Precis fått nycklarna till mitt nya hus och upptäcker att säkerhetsventilen till VVB droppar/läcker.

Ska den göra det eller är den trasig?

Bild av en läckande säkerhetsventil installerad på en kopparrörsledning till en varmvattenberedare. Ventilen är markerad med en röd cirkel och texten "droppar till och från".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns inget som leder vattnet ner i en golvbrunn vilket gör det hela problematiskt.. :(

Vad gör man här? Byta? Leda vattnet till golvbrunn?
 
normalt sett ska dylika ventiler motioneras och spolas för att fungera optimalt. Att den nu läcker lite betyder inte att den är dålig utan den arbetar efter tempsvängningarna. Normalt sett ska den vara ansluten till avlopp av given anledning.
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Jag har en liten hink under min ventil, dit droppar det och evaporerar från hinken så det är nästan tomt i hinken jämnt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pontus Sundberg
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
normalt sett ska dylika ventiler motioneras och spolas för att fungera optimalt. Att den nu läcker lite betyder inte att den är dålig utan den arbetar efter tempsvängningarna. Normalt sett ska den vara ansluten till avlopp av given anledning.
Okej tack för informationen! Trodde först att smuts hade samlats eller liknande och att den därav droppade.

Men bra, då kopplar jag på en slang och leder bort vattnet till golvbrunnen.
 
D Dilato skrev:
Jag har en liten hink under min ventil, dirt droppar det och evaporerar från hinken så det är nästan tomt i hinken jämnt.
Okej, det låter som en enkel och bra lösning! Kanske börjar så och håller ett öga på hinken för att se hur mycket den fyller upp!

Tack!
 
P Pontus Sundberg skrev:
Okej tack för informationen! Trodde först att smuts hade samlats eller liknande och att den därav droppade.

Men bra, då kopplar jag på en slang och leder bort vattnet till golvbrunnen.
jo det kan också vara på det viset. Motionerandet av ventilen gör att man slipper läckage orsakat av ärg i sätet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Om jag inte minns fel så ska ledningen från säkerhetsventilen till golvbrunn ha minst samma dimension som röret till VVB. Dessutom ska det finnas ett ställe där man kan observera om det droppar.
Det kan man lösa med en spillmuff
Spillmuff med gummitätning 40 mm, vit, för inomhusavlopp.
 
  • Gilla
Pontus Sundberg
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
jo det kan också vara på det viset. Motionerandet av ventilen gör att man slipper läckage orsakat av ärg i sätet.
Okej förstår!

Men det är alltså en funktion i ventilen som släpper ut vatten när det finns behov? Så den bör alltid vara kopplad till en brunn/hink oavsett gammal och ärgad eller sprillans ny?
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Om jag inte minns fel så ska ledningen från säkerhetsventilen till golvbrunn ha minst samma dimension som röret till VVB. Dessutom ska det finnas ett ställe där man kan observera om det droppar.
Det kan man lösa med en spillmuff
[bild]
Okej bra, skall åka till byggvaruhandeln och inhandla en ledning, tack!

Stället för observation, menar du att den sitter på VVB eller på rör/ventil?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.