Ska byta uttag i ett sovrum. Men får ingen ström i uttaget. Har bytt i andra sovrummet där är det iof bara två kablar här var det 4. Vad gör jag för fel?
 
  • Baksida av ett eluttag med fyra anslutna kablar och synlig märkning för N och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Peppsson Peppsson skrev:
Ska byta uttag i ett sovrum. Men får ingen ström i uttaget. Har bytt i andra sovrummet där är det iof bara två kablar här var det 4. Vad gör jag för fel?
Det är inte så att det är kopplat via en lampknapp så att du bryter strömmen till uttaget om lampan är släkt?
Edit: Har du mätt om du har spänning mellan trådarna, så du vet om felet ligger i uttaget.
 
Om du har elcentral med skruvsäkringar, satte du tillbaka säkringen i samma hål den var innan?
 
Har inte kollat om den styrs via strömbrytare.
Ja jag satte allt tillbaka säkringen :)
 
Det hände inget när jag slog på lampknappen som sitter över.
 
Funkar andra uttag i samma rum?
 
Japp
 
Skumt. Nästa steg är väl att mäta spänningen i uttaget med en multimeter.
 
Är inte det första steget? Man mäter väl att det är spänningslöst innan man börjar skruva och att det finns spänning när man är klar?
 
  • Gilla
tomasfr och 4 till
  • Laddar…
Fungerade det ursprungliga uttaget? Vad är det för fabrikat?

Detta att det är två trådar till anslutningarna tyder på att det är vidarekopplat till något mer uttag i rummet. Om det fungerar måste felet ligga i själva uttaget vi ser på bilden. Funderar på om märkningen kan vara fel, så att anslutningarna i själva verket är X anslutningar (inte inkopplade).
 
  • Gilla
tomasfr
  • Laddar…
Sitter trådarna fast ordentligt i kopplingen? I vissa sådana kopplingar kan tråden ”hamna på fel sida” i klämman. Men då sitter den inte fast ( och är dåligt kopplad rent elektriskt).
 
Jag hitta boven i dramat en kabel gick upp till en strömbrytare som inte var inkopplad. Vart ansluter jag kabeln?
 
  • En hand håller en ofullständigt installerad strömbrytare med synliga anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Löst!
 
Med tanke på din kunskapsnivå ska du nog inte koppla alls.
 
  • Gilla
Assassen och 4 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.