Blir snart galen på elementen här hemma.
Har fjärrvärme och tydligen funkar allt som det ska i själva centralen ( Har haft tekniker ute)

Problemen är på bottenvåningen ( övervåningen funkar bra) där rören är jättevarma men elementen är bara varma ca 1 dm resten är iskallt. Dvs varmt in och varmt ut men elementen är kalla förutom precis i början.

Har kollat alla termostatventiler som är bra har även testat att släppa på strypningen på kalla element men inget har gett någon effekt.
Och ja jag har luftat ihjäl mig.

Om jag luftar ett kallt element så är vattnet iskallt första typ litern sen kommer det varma vattnet.
Så jag verkar ju ha cirkulation i hela elementet men vattnet verkar inte vilja går runt?
Elementet svalnar sedan av och är kallt igen efter någon timme.

Är det någon som har någon mer idé som jag kan testa?

Temperaturen en är inställd på Max grader och cirkulationsventilen går på högsta hastighet.

Tack på förhand för svar
 
B
Finns det något element i huset som har väldigt liten diff mellan in och ut? Vatten tar lättaste vägen. Om ett element t.ex. har 1 C diff mellan in och ut, så blir det mindre flöde kvar till övriga elementen.

Lösningen kan alltså vara att strypa elementen på övervåningen (de som har liten diff mellan in och ut), se om flödet I nedervåningen blir bättre. Blir det kallt får dj kanske ställa upp värmekurvan.

Temp på många platser mäts helst med en o samma mätare, eftersom olika tempmätare ofta visar nån grad fel eller 2.

Ir tempmätare är bekvämt. För att den ska mäta rätt är det bra om man sätter t.ex. en svart eltejp. Det blir felvisning om man mäter på blanka ytor annars. https://www.clasohlson.com/se/Termodetektor-Bosch-UniversalTemp/p/36-7848
 
B BSOD skrev:
Finns det något element i huset som har väldigt liten diff mellan in och ut? Vatten tar lättaste vägen. Om ett element t.ex. har 1 C diff mellan in och ut, så blir det mindre flöde kvar till övriga elementen.

Lösningen kan alltså vara att strypa elementen på övervåningen (de som har liten diff mellan in och ut), se om flödet I nedervåningen blir bättre. Blir det kallt får dj kanske ställa upp värmekurvan.

Temp på många platser mäts helst med en o samma mätare, eftersom olika tempmätare ofta visar nån grad fel eller 2.

Ir tempmätare är bekvämt. För att den ska mäta rätt är det bra om man sätter t.ex. en svart eltejp. Det blir felvisning om man mäter på blanka ytor annars. [länk]
Tack för svar! jag får testa att strypa lite på övervåning.
 
  • Gilla
Bsved
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.