Jag tappade all lust idag!
Vi renoverar vårt hus, som vi nyligen köpt. Beräknad inflytt runt årsskiftet.
Vi vill sära på ett par fönster som idag sitter intill varandra. När jag bollats runt bland handläggare på stadsbyggnadskontoret hamnade jag tillsist hos avdelningschefen som inte såg några problem med ändringen. Jag sa att vi ville ha bygglovet snabbt och att bad om instruktioner hur jag skulle gå tillväga för att alla handlingar skulle bli kompletta från början = effektivt!
Jag skickade sedan in vad han sa krävdes. En enkel ritning över fasaden och en blankett.

Idag pratade jag med handläggaren som fått vårt ärende och då började han re om att vi var tvungna att skicka in ritning över planlösningen då anledningen att vi ska flytta isär fönstren är att vi ska slå upp en vägg som delar ett stort rum till 2 mindre... och detta skulle de så behöva ha med i ärendet. Varför behöver de ha det? den väggen berör ju ingen bärande konstruktion, och jag trodde man fick ändra fritt inne i huset, så länge man inte ändrar bärande konstruktioner..

kan någon förklara varför stadsbyggnadskontoret behöver planlösningen? är det bara för de ska ha en uppdaterad version? eller kan de dessutom ge avslag på ansökan? eller påverkar detta kostnaden för bygglovet? och hur kommer det sig att avdelningschefen på stadsbyggnadskontoret inte nämnde att detta skulle behövas??
 
Har för mig att formuleringen är ngt. i stil med att om användningen av ett rum ändras väsentligt så krävs bygglov. Men det är (tror jag) tänkt att avse saker som att ett förrådsrum blir sovrum ungefär.

Det kan också vara så att de vill kontrollera att ni inte gör huset mindre handikapanpassat.

Det kan vara så att de bara vill ha uppdaterade ritningar. Det kan vara så att bygglovet blir dyrare om du har med väggen. Bygglovstaxan beräknas ofta (olika principer i kommunerna) efter hur stor yta som påverkas.

Jag skulle nog slå en signal till den där avdelningschefen och fråga.
 
Jag skulle tro att det har med handikappanpassning att göra, när vi skulle lämna in en bygganmälan för en köksrenovering tittade man över ritningarna för hela bottenvåningen även fast det bara var delar av den som berördes. Har ni otur kan ni åka på att göra saker ni inte alls planerat göra nu. Det kan röra sig om allt från bredda dörröppningar till att göra om ett badrum om det skulle visa sig att det inte uppfyller kraven för tillgänglighet...
 
I Sverige har staten av tradition sina fingrar med i det mesta. På gott ibland och på ont för det mesta.

Själv sökte jag bygglov för en del ändringar samt nybyggnad av garage i mars. Trodde i min enfald att allt skulle vara klart så att jag kunde börja bygga till sommaren.

Riktigt så enkelt var det inte. Vi skall på byggsamråd idag. Kommunen har lagt sig i allt från liggande / stående panel till hur vi skall ha hörnsoffan i vardagsrummet. Lång historia.

Man blir lite trött på det svenska överförmynderiet.

I mitt fall har de tagit ut svängarna mer än lovligt. Jag har utan kommunens vetskap haft kontakt med jurist. Enligt denne har kommunen ålagt mig saker som svårligen skulle gå igenom vid ett överklagande. Troligtvis är kommunens representant medveten om detta men vet att den sökande är angelägen att så snart som möjligt komma igång med arbetena. Viljan att överklaga är därmed låg på grund av den försening det skulle innebära.

Grundtipset är att vara ute i mycket god tid med bygglovsansökan (1.5 - 2 år) så att man kan få ärendet prövat i högre instans utan att tidplanen blir lidande.
 
Det kan även ha med dagsljusinsläppet att göra, saxxat ifrån BBR:

6:322 Dagsljus
Rum eller avskiljbara delar av rum i byggnader där människor vistas mer än till- fälligt ska utformas och orienteras så att god tillgång till direkt dagsljus är möjlig, om detta inte är orimligt med hänsyn till rummets avsedda användning. I bostad avsedd för endast en studerande ska avskiljbar del av rum för matlagning minst ha tillgång till indirekt dagsljus.
Allmänt råd
Som ett schablonvärde kan gälla att fönsterglasarean bör ge motsvarande ljusinsläpp som uppnås då fönsterglasarean är minst 10 % av golvarean när fönstret har 2 eller 3 klarglas. Glasarean bör ökas om annat glas med lägre ljusgenomsläpplighet används eller om byggnadsdelar eller andra byggna- der skärmar av dagsljuset mer än 20o. En förenklad metod för uppskattning av fönsterglasarea finns i SS 91 42 01. I vissa utrymmen kan insyn vara olämplig.
De frågorna du ställde i slutet av inlägget skulle jag faktiskt ringa och ställa chefen för stadsbyggnadskontoret.

Personligen så är jag helt hundra på statligt anställda tjänstemän skapar mer arbete än vad som behövs. Det är mycket lättare att få igenom tvivelaktiga bygglov i en Kommun som vill ha in fler boende som betalar kommunalskatt än i en Kommun där all mark mer eller mindre är exploaterad. I de kommunerna måste tjänstemännen istället hitta på en massa i bygglovshanteringen för att ha något att göra.
 
Redigerat:
I min kommun har man problem med avfolkning men det verkar inre beröra tjänstemännen på kommunkontoret. Politikerna däremot har en del högtflygande planer för att lösa problemet men det är en annan historia.
 
detta är så sjukt korkat att man blir irriterad.

Tricket är att låta bli att snacka om vad som händer innanför husets väggar, vilket du lärt dig nu.

Du behöver ju inte ange några skäl till att flytta fönstren, varför inte bara ändra i dina blanketter så att det inte står att du ska bygga om inne? Du kan ju alltid säga att ni har ändrat invändiga planer och gör det senare, på obestämd tid.
 
Tack för alla svar, känns bra att höra att dte inte bara är jag som tycker detta är helt idiotiskt! Om man köper ett hus för miljonbelopp så kan man ju tycka att man borde ha makt över det själv, är väldigt frustrerande att inse hur stor makt kommunen har över mitt boende och min situation med renovering och också påverkar när jag och min familj kan flytta in! Irriterande!

Jag kan förstå handikappsperspektivet, det är vettigt att tänka på att det ska gå att anpassa bostaden med enkla medel, dock att handikappsanpassa hemmet redan innan det behövs kan jag tycka är lite väl overkill... Det är ju inte troligt att varje familj drabbas av fysiskt handikapp, så att kommunen måste se till att varenda hus blir anpassat.

Vi kände oss lite nedslagna igår, men har gaskat upp oss och har en plan!
Vi kommer rita in den nya väggen i planlösningen, men de andra ändringarna vi gjort/ska göra tänker vi inte bry oss om. Det berör inte husets bärighet och vi anser inte att kommunen har något att göra med hur vi vill ha vår planlösning! Vårt hus är kulturmärkt med lägsta klassen, vilket endast rör exteriören. Kan känna att de ska ge blanka fan i vad vi gör på insidan så länge vi ej rör bärande konstruktioner!
 
Är det en bärande vägg är det lovpliktigt, annars inte.
 
det handlar om att vi ska resa en vägg mitt i ett stort rum för att få två mindre sovrum. Det finns dörrar till båda rummen i nuläget, så det blir en helt enkel vägg! förstår inte varför det ska va med i ärendet!
 
Till mig sade handläggaren vid vårt inledande möte att dom aldrig brydde sig om planlösningen. Jag tyckte att det lät lite konstigt eftersom vi river en del bärande väggar.

Idag hade vi byggsamråd. Då krävde hon helt plötsligt en ritning som beskrev tillgängligheten för rullstol. Jag frågade om inte detta hade kunnat avhandlas tidigare då jag arbetade med ritningsunderlaget. Hon svarade bara att detta var jag skyldig att känna till. Jag redogjorde då för tillgänglighetsförutsättningarna - kök och sovrum på nedre plan, vändradie runt toalett och möjlighet att placera ramp i anslutning till entré och veranda. Då krävde hon att få det på papper. För att slippa inkomma med ytterligare kompletteringshandlingar (det har blivit några stycken sedan i mars) så lånade jag kopiatorn och kopierade en tidigare inskickad plan. Markerade dörröppningarna samt rullstolsradie för en av toaletterna. Då började hon skrocka om det andra badrummet. Jag påpekade att det väl räcker med EN handikappanpassad toalett...

Hela det här ärendet har varit farsartat. Just nu sitter jag och skriver på en arbetsmiljöplan som hon ville ha för rivning av en lada.

Kunde inte låta bli att visa mitt missnöje lite försiktigt:

Arbetsmiljöplan fastigheten Videblick 1:1
Efter vad som framkom i samband med byggsamråd den 27 september 2011 å Miljö- och byggnadsnämnden i X kommun inkommer jag härmed med arbetsmiljöplan för arbeten å Videblick 1:1.
Arbetsmiljöplanen är utformad enligt Arbetsmiljöverkets rekommendationer vilka bygger på arbetsmiljölagen som reglerar verksamhet i vilken arbetstagare utför arbete för en arbetsgivares räkning (1 kap 2 § AML). Den gäller också delvis när två eller flera för gemensam räkning yrkesmässigt driver verksamhet utan att ha arbetstagare anställd.
Märk väl att denna lag icke är tillämplig för verksamhet som bedrivs för egen räkning i egen regi – alltså då det inte på något sätt råder ett anställningsförhållande mellan de inblandade. Jämför med Lagen (1970:943) om arbetstid m.m. i husligt arbete som exempelvis inte gäller då arbetstagaren är medlem av arbetsgivarens familj.


Eftersom undertecknad bedriver renoveringsarbetet för egen räkning, i egen regi och inte på yrkesmässig basis samtidigt som jag bor i bostaden avser jag inte att följa nedanstående arbetsmiljöplan mer än efter eget gottfinnande. Det faller på sin egen orimlighet att alltid gå runt i skyddshjälm och skyddsskor på ”arbetsplatsen”.


Jag ämnar själv avgöra vilka säkerhetsåtgärder som är lämpliga i varje givet ögonblick.


För entreprenörer som till äventyrs anlitas för arbete på fastigheten gäller givetvis nedanstående arbetsmiljöplan i grova drag men i första hand entreprenörens egna föreskrifter för det systematiska arbetsmiljöarbetet denne ansvarar för. Det är alltid arbetsgivaren, i detta fallet entreprenören, som ansvarar för att arbetstagarna skall kunna utföra sina arbetsuppgifter utan att bli skadade eller sjuka.
Undertecknad är i förhållande till dessa i första hand konsument och inte arbetsgivare.

Allmänt
Arbetsmiljöplanen är upprättad 2011-09-27.


Arbetsmiljöarbetet organiseras genom byggherrens försorg. Undertecknad utser härmed mig själv som byggarbetsmiljösamordnare.


Arbetsmiljöplanen anslås väl synlig i ögonhöjd på väggen i bostadens östra hall samt på ladugårdens norra gavel. Entreprenörer och besökare som avser beträda arbetsplatsen och / eller bostaden informeras av byggherren om innehållet i arbetsmiljöplanen.


Hjälm med hakband och justerbar hjälminredning godkänd i sin helhet enligt CE EN 397 skall bäras på byggarbetsplatsen. På fötterna skall i samband med arbete skyddsko av läder eller likvärdigt material med polyuretanhätta eller stålhätta bäras. Skyddsko skall ha trampskydd och vara godkänd i skyddsklass S3 HRO. Undantag från hjälmkravet kan beviljas av byggherren.
Varje arbetsgivare har arbetsmiljöansvar för sina respektive anställda. Samtliga på arbetsplatsen är skyldiga att medverka i det gemensamma skyddsarbetet. Arbeten med särskilda risker ska utredas av varje arbetsgivare inför varje entreprenad och konsultuppdrag och särskilt beaktas vid fastställande av uppdragets specifika arbetsmiljöplan som kompletterar denna plan.

Skyddsanordningar
Måste en skyddsanordning tas bort för att kunna utföra ett arbete, är det en skyldighet att återställa den. Om skyddsanordning ej omedelbart kan återställas ska detta rapporteras till byggherren.

Und so weiter, und so weiter...
 
Locke: fy vad de verkar behandla dig illa! Vad är problemet, har de inte arbete att göra så de måsta skaffa sej eller..?!

usch, fröstår att det tar massa energi och ork från dej att hålla på med detta! jag hadfe blivit galen!
 
Markus Linda:
Jag vet inte men mitt intryck är att handläggaren reagerade på vårt torn som vi skall ha redan första gången vi träffades. Hon hämtade sin chef och sa bestört - "Men dom ska ju ha torn!". Han kikade på ritningarna som hastigast och frågade var huset låg (utanför detaljplan i lantbruksområde). Chefen svarade lite förstrött: "Ja, men då ser jag väl inga problem med det där." sedan gick han. Jag tror att vår handläggare kände sig lite överkörd. Hon har bråkat om det mesta sedan dess.

Har talat lite med folk runt omkring. En del tycker att jag borde gå till tidningarna. Jag har svårt att se hur vårt bygglovsärende skulle ha allmänintresse men kanske finns det fler som råkat ut för en sån här Kafkapjäs. Lite komiskt är det ju ändå när handläggaren i samband med diskussion om bröstningshöjd i vardagsrummet frågar om vi inte kan ha vår hörnsoffa någon annanstans. :D
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Locke skrev:
Lite komiskt är det ju ändå när handläggaren i samband med diskussion om bröstningshöjd i vardagsrummet frågar om vi inte kan ha vår hörnsoffa någon annanstans. :D
Du kan inte be om att få den frågeställningen skriftligt? :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.