Sotaren såg något grynigt konstigt sist i skorstensrötet så det blev eldningsförbud. Han tyckte sig se en ojämnhet och vi kunde inte avgöra vad det var på hans mindre bra kamera.

Så, efter många andra projekt skickade jag upp mobilen och filmade lite ikväll. Och döm av min förvåning när vi ser en STOR glipa i skarven mellan två sektioner.

Det är alltså en 25år gammal stålskorsten med dubbla rör och isolering mellan. Kavani modell 3 sektionsskorsten. Finns förstås ingen info på nätet vad jag kan hitta längre (så om någon har bra bilder och/eller instruktioner mottages det tacksamt).

Det är förstås 3 meter upp i skorstenen från kaminen räknat och mitt i ett schakt utan inspektionsluckor så det är lite rivningsarbete för att komma åt.

Någon kunnig som vet vad fanken som har hänt här? Och går det att åtgärda tro? Åldern gör ju att det inte finns reservdelar att tillgå.
 
  • Gilla
  • Wow
Stenfelt och 7 till
  • Laddar…
Slutar inre rökröret som det ska uppe i skorstenen?

Finns det någon justersektion?

Hur ser det ut där den oisolerade rökröret övergår till helsiolerat?
 
En gissning av vad som hänt baserat på hur modul-skorstenar brukar vara uppbyggda. Skorstenen består av ett antal ca 1 m långa moduler (med rökkanal - isolering - yttre skal) som är travade på varandra.

Rökkanalens hela längd måste kunna glida fritt, hela vägen från kaminen upp ut över taket, då den expanderar ganska mycket varje gång man eldar. Den översta modulens rökkanal har troligtvis kilat fast (eller är felaktigt fastmonterad) vilket gjort att varje gång du eldat har den modulen tryckts upp p.g.a. hela rörets expansion, men inte glidit ner igen när röret svalnat. Till slut har röret gått isär.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Slutar inre rökröret som det ska uppe i skorstenen?

Finns det någon justersektion?

Hur ser det ut där den oisolerade rökröret övergår till helsiolerat?
1. Det vet jag inte riktigt. Sotaren hade inget att anmärka på när han var uppe på taket dock.

2. Inte vad jag vet.

3. röret går ut bakom kaminen, genom en innervägg och sen direkt in i en vinkel och uppåt i helisolerat rör. Syns inget konstigt om jag tittar upp i röret nerifrån. Bild på denna sektion underifrån, med och utan lucka.. Man ser att röret från kaminen kommer från vänster.
 
  • Vy underifrån av ett röranslutningsområde nära en kamin, med en svart lucka stängd och rör som går in i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy inuti ett rör sett underifrån där kaminröret ansluter från vänster och går uppåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur mycket sticker röret upp ovanför yttertaket? Sitter röret inuti en murad skorsten, hur ser det ut isåfall där röret kommer upp i fria luften?
Gissningsvis så borde det gå att knacka ned den/de övre sektionen/erna så att skarven går ihop.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Finns inte så många andra svar än att längden har ändrat sig på ett eller annat sätt av den termiska expansionen. Eller så har golvet där kaminen står sjunkit........
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H hakfre skrev:
En gissning av vad som hänt baserat på hur modul-skorstenar brukar vara uppbyggda. Skorstenen består av ett antal ca 1 m långa moduler (med rökkanal - isolering - yttre skal) som är travade på varandra.

Rökkanalens hela längd måste kunna glida fritt, hela vägen från kaminen upp ut över taket, då den expanderar ganska mycket varje gång man eldar. Den översta modulens rökkanal har troligtvis kilat fast (eller är felaktigt fastmonterad) vilket gjort att varje gång du eldat har den modulen tryckts upp p.g.a. hela rörets expansion, men inte glidit ner igen när röret svalnat. Till slut har röret gått isär.
Ok, det låter rimligt tycker jag. Så lösningen skulle vara att trycka ner rökkanalen igen så denna går ihop. MEN då ska den samtidigt hålla ihop framöver också och man ska kunna lita på det.
 
L lat skrev:
Hur mycket sticker röret upp ovanför yttertaket? Sitter röret inuti en murad skorsten, hur ser det ut isåfall där röret kommer upp i fria luften?
Gissningsvis så borde det gå att knacka ned den/de övre sektionen/erna så att skarven går ihop.
Det är helisolerat rör rakt upp genom huset i ett gipsat schakt. Ovan tak sticker röret upp en meter med en liten huv. Så enda chansen är väl att skramla sig upp på taket och göra som du föreslår. Vet dock inte om man vågar lita på att den håller ihop framöver sen? Nu ser det ut som att det varit så ett tag och ingen skada är skedd men vete tusan om man vågar elda om man inte riktigt kan lita på konstruktionen.
 
S Stefan1972 skrev:
Finns inte så många andra svar än att längden har ändrat sig på ett eller annat sätt av den termiska expansionen. Eller så har golvet där kaminen står sjunkit........
Sant. Golvet är betongplatta som inte rört sig. Men kanske kanske kan något ha hänt i vinkeln mot kaminen så att röret där lossnat och hänger ner internt. Får kanske ta en närmre titt inuti!
 
Om den inte kan fastna längre upp så kan den ju inte dela på sig.
 
D Daniel 109 skrev:
Om den inte kan fastna längre upp så kan den ju inte dela på sig.
Tänker att om den under åren har kärvat lite grann och arbetat sig uppåt så kan det hända igen, även om jag lyckas knacka ner den nu.
 
Det som talar emot den termiska expansionen är väl att det är så mycket.......Även om nu den övre delen skulle ha fastnat så kan väl rimligen inte den nedre delen expandera så mycket att den hela tiden fortsätter att putta på den övre delen. Är gapet 20mm så skulle den alltså först expandera 20mm sen skjuta lite mer och sen expandera ännu mer........
Jag tror ju mer på att den nedre delen sjunkit på nåt vis av andra orsaker.
 
Det kan sitta fast på två ställen högre upp.
Det räcker inte med att knacka ner den, man måste även se till att den inte kan haka upp sig igen. Den måste alltid kunna glida ner av sin egen tyngd.
 
S Stefan1972 skrev:
Det som talar emot den termiska expansionen är väl att det är så mycket.......Även om nu den övre delen skulle ha fastnat så kan väl rimligen inte den nedre delen expandera så mycket att den hela tiden fortsätter att putta på den övre delen. Är gapet 20mm så skulle den alltså först expandera 20mm sen skjuta lite mer och sen expandera ännu mer........
Jag tror ju mer på att den nedre delen sjunkit på nåt vis av andra orsaker.
Sant, med 1,6 mm/100 grader expansion och säg 5-600 grader max så är vi fortfarande under 10mm. Så kanske får fundera på om något hänt nertill.

D Daniel 109 skrev:
Det kan sitta fast på två ställen högre upp.
Det räcker inte med att knacka ner den, man måste även se till att den inte kan haka upp sig igen. Den måste alltid kunna glida ner av sin egen tyngd.
Ja, så tänker jag också. Hittar man ingen anledning till varför den inte går ihop så kan man ju inte lita på att den håller ihop sen heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.