Vi har ett bubbelbadkar från Wellino där det är svårt att få rätt temperatur om man inte har maxtryck. Så fort man inte maxar trycket på strålen är det jättesvårt att ställa in temperaturen - minsta justering till vänster gör att det blir iskallt och minsta till höger gör att det blir skållhett, och den temperatur som kändes bra kan snabbt bli alldeles för varm. Är det någon som vet vad detta kan bero på och hur man åtgärdar det?


Länk till badkaret: https://www.bauhaus.se/bubbelbadkar-wellino-rectangle-160x70-cm


Tusen tack på förhand!
 
Gissning, rensa "filterna" i blandaren.
Brukar kunna bli så här på tryckstyrda termostatblandare.
 
Det inte så att det helt enkelt inte är en termostatblandare?

Jag har ett annat bubbelbadkar som bara har en vanlig blandare, dvs två kranar för kallt och varmt... Upplever ungefär samma sak där, det är svårt att ställa en bra temperatur...

Jag gav upp och satte en vanlig termostablandare på väggen, använder bara den inbyggda för att fylla karet...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det inte så att det helt enkelt inte är en termostatblandare?

Jag har ett annat bubbelbadkar som bara har en vanlig blandare, dvs två kranar för kallt och varmt... Upplever ungefär samma sak där, det är svårt att ställa en bra temperatur...

Jag gav upp och satte en vanlig termostablandare på väggen, använder bara den inbyggda för att fylla karet...
Tack för ditt svar. Vi har bara en kran som justerar både vattentryck och värme.
 
L lat skrev:
Gissning, rensa "filterna" i blandaren.
Brukar kunna bli så här på tryckstyrda termostatblandare.
Tack! Vi ska prova det!
 
Är troligen termostatinsatsen i blandaren som behöver bytas.
 
T Timmermannen77 skrev:
Är troligen termostatinsatsen i blandaren som behöver bytas.
Tack!
 
Om varm och kallvatten är förväxlat in till blandaren tenderar det att bli antingen hett eller iskallt.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.