Jag försöker snygga till en källartrapp där putsen släppt. Jag utgår ifrån att den är murad med leca-block, då enligt teknisk beskrivning hela källargrunden är det. Egentligen är väl inte ytan så anskrämlig, men jag vill snygga till den. Vattnar och putsar med Serpo 135, tunt, tunt. Egentligen bara så man får ytan. Men då jag någon vecka senare ska rolla på färg, så hamnar putsen på rollern. Så putsen har inte fäst mot ytan. Vad är felet???
 
Har det kanske torkat för fort?
 
Hur undviker jag för snabb torkning? Jag kan inte stå och spraya med vatten hela tiden, jag har ett jobb att sköta också:)
 
Du börjar med att förvattna trappen rikligt dagen innan du putsar. Putsa sedan på en molnig dag, absolut inte i direkt solsken. Sedan måste du eftervattna putsen i tre dagar, helst på morgonen. Dubbelkolla även vattenmängden som du använder till bruket. Även rengöringen innan putsningen är viktigt, ytan får inte damma eller vara sandig. Helst bör du högtryckstvätta innan.
 
Dom få gånger jag putsat har jag även täckt in den putsade ytan i plast. Har funkar bra men vet inte om det skulle funkat lika bra utan. Plasten hade iaf mycket kondens på insidan så visst höll den kvar fuktighet.
 
D
Du skkriver att du antar att det är leca-block? Betyder det att du inte har rengjort blocken från gammal puts eller varför "antar"? Har du provat att först grunda med rödgrund?
 
Ja, tänkte oxo på det. Någon forma av grund borde göra susen. I min källare har man kört vitgrund på siporex men det är ju inomhus
 
Jo nog låter det allt som att putsen torkat ut innan den brunnit färdigt. Förvattna, eftervattna och täck med plast.
Dessutom kan det ofta vara klokt att slamma ytan innan putspåslag. I alla fall om det är fråga om tjockare puts. slammningen ökar vidhäftningen. Förvattna, blanda torrbruk och vatten till en vällingliknande koncistens. Lägg på med kvast eller liknande. Putsa kan du göra samma dag som slammningen, slammningen behöver bara ha torkat upp lite.
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.