Vi håller som bäst på begär in offerter på ytterdörrar och fönster. Jag vill ha målade massiva trädörrar men företagen vi varit i kontakt med rekommenderar HDF i speglarna. Varför ?
Varför går det inte att måla massiva furu-, ek- eller teakdörrar ?
 
Spelar materialet nån roll
när det inte syns? :cool:

Mvh Putte
 
Spelar materialet nån roll
när det inte syns?  
Ja i detta fall spelar det stor roll.
Vid nytillverkning av spegeldörrar som är massiva väljer många tillverkare att
tillverka spegeln i MDF eller HDF. (Inte Silvan eller Bauhaus-dörrar)

Om du tittat på en gammal målad spegeldörr så förstår du varför.
Trä krymper och utvidgar sig med årstidernas olika luftfuktigheter.
Det innebär att färgen alltid spricker runt spegeln i springan mot sidostyckena.

Sätter man ett "dött" material som ex.vis HDF i spegeln så minskar man krympningen
avsevärt och minimerar risken för att färgen spricker.

Allt går att måla  ::)
 
ByggPutte: Hmmm... :-? Det tankesättet delar jag nog inte ... Men många andra har jag märkt.

Känner dock mej osäker på detta. Undrar hur stort problem träets rörelser är egentligen. Är det bara estetiskt, d.v.s. sprickor i färgen, så gör det inget. Värre är det om hela dörren bågnar... :-/
 
Känner dock mej osäker på detta. Undrar hur stort problem träets rörelser är egentligen. Är det bara estetiskt, d.v.s. sprickor i färgen, så gör det inget. Värre är det om hela dörren bågnar...
Det är färgen som spricker, och det är inte snyggt.
 
Visst rör sig träet och färgen kan spricka men om man målar tunt tunt så händer det inte. Eftersom du tänkt köpa en ny dörr och då kan få den obehandlad så kan du måla själv. Dels kan du då måla riktigt tunt och se till att dra ut färgen ordentligt runt speglarna så du inte målar fast spegeln i ramen. Dels blir det inte så många färglager och det är oftast på gamla dörrar med många lager färg som det spricker eftersom man inte skrapat rent runt speglarna innan man lägger på nya lager.

Qvesarums byggnadsvård i Skåne tillverkar massiva dörrar i bland annat teak. De kan göra dem efter dina önskemål. Ganska dyra men ska vara riktigt bra kvalitet. Där tror jag du kan få dem målade med linoljefärg dessutom om du inte vill göra det själv.
 
Det är inte bara färgen som kan spricka. Ha man otur kan själva limfogarna i själva spegeln spricka. Det har det gjort på några av mina gamla ytterspegeldörrar.
Jag har helt enkelt blivit tvungen att slå isär dessa och limma ihop spegeln igen.

Att trä rör sig kan jag surt konstatera. Särskilt på dörrar inomhus. Fast de suttit i huset i över hundra år har vissa torkat så pass att det syns en halv cm omålat trä runt kanten på spegeln...
Det har dock inte hänt på ytterdörrarna. På dessa har inte linoljefärgen heller spruckit.
Kanske beror det på att jag målat så tunt?


 
Hm...
Blir ej klokare, helt klart olika åsikter här.

Någon som har åsikter vilket träslag som är bäst om vi beslutar oss för massiva målade träytterdörrar ?
 
Om jag vore du skulle jag trots risk med sprickor i färg och annat ändå välja dörrar i massivt trä. Du har ju möjlighet att renovera dörren då, det går nog inte om det är mdf. Nya dörrar i målad mdf ser rätt plastiga ut dessutom.....
Ska du ändå måla dörren så borde väl fura duga?
Jag har tyvärr ingen aning om något träslag har mer isolerande effekt än andra.
Lycka till!
 
Tänkte närmast på om något av träslagen rör sig mer eller mindre ?

Jo, det blir nog en trädörr med trä även i speglarna. Vi tänkte beställa från RM-snickerier, de var dock inte så pigga på att leverera dörrar med speglarna i trä. Det var dock Allmogesnickerier.
 
Målaren på jobbet drog en mjukfog
i ytterkanten på dom gamla spegel dörrarna.
Det kanske hjälper lite.

Mvh Putte
 
Pius skrev:
Tänkte närmast på om något av träslagen rör sig mer eller mindre ?

Jo, det blir nog en trädörr med trä även i speglarna. Vi tänkte beställa från RM-snickerier, de var dock inte så pigga på att leverera dörrar med speglarna i trä. Det var dock Allmogesnickerier.
Konstruktionen spegeldörr är ju gjord just så att spegeln ska sitta löst och kunna röra sig i ramen efter väder och vind. Det är grundtanken. Om man spacklar, limmar, mjukfogar fast spegeln kommer någonting annat att röra sig, ram, fog eller spegel så att det på sikt ändå spricker.

En tanke: Kanske kan man måla speglarna separat innan de sätts in i ramen. Då torde du aldrig kunna få några torksprickor mellan spegeln och ramen och du behöver inte försöka spackla igen konstruktionen, vilket ändå spricker på en gång.
 
Det är nog ingen dum idé att måla delarna för sig innan man sätter i speglarna och monterar dörren. Det är ju just när man målar, fogar ellerspacklar fast dem som det blir problem. Om du ändå beställer en ny dörr kolla om möjligheten finns eller måla tunt. Då ska det inte vara problem hellre. Mjukfog tror jag personligen inte på även om den kan röra sig en del. vitsen är ju som sagt att speglarna ska kunna röra sig och vara lösa.
 
Tack för bra svar ! Blir helt klart en massiv trädörr nu när jag har argumenten till försäljaren ! ;)
 
Pius skrev:
Hm...
Blir ej klokare, helt klart olika åsikter här.

Någon som har åsikter vilket träslag som är bäst om vi beslutar oss för massiva målade träytterdörrar ?
Jag har en finsk skogstidning skriven på svenska som jag prenumererar på. De hade en artikel för något år sedan om torrgran, dvs gran som torkat på rot. Idag får man skänka sådana till skogsbolagen vid en avverkning, eftersom de inte vill ha dem eller så lämnas de kvar som naturvårdträd. Det intressanta med artikeln var att de nämde att torrgran är formstabil. dvs den slår sig inte efter sågning. Jag har testat med min solosåg och det stämmer. Det blir virke av ypperlig kvalité.
Tidningen nämnde även att man tillverkade flygellock av virke med faströta av samma orsaker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.