B
Jag har lagt märke till att tegelfasader kan vara utformade på olika sätt. Och en sak som jag särskilt lagt märke till är att vissa tegelfasader har i t.ex. var 3e fog ett hålrum för dränering. Men i vissa tegelfasader finns det ingen öppning alls.

Så frågan är. Varför finns det en öppning i vissa tegelfasader medans det saknas på vissa?
 
Ventilation. Fukt ska ventileras bort mellan tegel och trästomme.

En gissning är att de som saknar kanske är en vägg helt i sten (alltså inget trä på insidan). Eller att någon inte visste vad de gjorde ;)
 
B
13th Marine 13th Marine skrev:
Ventilation. Fukt ska ventileras bort mellan tegel och trästomme.

En gissning är att de som saknar kanske är en vägg helt i sten (alltså inget trä på insidan). Eller att någon inte visste vad de gjorde ;)
Ja de flesta tegelhus som jag tittat på har öppna fogar i nedersta raden. Det huset som vi köpte har helt täta fogar. Besiktningsmannen anmärkte inte på det och är nu på semester men tanken slog mig idag att så är fallet.
 
Jag tittade först på en tegelvilla med just detta, huset hade uppreglade väggar på källarplan.
Sen köpte vi ett annat tegelhus med oinredd källare och utan ventilation i fogarna, så det 13th säger kan vara mycket korrekt!
 
Vår besiktningsman anmärkte på att vi bara har på var sjätte =)

Men det är trästomme innanför? Finns inget annat som skulle kunna vara ventilation?
Hur gammalt är huset?
 
B
Så är ytterväggen uppbyggd. Vad betyder papp AC 150/200?
 
  • Skiss över ytterväggskonstruktion med markeringar för tegel, luftspalt, isolering och pappmaterial, inklusive specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du verkar ha som mig, fiberplank.
En gammal reklametikett för fiberplank från AB Hultsfreds Industrier på en fibervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Teknisk ritning av väggkonstruktion med fiberplank och diffspärr i form av papp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pappen är dåtidens diffspärr i guess
Såhär ser den ut
En väggsektion under renovering med fiberplank och svart plast, elektriska dosor och gamla diffspärrspapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Det verkar vara så @Biggie

Huset är just ett hultsfredhus byggt 66.
Men med ytterväggens uppbyggnad förstår jag inte varför tegelfasaden saknar öppna fogar.
 
  • Schematisk illustration av en yttervägg nummer 18 med olika lager inklusive tegel, luftspalt och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Bob-TheBuilder skrev:
Så är ytterväggen uppbyggd. Vad betyder papp AC 150/200?
A = asfaltimpregnering
C = cellulosapapp
150 = asfaltvikt i g/m²
200 = råpappens vikt i g/m²

Längre ner i texten står papp YAC 400/150 där Y betyder ytbelagd, alltså ytbelagd cellulosapapp 150 g/m², impregnerad med 400 g asfalt per m².

AC-pappen är alltså vindspärr och YAC-pappen diffusionsspärr.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bob-TheBuilder och 3 till
  • Laddar…
B
fahlis fahlis skrev:
A = asfaltimpregnering
C = cellulosapapp
150 = asfaltvikt i g/m²
200 = råpappens vikt i g/m²

Längre ner i texten står papp YAC 400/150 där Y betyder ytbelagd, alltså ytbelagd cellulosapapp 150 g/m², impregnerad med 400 g asfalt per m².

AC-pappen är alltså vindspärr och YAC-pappen diffusionsspärr.
Tack! Har du något bra svar på varför man inte valt att lämna några öppna fogar för dränering? Huset har ju stått så sedan 66 så uppenbarligen har den inte tagit någon synlig skada.
 
B
Jag fick tag på vår besiktningsman :) på en helg/semester, väldigt hyggligt.

Tegelfasader utan öppna fogar är inget som behöver en särskild anmärkning. Tanken med de öppna fogarna är att det ska kunna rinna ut vatten där vid väldigt häftigt slagregn OM vatten lyckas tränga in genom tegelfasaden. Grundidén är helt ok men i praktiken är majoriteten av dessa dräneringshål igentäppta av murbruk från baksidan som ramlat ner vid murningen eller annan skit. Och man har inte kunnat se en större skadefrekvens på tegelfasader utan öppna fogar. Huvudsaken är att det ska finnas en luftspalt och att teglet inte ska vara fallfärdigt så att det regnar in där hela tiden.

Dessutom sa han att det är viktigt att komma ihåg att dåtidens hus saknar lika effektiv isolering och inte är lika täta vilket gör det lättare för eventuell fukt/vatten att torka upp eller rinna bort ändå.

Dagens byggtekniker ställer mycket högre krav på fasaden då isoleringen är mycket tjockare och allt är tätare. I tegelfasader idag är det normalt att man gör dubbla dräneringshål (två rader tegel) och inte börja i raden längst ner just för att murbruk och annat skit kan täppa igen hålen.
 
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.