Vårt hus har sedan många år tillbaka en elkassett på 13kW kopplad till en trefasgrupp avsäkrad med 16A diazeder. Om jag överslagsräknar på det får jag 13kW till ca 19A. (13000/230/3=18,8)

Bevisligen fungerar det, och 19A på en 16A kanske normalt är inom marginalen även vid lite mer långvarig belastning. När jag kollade just nu var ena säkringen varm på utsidan när jag kände på men inte mer än kanske ca 40°C.

Däremot blir jag ju nyfiken över varför man inte satte 20A säkringar här när det installerades.:thinking:

Kan elektrikern ha tänkt att 16A räcker och utnyttjat det för att att få selektivitet mot huvudsäkringarna på 20A? Eller ville man av någon anledning använda 2,5mm2 (vilket det är) men inte vågade avsäkra med 20A eftersom det strider mot tumregeln? (kabeln är utanpåliggande och bara 5-6 meter lång så det är inte något problem egentligen). Eller något mer som jag inte kommer på?

Någon som vill spekulera? :)

(Om det nu inte bara är en hempulare som helt enkelt tänkte att 13kW måste vara mindre än 16A...) :surprised:
 
Nåt sånt kanske...det är ju helt klart underdimensionerat. 19 A ligger tyvärr precis inom det område där en 16 A smältsäkring håller, men den blir ju varm. Den borde bli ännu lite varmare än 40 grader efter lång gångtid. Men nu går väl inte patronen timmar i sträck utan med ett visst kortare intervall, det gör mycket.

En utanpåliggande 2.5 mm² kabel med normal kylning ska tåla denna ström. Men man måste även kontrollera att kortslutningsströmmen blir tillräckligt hög vid elpatronen för att tillåta en 20 A säkring.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men man måste även kontrollera att kortslutningsströmmen blir tillräckligt hög vid elpatronen för att tillåta en 20 A säkring.
På 5-6 meter kabellängd måste jag väl ha en förimpedans på över 1Ω för att inte uppfylla utlösningsvillkoret med 20A och 2,5mm2 ledare - eftersom jag har diazed? (Och även med C-dvärgar är väl gränsen för förimpedansen runt 850mΩ med så kort kabel?)

Eller måste jag räkna annolunda på trefas? Eller är det något annat du tänker på eller jag som snurrar runt fel i uträkningarna någonstans?:rolleyes:
 
Nej då man räknar på samma sätt för trefas ledningar. En 20 A diazed kräver 147 A för att lösa inom 0.4 sekunder, så det är bara att dividera 230 V med totala impedansen och lägga på en säkerhetsmarginal
 
Får jag följa upp med en följdfråga:

När vi byter uppvärmning kommer vi istället ha 9kW elpatron, vilket om jag räknar rätt blir ganska precis över 13A. Men fördelen med att sätta 13A skulle vara att behålla selektiviteten även med 16A huvudsäkring vilket jag överväger att testa. Är det dumt att tänka så även i det fallet eller är det så nära 13A att det kan anses vara ok?
 
M Mikael 81 skrev:
Får jag följa upp med en följdfråga:

När vi byter uppvärmning kommer vi istället ha 9kW elpatron, vilket om jag räknar rätt blir ganska precis över 13A. Men fördelen med att sätta 13A skulle vara att behålla selektiviteten även med 16A huvudsäkring vilket jag överväger att testa. Är det dumt att tänka så även i det fallet eller är det så nära 13A att det kan anses vara ok?
En 13A diazed är knappast selektiv mot en 16A diazed. En tumregel är två säkringsstorlekar upp. Däremot kan du ju kontrollera detta i selektivitetstabeller. Jag hade inte ändrat, får du kortslutning på pannan vilket inte sker särskilt ofta så får du nog leva med att även huvudsäkringen löser ut.

Vet du förresten vad du har för förimpedans?
 
Jag tolkar detta diagrammet som att överlappet mellan 13A och 16A bara gäller över 400V. Tumregeln kanske gäller säkringar med mindre tighta specar?

Vad gäller förimpedans har jag inte kollat utan ska göra det någon gång längre fram, men bor mitt inne i samhälle på nästan 10.000 invånare, så har så här långt antagit att förimpedansen inte är alltför hög utan gissat på 500±200 mΩ.
 
  • Logaritmiskt schema som visar I²t-värden för säkringar vid olika strömmar och spänningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK. Gjorde ett snabbt vattenkokartest ändå. Jag tror jag har gjort det en gång tidigare förresten, men tydligen utan att skriva upp värdet - jag tyckte väl inte det var tillräckligt exakt då heller. Hur som helst tappar jag ca 3V (±10%) vid 9,2A (±2%) vilket med 1,3 som säkerhetsfaktor ger 425±50 mΩ. (Och nu har jag det dokumenterat här om inte annat... :D)

(Edit: rättat siffrorna och gjort uträkningen rätt och ordentligt nu...)(3V/9,2A*1,3≈0,425Ω)
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Jag tolkar detta diagrammet som att överlappet mellan 13A och 16A bara gäller över 400V. Tumregeln kanske gäller säkringar med mindre tighta specar?
Ja, man ser att 13 A är i praktiken fullt selektiv mot 16 A, kanske i verkligheten också.
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.