Hej!
Nybliven ägare till en liten stuga med litet kök utan vatten. Vill göra om det lite men jag började fundera på varför man ska ha diskho när man ändå ej har rinnande vatten? Kan inte balja funka lika bra ( o därmed mera arbetsyta) ? Som det är nu samlas vatten i en hink under diskhon som man får gå ut o tömma.
Hjälp mig att komma på argument för o emot!
 
  • Gilla
Emil Karlsson
  • Laddar…
I mina föräldrars stuga finns varken vatten eller el, och ej heller diskho i köket. De har en arbetsbänk ute under tak, där man står och diskar i en balja och sköljer i en annan balja. (y)
 
  • Gilla
miis
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
I mina föräldrars stuga finns varken vatten eller el, och ej heller diskho i köket. De har en arbetsbänk ute under tak, där man står och diskar i en balja och sköljer i en annan balja. (y)
Tack Maria, Två baljor som man dessutom kan stapla låter onekligen mera flexibel och miljövänlig!
 
M miis skrev:
Tack Maria, Två baljor som man dessutom kan stapla låter onekligen mera flexibel och miljövänlig!
Som kuriosa kan jag säga att min mamma blir vansinnig om nån annan än hon diskar när vi är i stugan, hon älskar att stå där under det lilla plasttaket och diska i lugn och ro, oavsett väder. :crysmile:
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Som kuriosa kan jag säga att min mamma blir vansinnig om nån annan än hon diskar när vi är i stugan, hon älskar att stå där under det lilla plasttaket och diska i lugn och ro, oavsett väder. :crysmile:
;) jag ska se till att bygga ett fantastiskt underbart utekök så jag också kan säga "mitt kök! ingen annan får röra!!"
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Marias föräldrars lösning låter som den funkar utmärkt - så länge mamma får ha sin disk ifred förstås. :crysmile:
Jag har bara haft diskho utomhus i många år och tycker det hade varit skönt att ha en riktig diskbänk inne, även utan rinnande vatten. T.ex. om man står och hackar/skär/klipper olika matvaror. Renset skyfflar man ner i hon för att ta hand om det senare. Man kan ha en bytta med vatten för att bara hjälpligt skölja av kniven med mellan tomater och champinjonerna, inte vet jag.
Visst funkar en balja, men om du ska ställa baljan på bänken så får du troligen en jobbig arbetshöjd..?
Sen är det ju en utrymmesfråga såklart. Är det ont om arbetsyta så kanske det är bättre att bygga uteköket med diskmöjligheter där.
Vad gäller hinken under hon så kan du säkert istället dra ut en slang till något lämpligt ställe i trädgården, eller till och med fixa en liten stenkista. (y)

Lägger du in ett par bilder så kan du säkert få tips om hur du kan bygga om köket, kan bli hur bra (och dyrt!) som helst! :rofl:
 
Hej ToRy och tack för dina erfarenheter.
Jag tänkte igenom de exempel du nämnde, det var bra tankeövning. Inser att renset i hon är inte aktuellt för mig, men jag sköljer flitigt kniven, skärbrädan, disktrasan mm.
Arbetshöjden funderade jag faktiskt på tidigare. En bekant till mig i Holland (ej lång då hon var spanjorska) byggde sitt kök med spisplattan (en stor sak på ca 120) ca 10-15cm lägre än arbetsbänken. Hon sa att det blev lagom att röra runt i grytan sådär. Tönkte man kunde ställa balja på en sådan lite lägre bänk, men sen ska ju både jag o min man kunna vara i köket. För honom är det nog inte dumt med standardhöjd + balja. dessutom blir det nog inflexibelt med lågt.
Stenkista finns, ca 10 meter bort! men då måste man borra hål i väggen för slangen eller hur? Det känns läskigt.:crysmile:
Förra ägarna lämnade dessutom slang för att ev kunna göra detta + även diskbänk för utekökbygge.

Ja, jag ser absolut fram emot att få tips och råd från alla med erfarenheter här (med foto!) det är lite konstigt kök, så jag behöver verkligen få hjälp att tänka smart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.