Framför vårt hus står två mindre träd ganska nära varandra och därmed med liknande förutsättningar. Nyligen under sommaren har ena trädet börjat torka och må dåligt medan det andra till synes mår bra. Jag har svårt att förstå hur de kan trivas så olika när förutsättningarna är så lika. Har ni några kloka idéer om vad som kan vara fel?
Två mindre träd framför hus, det vänstra trädet har torra och bruna blad, medan det högra trädet ser friskt och grönt ut; blommor i krukor på trappa framför träden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två träd bredvid varandra framför ett hus, ett med gröna blad och det andra med torkade blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som syns i bilderna ovan har bladet på det ena trädet börjat torka, detta träd står öster om det andra trädet. Jag vet inte hur länge träden stått där men åtminstone sedan 2019, så de har överlevt ett par år i all fall. Jag vet inte heller vad det är för sorts träd så är även tacksam om någon här kan identifiera dem! :)
 
Jag vet inte vilken art det är, finns så många likadana så det är svårt att avgöra från bild om man nu inte råkar ha ett likadant själv.

Lika svårt att säga vad som hänt men jag gör en gissning så får du själv kolla upp detta.

Trädet ser ut att vara ympat, antingen vid kronan eller strax ovan roten. Det syns eller känns som en klump vid någon av ställena. Ibland händer det att det blir ett brott på stammen där ympningen är, det bryts av helt enkelt.

Som sagt, en gissning...
 
  • Gilla
Papa42 och 1 till
  • Laddar…
Ofta blir ympade växter inte lika långlivade (pudlar här - detta är bara min erfarenhet). Har själv nyligen råkat ut för samma: 3 väldigt fina klotrobinior på stam på rad - den mittersta håller nu på att dö av någon typ av sjukdom i barken - 17 år efter planteringen.
 
  • Gilla
Papa42 och 1 till
  • Laddar…
Närliggande träd som skuggar eller suger vatten och näring? Får en sida mer sol än den andra? Samma PH-värde eller jordtyp i båda rabatterna? Sjukdom eller skadedjur i den ena med inte den andra? Finns det fysiska hinder under marken, som rör eller stenar?

Vi har en liguster-häck varav en sida är 1/4 i storlek i förhållande till den andra. Förklaringen ligger i grannens storvuxna bok som både skuggar och tar en del av regnvattnet. Antar att även rötterna suger ut en del av näringen av jorden där.
 
  • Gilla
Papa42
  • Laddar…
Ibland hittar man inte orsaken till sånt där. Grannen har typ 8 rödbladiga lönnar placerade på en rad. Den tredje vill inte. De har bytt ut den i tron att det var något fel på just det trädet men precis samma med nästa. Så det står 7 träd som är 5 m höga och så ett som är 2 m precis bredvid. Ingen rimlig orsak till beteendet.
 
  • Gilla
Papa42
  • Laddar…
Någon form av Salix skulle jag säga och jag tror att @Abies koreana är inne på lösningen.
Träden (det som hänger) är ympade eller oculerade på stammen, och någon form av skada eller sjukdom har uppstått i själva ympen.
Det kan också vara en sjukdom och då sprider den sig säkert.

Det här är träd som jag knappt vill kalla träd då de inte har några större förutsättningar att leva särskilt länge, utan endast är till för kortvarig (med trädmått) prydnad förslagsvis i en stor kruka eller liknande.

En annan sak som oftast inte blir lika fint som man tänkt sig är att plantera växter symmetriskt vid tex en gångväg. Eftersom växterna sällan utvecklas likadant uppstår inte den effekt som är tänkt.

Trädet som mår bra kan stå kvar, om ni gillar det, men det andra kommer inte att hämta sig och kan tas bort.
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Efter att ha kollat upp vad detta med ympning innebär så håller jag med om att träden verkar vara ympade nära toppen, vid punkten från vilken alla grenar hänger ned. Tyvärr låter det ju också som att det torra trädet är om inte redan dött så alla fall dödsdömt och bortom räddning. Vi får istället börja fundera på vad som ska ersätta dessa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.