Tegelpanneprincipen att vattnet rinner från väggen ner på golvet och fortsätter mot golvbrunnen. Sett att flertalet gör tvärs om. Väggen först och sedan golvet. Om det då är dåligt gjort smiter vatten in under membranet på golvet. Vad är det korrekta sättet?
 
Om jag förstått rätt så är det för att hantverkarna ska trampa så lite som möjligt på golvets tätskikt.
 
  • Gilla
Bygg99a och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det är det ju fullt med skarvar överallt mellan folieremsorna så klarar man inte av att få skarvar täta med breda stråk av lim/tätremsor så har man problem oavsett i vilken ordning man sätter golv och väggar.

Det korrekta är att följa anvisningarna för valt tätskikt.
 
  • Gilla
Bygg99a
  • Laddar…
Smiter vatten in så är det felaktigt utfört oavsett.

Själv jobbar jag uteslutande med 2 komponents folietätskikt från Centro och när man överlappar och limmar med 2k lim så ska man även lägga detta limmet utanpå över alla skarvar och då spelar det absolut ingen roll i vilken ordning man lägger folien.
Brukar köra med väggarna först och golvet sist just för att som BirgitS nämner inte behöva springa på folien i onödan då den slits och luddar då.
Lägger jag sedan golvets plattor först vilket det oftast blir numera när det är storformatsplattor allt som oftast så är det bara och köra på men om folk vill ha vanlig kakel på väggar och inga fogföljder mellan golv och vägg så är det enklare att sätta väggarna först och då får man skydda golvets folie antingen med skyddspapp eller genom att rolla ett lager gummi över golvets folie som jag gör ibland som en extra safety.
 
  • Gilla
Bygg99a och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla utförliga svar. Förstår nu bättre anledningen till turordningen;)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.