S
Vår jordvärmepump värmer 100kvm golvvärme i annan byggnad via kulvert och två slingor med radiatorer varav en fortsätter med ytterligare 100kvm golvvärme i huset. Alla område med golvvärme känns varmare och de område med radiatorer känns kallare.

Jag upplever att den största mängden av värmen går ut i den andra byggnaden men används inte speciellt mycket och returneras ganska varmt och går tillbaka i returen. Huset får bara en liten del av framledningen i jämförelse om man känner på rören ut till de tre olika slingorna.

Det finns en avstängnings ventil (ballofix) på framledningen till den andra byggnaden (se bild). När jag stryper denna så ökar framledningstemperaturen i husets två slingor.

Fråga:
Kan jag delvis strypa ballofixen till den andra byggnaden utan att skada det som finns i där ute dvs shunt och cirkulationspump så länge jag håller koll på temperaturen så den inte sjunker för mycket. Eller måste det vara full fräs på denna ventil?

Fråga 2:
Kan det vara så att den slinga som går mot den andra byggnaden som idag också värms av en LLVP har flera golvvärmeslingor stängda och då avger ett lägre motstånd? Dvs framledningen går nästan rakt in i returen genom större och kortare väg än de slingor som går till radiatorerna och måste gå igenom alla dessa samt golvvärmen i andra änden?

Diagram över värmesystem med jordvärmepump, bufferttank, temperaturangivelser och radiatorer; värmedistribution med problem beskrivs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rörsystem med märkningar, ventil och kopplingar, förmodligen en del av värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De där ventilerna är enbart för avstängning. Du behöver montera injusteringsventiler som kan strypa in flödet lagom mycket i de olika "grenarna".

Sedan ska en värmepump helst jobba med flytande kondenseringstemperatur så några 55 grader till radiatorerna ska enbart behövas när det är som allra kallast på vintern.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
S
J Josth skrev:
De där ventilerna är enbart för avstängning. Du behöver montera injusteringsventiler som kan strypa in flödet lagom mycket i de olika "grenarna".

Sedan ska en värmepump helst jobba med flytande kondenseringstemperatur så några 55 grader till radiatorerna ska enbart behövas när det är som allra kallast på vintern.
Behöver jag en på varje gren eller räcker det med en på den så går till andra byggnaden tro?

Temperaturen kanske jag kan sänka när systemet är mer justerat?
Är det Kurva som jag ska sänka? Den är på Kurva 50 just nu.
 
Det är inte så att det redan finns en injusteringsventil på primärsidan på golvvärmeshunten?
 
S
F frause skrev:
Det är inte så att det redan finns en injusteringsventil på primärsidan på golvvärmeshunten?
Jag ska kolla. Jag tar ett foto så återkommer jag.
 
S
Detta är bilder på den slinga som går ut i en annan byggnad.
Värmefördelningssystem med rör, ventiler och mätare, troligtvis för golvvärme, i ett tekniskt skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


VVS-installation med mässingsventiler, manometer märkt 'Uponor', rör och kopplingar i skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är den golvvärmeslinga som kommer efter de 5st radiatorerna i huset.
Bilden är troligen tagen innan driftsättning.
Guldfärgad fördelare, rör och ventiler för golvvärmesystem monterade på vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns det någon injusteringsventil på någon av dessa tro?
 
S SwiftD skrev:
Detta är bilder på den slinga som går ut i en annan byggnad.

[bild]

Finns det någon injusteringsventil på någon av dessa tro?
Den röda ratten ser ut att vara det. Prova att vrida ner den. Är den graderad också? Skriv upp vad den stod på innan du börjar ratta i så fall.

Edit: Förresten, det var ett dåligt råd. Skriv upp, räkna varv eller liknande innan du börjar ratta oavsett om det är graderat eller ej.
 
Redigerat:
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
S
Om man kollar så har den röda en indikator som ett streck och den gråa plastringen som är innerst har ett litet streck i plasten. Dessa stod mitt emot varandra som på bilden. Den yttre gråa ringen har ett stopp för den röda indikatorn. Från denna position så vred jag den röda medurs 50% från där den står på bilden emot stoppet. Jag får helt enkelt avvakta tills imorgon och se om temperaturen har ökat i huset.
Röd och vit plastkoppling fästad på guldfärgad metallrör, sannolikt en VVS-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Jag har fått igång värmen nu. Det var ett helt annat fel...
Shuntventilen i värmepumpen hade fastnat i något mellan läge mellan varmvatten och radiatorslinga. Det förklarar den höga värmen i radiatorsystemet, det låga trycket ut mot radiatorkretsen och det frekventa VV-värmningen.
Jag tog loss motorn och vred shunten tills det gick fritt.

Fråga:
Ska jag återställa ventilen i den andra byggnaden eller avvakta och se om det kretsen värmer som den ska när det blir kallare? Jag gissar på att fler golvvärmeslingor kommer att börja jobba när det blir kallare och då kommer slingan kanske behöver mer flöde? Vad tror ni?
 
När du nu har hittat ett fel skulle jag återställa som det var och se om det fungerar som det ska. Brukar inte vara bra att ändra på fler saker samtidigt. Det blir bara svårt att förstå vad som gjorde skillnad. Vem vet, det kanske var rätt injusterat från början?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.