Jag har en Asko diskmaskin D 5654 XXL ca 15 år gammal den har diskat perfekt tills nu, det blir rent i underkorgen men dåligt rent i mellen och överkorgen har båst rent rör och armar även kollat anslutningarna vid överkorgen vatten kommer det in och han tömmer men verkar som det är dåligt tryck, kan det vara cirkulationspumpen ? och är det värt att kosta på en om det är det felet även om man byter själv, men den är gjord i Jung Made in Sweden
 
A
S Skumpen skrev:
Jag har en Asko diskmaskin D 5654 XXL ca 15 år gammal den har diskat perfekt tills nu, det blir rent i underkorgen men dåligt rent i mellen och överkorgen har båst rent rör och armar även kollat anslutningarna vid överkorgen vatten kommer det in och han tömmer men verkar som det är dåligt tryck, kan det vara cirkulationspumpen ? och är det värt att kosta på en om det är det felet även om man byter själv, men den är gjord i Jung Made in Sweden
spolarmsväxlaren
 
Jag tackar för svaret
 
A
S Skumpen skrev:
Jag tackar för svaret
värd att reparera all dar i veckan
 
Har bytt spolarmsväxlare nu diskar han rent i överkorgen men inte i underkorgen men det beror väl hur den stog när jag monterde den, är det styrkortet som är problemet hur mäter jag på stiften 3 stift ska det alltid vara spänning på stiften och den växlar på de 2 stiften
 
A
S Skumpen skrev:
Har bytt spolarmsväxlare nu diskar han rent i överkorgen men inte i underkorgen men det beror väl hur den stog när jag monterde den, är det styrkortet som är problemet hur mäter jag på stiften 3 stift ska det alltid vara spänning på stiften och den växlar på de 2 stiften
hur såg den gamla ut dvs var kontakterna blöta eller brända?
i så fall kan kortet oxå gått.
ett stift är gemensamt ett är matning till motorn det tredje är lägesgivaren
öppna den gamla så ser du
 
så ser stiften ut det till vänster ser bränt ut
Avmonterad plastmekanism med grönt kugghjul, metallkontakter, skruvar och glasögon i bakgrunden på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
S Skumpen skrev:
så ser stiften ut det till vänster ser bränt ut
[bild]
ser det ut så är det högst troligt att kretskortet har gått
 
Tack för hjälpen electroluxaren nu diskar min Asko perfekt igen, behövde bara byta spolarmsväxlaren kortet hade klarat sej
 
Vad blev fel vid första försöket?
 
D Daniel 109 skrev:
Vad blev fel vid första försöket?
Ska väl du veta som vet allt.
 
Nej, jag vet inte allt. Tydligen fungerade den inte vid första försöket efter bytet. Då undrade jag vad som blev fel då. Det är så man kan lära sig av andras misstag.
 
Vet inte vad som blev fel första gången kan det varit att det var mycket beläggning på stiftet till växlaren så att även honkontakten hade beläggning så strömmen inte orkade igenom första gången för låg spänning så den inte orkade växla efter bytet, bara gissning från mej.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Tack för återkopplingen. Alltid kul att få veta vad som löser problemen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.