Kan någon förklara för mig på vilket sätt det gynnar:
- byggnadsvård
- hållbarhet
- samhällsekonomi
att undanta just fönsterrenovering från ROT-avdrag?
Det finns hur många avdragsmöjligheter som helst men när jag frågar skatteverket får jag svaret att renoveringen måste göras i mitt hem för att få avdrag. Hur många hem har plats för att haställningar för fönsterrenovering hemma eller kan ha fönstren liggande för torkning av färgen under några veckor i hemmet.
Det verkar helt vettlöst att inte att undanta fönsterrenovering från ROT-avdrag.
Eller har jag missat något väsentligt här?
Undrar Therese
 
  • Gilla
Sommartorparn och 3 till
  • Laddar…
"Politik" kallas det. Förutsättningen för rot&rut är att arbetet utförs i beställarens hem, av någon anledning. Frågan "varför" är sedan inte intressant. Det fanns en diskussion om denna anledning, men den har jag glömt för stunden.
 
  • Gilla
Peter787 och 5 till
  • Laddar…
Är det inte dags att diskutera detta igen?
 
  • Gilla
Lärospånet och 2 till
  • Laddar…
Marie_Therese Marie_Therese skrev:
Är det inte dags att diskutera detta igen?
Njet. ;)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Marie_Therese Marie_Therese skrev:
Är det inte dags att diskutera detta igen?
Jag tycker det är dags att diskutera rotavdraget igen... Varför ska mina skattepengar gå till att stötta fastighetsägare och hantverkare... båda grupperna verkar ju överhettade nu.

Jag skulle hellre se stöttning av annan lokal handel som verkar gå på knäna.

/ATW
 
  • Gilla
  • Ledsen
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
Då kan man diskutera ganska mycket om vad ens skattepengar går till.
 
  • Gilla
Hep och 6 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Jag tycker det är dags att diskutera rotavdraget igen... Varför ska mina skattepengar gå till att stötta fastighetsägare och hantverkare... båda grupperna verkar ju överhettade nu.

Jag skulle hellre se stöttning av annan lokal handel som verkar gå på knäna.

/ATW
Det är ju inte dina skattepengar utan de skattepengar som får utfört arbete med ROT som används:cool::rofl:
 
  • Gilla
Peter787 och 3 till
  • Laddar…
Därför ingen mening med ny diskussion.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Jag tycker det är dags att diskutera rotavdraget igen... Varför ska mina skattepengar gå till att stötta fastighetsägare och hantverkare... båda grupperna verkar ju överhettade nu.

Jag skulle hellre se stöttning av annan lokal handel som verkar gå på knäna.

/ATW
Du kanske ska läsa på lite vad ROTAVDRAG är för något.... Dina skattepengar används när du gör avdrag...
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det är ju inte dina skattepengar utan de skattepengar som får utfört arbete med ROT som används:cool::rofl:
Visst klyv hår.

Antingen ska det finnas ett allmännt rotavdrag för inköp av alla typer av tjänster eller inget.

Att bara ge det till husägare/hantverkare är sjukt.
Och leder bara till sådana här frågeställningar: Mycket vill ha mer.

/ATW
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Du kanske ska läsa på lite vad ROTAVDRAG är för något.... Dina skattepengar används när du gör avdrag...
Så du menar att Rotavdraget inte gynnar husägare/hantverkare framför andra grupper?

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Visst klyv hår.

Antingen ska det finnas ett allmännt rotavdrag för inköp av alla typer av tjänster eller inget.

Att bara ge det till husägare/hantverkare är sjukt.
Och leder bara till sådana här frågeställningar: Mycket vill ha mer.

/ATW
Fast fortfarande så får ju inte hantverkaren mer betalt för att det är ett rotjobb, blir snarast mer kontorsjobb....
Därimot kan jag ju säga som plåtslagare i ett litet samhälle, att många jobb inte skulle bli gjort utan rotavdrag
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Så du menar att Rotavdraget inte gynnar husägare/hantverkare framför andra grupper?

/ATW
Själva poängen med rot/rut var väl ändå att avliva svartarbete, vilket jag nog tycker att det lyckats bra med
 
  • Gilla
BaltzarH och 6 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Själva poängen med rot/rut var väl ändå att avliva svartarbete, vilket jag nog tycker att det lyckats bra med
Då borde det snart bli rotavdrag på Pizza.

/ATW
 
  • Gilla
  • Haha
BaltzarH och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.