Hej !

Gäller i och för sig en sommarstuga, ca 3 år gammal. Vid byggandet valde vi s.k. papptak. På vintern ser taket fint och slätt ut men så fort värmen kommer uppstår en glipa på framförallt två ställen. Är det dåligt fäst vid just dessa ställen och kan man överhuvud taget göra något?

Tacksam för svar.

/Johan
 
  • Svart papptak på en sommarstuga med en synlig glipa, över ett fönster med röda väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Papptak med synlig glipa vid kanten ovanför en sommarstuga dörr, tecken på problem med takets fäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lättast är väl att trycka in PL600 eller liknande och trycka ihop med tving eller vikt.

Risken är dock att det släpper på andra ställen ifall pappen behöver expandera
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Är det en skarv på dropplåten där pappen buktar upp?

Var det varmt eller kallt väder när pappen lades?

Både metall och takpapp utvidgas när det blir varmt. Kan vara det som gör det.
 
S Saelen skrev:
Lättast är väl att trycka in PL600 eller liknande och trycka ihop med tving eller vikt.

Risken är dock att det släpper på andra ställen ifall pappen behöver expandera
Tack för svar. Jag inne på samma lösning men också risken att det släpper på andra ställen. Det jag är lite orolig för är ju att vatten tränger in bakvägen så satt säga.
 
Jag hade nog lagt asfaltklister istället för PL600 och sedan någon form av press medan det härdar.
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Är det en skarv på dropplåten där pappen buktar upp?

Var det varmt eller kallt väder när pappen lades?

Både metall och takpapp utvidgas när det blir varmt. Kan vara det som gör det.
Hej !
Ingen skarv precis där men ganska nära ... Det var en vanlig sommardag, ca 20 grader när taket lades, så ganska perfekt väder. Kanske helt enkelt bara får acceptera att det ser ut så här, men snyggt är det ju inte.
 
S
Förmodligen har våden inte lagts helt rakt, och när det blir varmare och den utvigdar sig, så blir det en bula där. Använde INTE PL600 eller något sådant. Använd asfaltsklister, men du kommer kanske ändå att få ett litet veck om du försöker limma ner den. Det kan vara klurigt men man får försöka fördela överskottet över hela den uppstickande längden för att minimera risken för veck när man limmar ner den. Alternativt skär du en liten skarv där och ser till att limma ordernligt med asfaltsklister.

Asfaltsklister finns att köpa på tub vilket kan vara ytterst lämpligt att använda i detta fallet för att trycka in under pappen, och att inte behöva köpa mer än nödvändigt ;)
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
S Snickerick skrev:
Förmodligen har våden inte lagts helt rakt, och när det blir varmare och den utvigdar sig, så blir det en bula där. Använde INTE PL600 eller något sådant. Använd asfaltsklister, men du kommer kanske ändå att få ett litet veck om du försöker limma ner den. Det kan vara klurigt men man får försöka fördela överskottet över hela den uppstickande längden för att minimera risken för veck när man limmar ner den. Alternativt skär du en liten skarv där och ser till att limma ordernligt med asfaltsklister.

Asfaltsklister finns att köpa på tub vilket kan vara ytterst lämpligt att använda i detta fallet för att trycka in under pappen, och att inte behöva köpa mer än nödvändigt ;)
Tack snälla för tips ! Jag ska försöka med det !
 
Rickard.
Pappen slutar ≈5cm för högt så den får för lite yta att fästa mot plåten, den ska gå hela vägen ner till knäcken. Nu kan man nog bara försöka göra sitt bästa med klister.
 
  • Gilla
Construo
  • Laddar…
Fick släpp på vårt gamla papptak vid fotplåten och i avvaktan på att vi gjorde takbyte så använde jag asfaltklister och la ett par trädgårdsplattor på ett par dagar för att trycka ner det, funkade bra men då hade jag inga problem med veck etc
 
  • Gilla
Construo
  • Laddar…
C Construo skrev:
Hej !

Gäller i och för sig en sommarstuga, ca 3 år gammal. Vid byggandet valde vi s.k. papptak. På vintern ser taket fint och slätt ut men så fort värmen kommer uppstår en glipa på framförallt två ställen. Är det dåligt fäst vid just dessa ställen och kan man överhuvud taget göra något?

Tacksam för svar.

/Johan
Är det där verkligen riktigt ytpapp? Ser ut som underlagspapp eller den riktigt billiga pappen för typ ekonomibyggnader. Har lagt på flera hus själv och har aldrig fått så mycket bucklor som ni har på taket.
 
E Emanuel01 skrev:
Är det där verkligen riktigt ytpapp? Ser ut som underlagspapp eller den riktigt billiga pappen för typ ekonomibyggnader. Har lagt på flera hus själv och har aldrig fått så mycket bucklor som ni har på taket.
Ja du, ingen aning vad det är :). Tog i alla fall några bilder på rullen, om nu någon kan tolka dessa. Men verkligen intressant, vad har jag på taket egentligen ?
 
  • Etikett på en svart rulle på ett tak med text inklusive "SP SITAC", "Inspecta" och CE-märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en rulle med blåvit etikett på grusunderlag, möjligt material används för tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Det där är takpapp från Finland och det är inget fel på den alls men det är däremot fel på hur den är installerad. Har du anlitat firma för taket så bör du kunna reklamera det så dom får dom lösa det. Har du fått garantipapper eller liknande?

Jag trodde du hade gjort taket själv...
 
Den ser ju rätt tjock ut så de borde va rätt. Hitta något annat märke och TKY-A-0234 kunde vara både för ett och 2 lagerstätning.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Det där är takpapp från Finland och det är inget fel på den alls men det är däremot fel på hur den är installerad. Har du anlitat firma för taket så bör du kunna reklamera det så dom får dom lösa det. Har du fått garantipapper eller liknande?

Jag trodde du hade gjort taket själv...
Hej ! Tack för svar. Jag fick precis huset klart så gick de i konkurs ... suck! Får ta den här smällen själv. Kan du berätta lite mer om hur den är felinstallerad. Mycket tacksam för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.