Vad gjorde jag för fel?

Nu har jag stött på patrull! Jag har gett mig på att putsa. Först grundningsputs, det gick ju bra. Sen skulle jag sätta på själva putsbruket och det visade sig vara riktigt knepigt. För det första hade ju grundningsputsen blivit smulig på ytan, så det kändes först lönlöst att få på putsbruket. Efter nån timmes jobb lyckades jag dock få putsen på plats, men det var så svårtjobbat att jag liksom fick ta en liten klick här och en klick där. I detta skede kändes det omöjligt att få en fin och jämn yta. Äsch tänkte jag, man ska ju tydligen "bräda" också när det har "styvnat". Det visade sig att brädningen med rivbräda inte alls jämnar ut utan det lossnar liksom delar och blir bara helt ojämt och konstigt.

Vad gjorde jag för fel? Skulle jag har skapat en i prinicp "perfekt" yta direkt när jag jobbade in putsen, och hur i h-skotta gör man det? Drog med en stor "skånska" och det var hur svårt som helst asså... :(

Nu har jag en yta som ser ut som grand canyon och det hjälper inte att bräda. Funderar på att försöka jämna ut så gott det går med löst husfix, och försöka få en någorlunda jämn yta.

Undrar ändå vad jag har gjort fel! Vet du kanske? :rolleyes:

/Tom
 
Har själv bara putsat någr små små ytor. Men fick hjälp av en släkting som var murare i en tidigare karriär för sisådär 30 år sedan. Vi putsade en skorstensstock i köket, ca 4 kvm.

Han krävde ett väldigt löst bruk, det var så att det nästan helt rann av sleven. Han kastade på bruket från sleven, berättade att det var viktigt med den rätta knycken på sleven. Sedan jämnade man till det allterferssom. Ytan var ett tag liksom helt ihophängande så att om man jämnade till en ena änden så såg man att det rörde sig lite över hela ytan. Bruket var så löst att hälften rann av sleven till baka i hinken när man lyfte sleven.

Det var väldigt viktigt att ytan var ordentligt vattnad, vi stänkte på vatten med borste i flera omgånga med början ca 30 min innan vi började putsa. Gick åt ett par liter vatten till ytan.

En slutlig avrivning som mest var till för att få rätt ytstruktur snarare än att få jämnt.
 
Som hempularen skriver, man ska slå på det och det med rätt teknik. Speciellt viktigt om det är putsning utomhus, det blir annars en liten luftficka mellan putsen och underlaget och kommer där in fukt + skillnader mellan varmt och kallt i temperatur så är snart putsen redo att ramla ner själv eller med ytterst lite hjälp.

Det går att dra på det om man har grundat innan men då är det viktigt att bruket är riktigt löst så att det inte bildas några luftfickor någonstans. Sen sätter man upp "banor" gjorda av trälister som man sen stockar av bruket på, man får då en rak och fin yta. Sen vänta tills det börjar torka, vattna upp ytan ordentligt och skura.

Putsa är inte så lätt i början. De första 20-30 m2 man gör är lite krångliga, sen brukar det flyta på bättre ;)
 
Du skriver varken vad det är för puts och vad det är för underlag du putsar på så det är svårt att hitta fel .???
... verkar som om ytan var för torr/ ej förvattnat eftersom det smulas och faller av och putsen blir för styv och går ej att slätta till.

Om underlaget är så torr att det sugger ut all vatten som finns i putsen så kan putsen inte härda. Den torkar i förtid och faller av i stället .... är min erfarenhet
gaia
 
Det är putsbruk C från Finnja, lågalkaliskt. Det andra var grundningsbruk A från Finnja. Underlaget var gasbetong.
 
Antagligen vattnade jag kanske inte betongytan tillräckligt innan, så det var därför grundningsbruket blev smuligt. Tack för all hjälp!
 
Tom Bombadill skrev:
Nu har jag en yta som ser ut som grand canyon och det hjälper inte att bräda. Funderar på att försöka jämna ut så gott det går med löst husfix, och försöka få en någorlunda jämn yta.

/Tom
Undvik husfix om du kan, för det ger en helt annan yta.
 
S
Jag fick ett tips av en murare när jag putsade min grund, att ha i några droppar yes diskmedel, det tar bort ytspänningen, och blanda löst, funkade bra för mig.
 
När jag putsade källaren så lossnade det en del i början. Efterhand gick det bättre. Se till att blanda bruket ordentligt, det ska inte vara för torrt för då fastnar det ej. Är det för blött så tappar det formen. Men generellt så blandade jag (när jag trodde jag var klar) oftare för torrt än för blött.

Sen som redan nämts så är det ju en teknikfråga när man slår på putsen. Exempelvis är det betydligt lättare på 1m nivå istället för vid golv eller tak.

Efter att ha slängt på ca 0.5mx0.3m så jämnade jag av det med en vanlig planka. Se till att "såga" dig uppåt (sick-sack med brädan uppåt på väggen). Drar du av med brädan som vid bredspackling så kommer det garanterat att lossna. Efter ytterligare en halvtimme så gav jag det slutstrukturen med en borste och vatten. Det sitter fortfarande på väggen :)

Lycka till, och övning ger färdighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.