Mitt första inlägg efter att ha läst detta forum ett antal år. Har dock lärt mig mycket under åren.
Jag har en borrad brunn ca 80 m. Använder brunnen sällan eftersom vi även har kommunalt vatten. Pumpen är en Altech som sitter på ca 70 m djup.
Det finns en Hydropress 60l och en tryckregulator som slår till vid ca 3 Bar och från vid ca 5 Bar.
Vid tillslag får jag ett kraftigt dunk i systemet. Har noterat att det dröjer ett par sekunder efter tillslag innan trycket börjar öka och dunket kommer. Bifogar en video.
Kan det vara en backventil i pumpen som inte fungerar ?
Tacksam för råd
 
Luft?
Som när man stängt av vattnet och vattenkranen spottar luft i början innnan all luft är borta?
 
D Dilato skrev:
Luft?
Som när man stängt av vattnet och vattenkranen spottar luft i början innnan all luft är borta?
Mycket värre. Tryckvakt, manometer och hydropress sitter i källaren och dunket hör ända ut i trädgården.
Man kan se på manometern hur visaren studsar till och rören skakar.
 
Kärvande backventil i pumpen, den är en gummiboll och om den inte öppnar direkt så kan det bli smällar när den öppnar. Då ni inte använder pumpen så mycket, så står trycket kvar mot bollen och då kan den liksom fastna i stängt läge, innan trycket går upp.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag skulle då börja med att kolla förtryck I hydropress
 
V Vector skrev:
Jag skulle då börja med att kolla förtryck I hydropress
Har justerat förtryck i hydropressen. Det var alldeles för lågt. Bara 0.7 Bar. Ökade till 1,7 Bar.
Ändrade också tryckvakten: tillslag var 3 Bar. Nu tillslag vid 2 Bar. Frånslag som tidigare vid ca 5 Bar.
Hade sedan tidigare märkt att dunket blev något mindre vid lägre tillslagstryck.
Resultat av justeringarna är något lägre dunk. Nästan acceptabelt.
Fortfarande en fördröjning på ca 3 sek efter tillslag innan trycket börjar öka (manometerns visare studsar till) och man hör en tydlig dunk och rören skakar till. Misstänker att det är som jonaserik föreslog, en kärvande backventil i pumpen.
Får fundera på hur jag kan lyfta upp pumpen och om det går att fixa backventilen om det är den som krånglar.
 
Om det är modern enfas-djuphålspump så har de elektronisk mjukstart vilket gör att det kan dröja över 2 sekunder innan det byggt upp full tryck och faktiskt börja pumpa vatten (har provat på min djuphålspump med en stor växelriktare med display som visar förbrukning i snabb uppdatering - att det går en viss tid mellan strömpåslag och innan det börja dra ström av upprampnings-karaktär - defintivt inte en direktinkopplad en-fasmotor med startkondensator - för då hade strömmen rusat ganska ordentligt just vid tillsaget för att sedan minska när motorn varvar upp) - och sedan om ledningarna är rätt långa ytterligare lite tid för att tryckhöjningsvågen skall nå hydropressen. Sedan kan transmissionsledningen (dina slangar) ge ytterligare effekter när de är långa med tryckpulser som vandrar fram och tillbaka som tex. när backventilen släpper och det blir en tryckpuls av det.

om man står ut med nuvarande läget efter justeringen så skulle jag inte bry mig så mycket om det då det är ingen garanti att det blir bättre bara för att du drar upp pumpen och att du redan innan behöver få hem rätt backventil/boll när du väl gör jobbet - är det djuphålspump så är backventilen ofta integrerad i pumpen och det blir att delvis plocka isär denna och det kan ha vissa krav att tex. inte lägga ned pumpen på sidan utan måste hållas stående eller lutande (ofta att det är olja fylld i toppen som skyddar elektroniken från vatten och oljan kan läcka ned mot pumputrymmet och vatten vandrar upp till elektroniken om det ligger horisontellt - läs på pumpens instruktioner i hur den skall hanteras först).
 
Redigerat:
Det är en 3-faspump. Se bifogad bild. Inte uppenbart hur man kommer åt att kolla / fixa en eventuellt kärvande backventil förutom att först få upp pumpen till marknivå.
Känns dock som problemet kan vara en kärvande backventil.
Efter justering av hydropress förtryck och sänkt start tryck har jag fått en viss förbättring och kanske jag får nöja mig till vidare och acceptera dunket.
Tack alla för dom råd jag fått.
 
  • Närbild på en Sumoto 3-fasmotor, modell 4WP 200 T, tillverkad i Italien, med tekniska specifikationer om kraft, temperatur, frekvens och tryckkapacitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.