronen. Och där var det. Trasig elpatron som åstadkom "luften". Bytte till en ny och nu fungerar det som det ska.
 
Vad bra att det ordnade sig, då är inte patron med på någon jordfelsbrytare och var nog sprucken, då blir det kokning på vattnet i den slingan på patronen och syre frigörs
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.