Hej alla.
Jag har varit inne här förut med denna fråga, och ett tag verkade det som om det löst sig men icke. Vi har alltså ett litet badrum på öb. med klinkergolv och golvvärme i träbjälklag där vi inte får upp någon värme. Vi har snart provat det mesta men inget verkar hjälpa. Vår installatör gav oss rådet att höja ut-tempen från pannan, så i dagsläget pumpar jag ut vatten med ca. 55 gr. vid en ute temp på -15 till -20gr. från vår frånluftsvärmepump, men golvet i badrummet blir inte varmare än max 23 - 24 gr. vilket ger en lufttemp runt 18 - 20 gr. vilket vi upplever som kallt. Till saken hör att termostaten står på max. Det har den jämt gjort. Vår installatör tycker nu att vi ska höja pannan ännu mer vilket jag tycker verkar fel. Vi eldar ju för kråkorna. I övriga rum är det inga problem att få upp värmen. Jag testade genom att höja termostaten för en klädkammare som mer eller mindre ligger vägg i vägg med badrummet. Där gick tempen upp direkt. Jag mätte 28 gr på golvet.
Någon som har några tips om vad som är fel??? :-/
 
Har du kontrollerat att inte termostater och slingor förväxlats så att termostaten i badrummet styr en annan slinga och tvärt om?

/Patrik
 
Hej Patrik
Tror inte det är felet. Vi har tre separata slingor med varsin termostat på öb. Sovrum, klädkammare, badrum.
Badrumstermostaten står på för fullt och har "alltid" gjort så.
Häromdagen drog jag upp termostaten för klädkammaren ett antal snäpp bara för att kolla om det skulle bli varmt där, och det blev det, (28 gr. på golvet och varmt som i en bastu i "luften") så den var ju rätt kopplad.
Om det då var felkopplat innebär det att badrumstermostaten skulle styra sovrummet och då borde det ju bli väldigt varmt där eftersom termostaten står på max, men så är inte fallet.
Jag har också monterat bort den elektriska styrenheten till badrummsslingan så att ventilen verkligen står helöppen, men det gav inget resultat heller.
:-[ :-[
 
kasta allt vad som heter termostater.

du ska strypa in alla slingor så dom ger rätt tempratur!

men föra tt först kolla så det inte är stopp eller luft, så kan du stänga alla slingor utom den i badrumet, föra tt se om du får mer värme då!

höja värmen mer låter helt fel, så länge dom inte räknat fel o lagt för nåra slingor i golvet.
 
Hej CarMan
Ska jag stänga alla sligor i hela huset eller menar Du enbart på öb. ?
Jag har en fördelare på nb. och en på öb. med en shunt emellan.
Enda sättet att stänga sligorna är väl att skruva strypskruven i botten antar jag ?
Sen då ?
Hur stryper jag in slingorna till rätt temp ?
 
mgb62 skrev:
Hej CarMan
Ska jag stänga alla sligor i hela huset eller menar Du enbart på öb. ?
Jag har en fördelare på nb. och en på öb. med en shunt emellan.
Enda sättet att stänga sligorna är väl att skruva strypskruven i botten antar jag ?
Sen då ?
Hur stryper jag in slingorna till rätt temp ?
du kan ju testa om du får bra fart på vattnet genom att bara stänga dom slingor på övervåningen, förutom den i badrummet.
grejen är den att vi vill tvinga igenom vatten i denna slinga för att få bort all luft som finns där. Sen får du givet vis lufta o kolla om det kommer luft, vilket görs med avstängda cirkulationspumpar.

man vill ha så mycke flöde som möjligt, så du ska i så stor utsträckning det går ha fult öppna slingor.
det kallaste rummet kommer att ha fult öppen slinga, sen får du strypa i dom varma rumena tills alla rum har rätt temp. tänk på att det kan ta ett dygn innan en ändring märks i huset.


om även det kallaste rumet är för varmt så ska du ändra kurva eller finjustering på värmepumpen
 
För att stänga en slinga, ska jag då skruva strypningen i botten ?
Hur luftar jag?
Efter vad jag kan se så finns det inga luftnipplar vid fördelaren, och det är ju enbart där man kommer åt slingorna.
 
mgb62 skrev:
För att stänga en slinga, ska jag då skruva strypningen i botten ?
Hur luftar jag?
Efter vad jag kan se så finns det inga luftnipplar vid fördelaren, och det är ju enbart där man kommer åt slingorna.
nippeln i botten är där du justerar flödet, helt rätt.
man vill man inte förstöra den grundinställning du idag har, även om den inte är helt rätt, så kan man ju stänga slingorna med termostaterna.
för du har väll termostater på övre "rampen" & en rumsgivare i varje rum?


räkna varv & skriva på en lapp funkar också...
 
Ok, Jag har stängt slingorna till sovrummet och klädkammaren genon att skruva strypningen i botten.
Nu får vi väl vänta och se om något händer.
;)
 
Som sagt, slingorna stängdes i fredags kväll.
Vid en avläsning nu på söndag fm. så var det 25 gr. på golvet i badrummet och 21 "i luften". Pannan gav ut 45 gr. vid en ute temp av +2.
En viss förbättring i badrummen men inte är det bra....
Vad göra nu ??
 
Det är inte så att du har någon skit i den slingan?
Själv hittade jag en snigel i en av våra efter jag hade lagt in slingorna. Vet inte om det var en mördarsnigel eller om det var en vanlig skogs snigel. Hur som helst slemmigt var det iaf. Jag spolade ur med vatten tills den kom ut iaf.
 
nu låter du badrums slinan stå fullt öppen (för den är väll fult öppen?)
sen öppnar du dom stängda slingorna lite itaget tills du har rätt temp i alla rum.

jag är lite fundersam på hur övre & nedra golvvärme fördelarna är ihoppkopplade med varandra. kan vara så att hala övre golvvärme fördelaren får för dåligt flöde
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.