Ja jag och min sambo ska ta och göra garageuppfarten lite större flör att få plats med båda bilarna, det är helt enkelt för mycket stök med att bara få plats med en coh vi tänkte ju som man ska gräva 35 cm fylla med bärlager och padda, sand och sten och fog osv ja ni vet säkert, men efter att ha kollat bärlagrets pris kände vi att det vart sjukt dyrt och tänkte som följer.

- Ta bort gamla plattorna och jämna till lite snyggt.

- slänga på markduk lite sättsand, lägga stenen foga och låta det vara så.

Och sen nästa sommar ta upp stenarna gräva ur och göra allt enligt konstens alla regler.
Anledningen är att vi inte riktigt kan vänta med uppfarten men måste samtidigt spara pengar till en kamin så vi inte frysar rumpan av oss i vinter och spara under året för att göra allt riktigt nästa åt.
Sen har jag vunnit presentkort på en byggbutik och det skulle täcka nästan all sten så det skulle inte kosta så mycket att "fusk" göra det.

Så frågan lyder kan man strunta i bärlagret ett år? och vad är det värsta som kan hända om man gör det? nu ligger det ju plattor där så marken borde ju vara hårt packat iom att den hållit i 40 år utan problem.

Tankar och synpunkter?
 
Hur stor yta gäller det? Visst går det att plocka upp stenen och göra om det nästa år, men hade nog hellre sparat en månad extra och köpt makadam och gjort det klart direkt..
 
Det gäller ca: 30 kvm lagomt för att få två bilar. 7 meter bred och 5 meter till port och en liten bit "gångväg" ja jag hade gärna gjort det jag med men problemet är att vi ska spara till kamin och det kommer vi lyckats ha gjort lagom till hösten om det så dessvärre kan vi inte sätta undan mer pengar i dagsläget. Men vad är det värsta som kan hända om man struntar i bärlagret ett år?
 
Att det sjunker och blir spårigt...
 
Den befintliga platsen lär ju förmodligen hålla, om det som du säger har hållt de senaste 40 åren. Osäkerheten är ju utökningsytan. Vad är det för markförhållanden där? Jag säger SHOOT MAN, SHOOT! :wow: Det värsta som kan hända är ju som sagt att det blir spårigt och dant och behöver göras om, vilket du ändå räknar med. I bästa fall visar det sig att marken håller alldeles utmärkt utan bärlager och då har du sparat de pengarna till något roligare. (y)
 
Varför inte göra tvärt om, dvs vänta med stenläggning tills ni har råd. Lägg ut bärlager och packa ihop. Det går utmärkt att parkera på, det är samma yta som grusväg. Nästa år har ni dessutom ett bra packat underlag att stensätta.
 
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
Vad pratar vi för pengar för bärlager?
 
Markförhållandena på utökningsytan är samma skulle jag gissa på ligger precis bredvid den gamla, dock är den 7-8 cm högre och har gräsmatta, men vi tänkte skala ner det och platta till med traktor. JA men lite så kände jag med att "ja det ska ju ändå göras om " ja det vore ju det bästa om den håller fint utan något alls =)
 
fn76 skrev:
Varför inte göra tvärt om, dvs vänta med stenläggning tills ni har råd. Lägg ut bärlager och packa ihop. Det går utmärkt att parkera på, det är samma yta som grusväg. Nästa år har ni dessutom ett bra packat underlag att stensätta.
Av egentligen den enkla anledningen att iom att det ska flyta jämt med asfalten utanför så ska ju det läggas sand 5 cm och sen på med stenar och kör vi bara dit bärlagret så hoppar ju bilen ner 5 cm vaje gång man ska in, visst kan man säkert fylla upp ändå och ev ta bort det som inte packats ner nästa år men den andra anledningen är pengar, har vunnit presentkort på byggvaruhuset till stenen och dom säljer inte gruset =/
 
Enk Projektet skrev:
Vad pratar vi för pengar för bärlager?
Ca: 4000kr för bara bärlagret 26 ton sen tillkommer ju sättsanden och transport av den så säker runt 5000 innan det är klart.
 
Att fusksätta sten för att göra om det ordentligt något år senare är ju ett rejält slöseri med tid. Kan ni inte bara ställa bilen där som det är och spara presentkortet? Eller köpa något annat ni behöver till huset, eller kanske till och med material till kaminen (rökrör och liknande). Eller om ni av något skäl måste köpa stenen nu - köp den och låt den stå på tomten tills ni kan finansiera bärlagret.
 
  • Gilla
Tiger79
  • Laddar…
Ja det har du nog rätt i pelpet. Jag kollade igen på presentkortet och det räckte i 36 månader så det blir till att vänta till nästa sommar och göra det rejält då =) och då även passa på att göra en gång och bygga upp ett "cyckelhus" =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.