Hej alla ni som vet och kan.
Vi får ingen värme på golvet i vårt badrum på övre botten.
Har ett vattenburet golvvärmesystem. I nedre planet ligger det ingjutet i plattan, i övre planet ligger det i träbjälklag. Pannan är inställd enligt träbjälklag och med kurvlutning enligt regionen (Bergslagen). Vid den väderlek vi haft nu de senaste veckorna med utetemp runt 0 har jag följande värden:
Beräknad ut-temp panna: +42
Verklig ut-temp panna: +41,7
Temp in till fördelare nb: +40,5
Temp in till fördelare öb: +40
Temp på golvet i badrummet +22!! (klinker)
Ska det inte bli varmare ?
Termostaten står på max. shunten för slingan till toaletten är helt öppen.
Strypningsskruven är också helt öppen.
Måste jag öka ut-tempen från pannan ännu mer och strypa nb. ytterligare ???
Sytemet har varit i drift sedan i våras så jag tror inte att det är luft som är boven
:-/ :-/
 
om det kommer in vatten +40 och klinker blir inte varm så kanske värms något annat än klinker? Kolla taket under för att vara säket att värmen inte försvinner den vägen :-/. Kan du kolla om vatten som kommer ut från badgolvet är kallare än ingående? Det skulle kunna betyda att värmen levereras om vatten cirkulerar i rören. Kanske någon expert kan svara på vilken tempskillnad det brukar vara och om du ska öka cirkulationen?
Hur varm är luften i badrummet? Är den också 22 grader så har glovet värmt upp luften så mycket den kunde och varmare blir det inte - gläst mellan slingor , för tjockt med isolerande material? Jag vet inget om golvärme men försöker bara hitta svaret vart den tar vägen när allt står på max?
gaia
 
håller med, det skall bli varmare än så med klinkers, men sen beror det på hur det ser ut under klinkerslagret
kan vara flödesfördelningen, lågt flöde ökas gm att strypa på slingan nedre (som jag förstod det så är det fullt öppet uppe, men det kanske inte räcker för att tvinga runt mera vatten där)
 
Allting är så vitt jag vet gjort på det sätt det skall göras.
Träreglar, någon typ av spånplattor med frästa spår vör golvvärmen. Allting kommer från Wirsbo. Sedan är det väl diverse tätskikt och sedan klinker som ligger i någon "fäst/fogmassa"
Cirk.pumpen på pannan står på max. Flödet för alla slingor på nedre botten är begränsat via en "trevägsventil" som pytsar ut vatten i slingorna när tempen går under termostaten som styr ventilen.
På så sätt är det ju tänkt att det varmaste vattnet hela tiden skall gå upp till den övre fördelaren. Så verkar det ju även funka, men det blir inte varmt ändå ??
 
Har du någon mer slinga på övervåningen?
 
Ja, två till.
En till en liten klädkammare(där fördelaren sitter) och en till sovrummet.
Alla har varsin termostat.
Golven i de rummen är trägolv, och där upplever vi det inte som kallt.
Termostaterna är inställda på "normal-läge" eller strax därunder.
 
prova med att strypa de två övriga slingorna
om du inte får upp tempen när du styr in "allt" på problemslingan så är det ??
kan likförbenat vara luft (igen)
kanske termostaten om till sån finns (vad är det för Wirsbopryl/fördelare uppe?)
någon ventil som inte är öppen
klämd slang (långsökt)
 
Sytemet har varit i drift sedan i våras så jag tror inte att det är luft som är boven
Har det fungerat någon gång?
Kolla att det finns avluftare på alla ställen som är "högsta punkt" och att det är avluftat.
 
Om golvet är 22 grader kommer det väl värme.
Är det kallt i badrummet?
Finns det ngn termostat som stryper flödet till badrummet.
 
Hej och tack för alla förslag.
Jag ska ställa ner termostaterna till de övriga slingorna så får vi se om det händer något.
Jag tycker ju att om det går in vatten med +40 gr. till fördelaren borde det völ bli lite varmare än +20 på klinkersgolvet.
Jag har till och med skruvat bort själva styrdonet till ventilen för slingan i badrummet.
På så sätt har det stått "helöppet", men någon skillnad har det inte varit.
Vi tycker nog att det verkar som om det inte riktigt fungerat i badrummet.
Men dom sagt, nu ska ska stänga de övriga så får vi se.... :-/

 
Om du matar ut 40 gradigt vatten i slingan och har gjort så länge så borde golvet vara varmare än 22 grader om badrummet inte "slukar" värme.

Har du kollat att det verkligen cirkulerar vatten i slingan?

Luft och golvvarme är ett stående tema på de här sidorna.
 
Nja, jag vet inte riktigt hur man kan kolla det, likaså hur jag luftar.
Göt jag det i själva fördelaren ?
 
Nu vet jag inte ifall jag är för trött eller ifall jag läst redan skrivna inlägg för slarvigt.

Du skickar ut ungefär 40 grader till golvet och får 22 grader på golvet? Om du mäter tempen på returslangen (returstocken sitter väl antagligen i närheten av framledningsstocken och brukar vara blå - framledningsstocken röd) vad får du får skillnad? Är den kall eller om skillnaden är riktigt stor så kanske du har dåligt flöde eller luft i systemet?

Luftskruv brukar sitta på i endera ända av fördelaren.

Om du verkar ha dåligt flöde (stor skillnad mellan ut-temp och in-temp) : har du även dålig fart på värmen i rummen som ligger efter på framledningsstocken? Isådana fall är det någon slinga innan som har för stort flöde och därmed blir det obalans i systemet och trycket försvinner där motståndet är som minst på returen.

Nu utgår jag ifrån att Yondalar rättar mig, för jag svamlar säkert, så trött som jag är :)

OBS! Det kan iofs hända att det är just lösningen med frästa spånskivor som är boven. Det är ju inte ultimat, men om det blir varmt på trägolven (som jag antar är laminat, eller?) så borde det ju fungera. Är det riktiga trägolv så kanske det inte är så konstigt att de upplevs varma, för de gör de oavsett golvvärme eller ej.

Vi har själv lösningen som du beskriver med klinkers ovanpå icke ingjutna golvvärmeslingor i badrummet uppe. Det fungerar riktigt dåligt måste jag säga. Vid uttemp till den slingan på 50 grader känns det fläckvis ljummet och stora delar småkallt. Skulle jag bygga hus idag skulle jag valt ingjutna slingor i plattan på nedervåningen och ett separat system med högre drifttemp och radiatorer på övervåningen, precis som så många förståndiga har gjort här på forumet. Golvvärme som inte är ingjuten fungerar riktigt dåligt i jämförelse. Iofs har jag inte testat dessa värmereflekterande metallpaneler som man kan lägga rören i, men jag är tveksam över att man kommer i närheten av ingjutna slingor och välisolerad platta. Som tur är, visste han som gjorde detta i vårat hus innan vi flyttade hit, om detta. Därför var han så finurlig att han faktiskt drog kopparrör till just badrummet där det fungerar sämre, för att kunna ansluta en radiator också.

Långt och förmodligen förvirrat inlägg, men nu orkar jag inte läsa igenom det och ta bort onödigt dravel pga trötthet!

Lycka till och lova att du återkommer med fler frågor eller ett 'JA! Jag hittade lösningen!'
 
Hej
Det är inget fel med lite allmänt "dravel" oftast hittar man både det ena och det andra.
Vi var hemifrån denna veckenda, och bara för att prova så drog jag ner termostaterna till sovrummet och klädkammaren till nästan min för att se om det skulle ge mera värme till badrummet, men icke.
När vi kom hem i söndagskväll var det kallt i sovrum och garderob och i princip samma temp som vanligt i badrummet, dvs runt 22 på golvet och 16 - 18 i höjd med tvättstället.
Vattnet ut på slinga höll då runt 43 - 44 grader. Det var ju kallt ute. -11.
Precis som Du säger har jag riktigt trägolv i sovrummet och i garderoben.
Ska prova att mäta returen så får vi se vad vi har där.
Antagligen får jag väl ställa upp pannan lite till och strypa flödet på nedervåningen så får vi se vad som händer.

Borde inte min husleverantör sagt något om detta, typ, skippa golvvärmen på övervåningen. Det funkar inte!!!
 
Tips: tejpa fast ute-givaren på en inne/ute-termoteter på det du vill mäta på. Ett par såna termometrar är väl ändå typiska "bra att ha" prylar :)



Ju mer jag tänker på det destå mer övertygad blir jag om att det där som nån här sade sig ha, takvärke, inte är så dumt. Takvärme på övervåningen och golvvärme på nedervåningen, kanske kompletterat med små vanliga radiatorer på övervåningen... det borde hålla borta det mesta av kallraset, vilket är väl vad som gör att det "känns kallt" (och ger typ bihåleinflamation när man sover...)

Frågan är bara hur kallraset "rör sig" i ett rum med golvvärme... om alla väggar är ytterväggar så borde det kanske bli så att det rasar lite på sidorna och värmen stiger i mitten... i ett rum med vanlig radator så stiger ju värmen vid radiatorn och kalluft rasar längs övriga väggar... med golvvärme och säg en vägg in mot huset och tre ytterväggar så lär det ju rasa längs ytterväggarna och stiga längs innerväggen+mitten...

Det verkligen optimala, men säkert "för dyra" alternativet vore väl att ha värme både i golv, väggar och tak. Om man håller innersidan av hela husets skal på 20-21 grader eller vad som nu ger trivsel så borde man skapa optimalt inomhusklimat med avseende på temperaturen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.