Hej!
Har varit och kollat på ett torp där fasadens ytskikt är målad asfaboard med läkt. Har ingen större erfarenhet av detta men det låter som en ovanlig lösning att ha en sådan fasad. Jag funderar på att vara med i budgivningen, men är lite osäker på fasaden. Någon som har en kommentar kring denna lösning med asfaboard? Behöver detta åtgärdas på något sätt?
 
Har sett det tidigare och den funkar så länge vattnet kommer från sidan. Har dock sett ett par exempel då vattnet kommit in från kortsidan ovanifrån och då blir hela väggen som toapapper. Bara att köra igenom handen. Inget att rekommendera. Bara att byta.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Det närmaste jag har sett är masonite med läkt och rödfärg. Det har då handlat om lågbudgetvrenoveringar av ekonomibyggnader. Jag skulle förutsätta att hela bygget innehåller en det intresanta lågbudgetlösningar. Med andra ord läge för en grundlig besiktning. Dock kanske inte av en formell besiktningsman. Men någon som kan hus.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Har sett det tidigare och den funkar så länge vattnet kommer från sidan. Har dock sett ett par exempel då vattnet kommit in från kortsidan ovanifrån och då blir hela väggen som toapapper. Bara att köra igenom handen. Inget att rekommendera. Bara att byta.
Får nog bli så om vi köper det. Tack för svar!
 
M mackarillo skrev:
Hej!
Har varit och kollat på ett torp där fasadens ytskikt är målad asfaboard med läkt. Har ingen större erfarenhet av detta men det låter som en ovanlig lösning att ha en sådan fasad. Jag funderar på att vara med i budgivningen, men är lite osäker på fasaden. Någon som har en kommentar kring denna lösning med asfaboard? Behöver detta åtgärdas på något sätt?
Ledsen, du kommer behöva lägga om fasaden, åtminstone på sikt. Har ett hus på landet, grannen, har sett hur det förfaller och åldras. Så räkna med detta i din köpkalkyl.
 
M mackarillo skrev:
Behöver detta åtgärdas på något sätt?
Byt det direkt efter köp så vet du att det är riktigt gjort och att det håller, är mitt förslag
 
Kollade på ett sånt hus, det såg bra ut på avstånd men det bodde massor med myror i fasaden och det var fuktigt.
 
M mackarillo skrev:
Hej!
Har varit och kollat på ett torp där fasadens ytskikt är målad asfaboard med läkt. Har ingen större erfarenhet av detta men det låter som en ovanlig lösning att ha en sådan fasad. Jag funderar på att vara med i budgivningen, men är lite osäker på fasaden. Någon som har en kommentar kring denna lösning med asfaboard? Behöver detta åtgärdas på något sätt?
Många hus byggda/renoverade på 60-talet har asfaboard med läkt. Vår egen kåk från 1925 renoverades på 60-talet och den liggande panelen kläddes då med asfaboard och läkt som sedan målades med falu rödfärg. Det har fungerat bra fram till för några år sedan. Då påbörjade jag ett projekt att återställa den gamla fasaden men valde då att låta asfaboarden och den stående läkten att sitta kvar. Den gamla läkten blev en naturlig luftspalt bakom den nya panelen. Idag ser kåken ut som precis 1925 då den byggdes men vi har nu vindskydd och luftspalt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.