"dumt" att inte ha skulder på sitt hus?

Vi siktar på att bli av med huslånet inom tio år (utan att gneta röven av oss).
Vår (äldre) omgivning säger att det är "bra att ha lån".
Men WHY?
Det har de aldrig någon förklaring till... ???

Vårt lilla hus är värderat till ca 500 000.
Kan det bli snack om förmögenhetsskatt vid så små summor, sen när vi betalat av lånen?

 
Antagligen därför att de lever kvar i föreställningen att inflationen så småningom 'äter' upp lånet, vilket numera inte är någon självklarhet, tack och lov ;)

Visst kan det bli fråga om förmögenhetsskatt, men förmögenhetsskatten baseras inte direkt på hur mycket ni har i lån på huset (möjligen kan man säga indirekt), utan vad taxeringsvärdet ligger på.
Har ni övriga tillgångar så är det ju enkelt att addera taxeringsvärdet till dem och se huruvida ni ligger i 'farozonen' ;), naturligtvis får ni dra bort ev. skulder på huset, men är ni skuldfria så adderar ni bara tillgångarna till varandra.

MVH//Christina.
 
Sniff skrev:
Vår (äldre) omgivning säger att det är "bra att ha lån".
Men WHY?
Det har de aldrig någon förklaring till... ???
För att dom själva har lån över öronen, då vill man nog inte se hur gott det är att ha betalat av på lånen.
Jag har själv mycket låga lån och tycker det är superbra, så kör på ni och lyssna inte på alla andra.
 
;) Det är bara att amortera. Ett bra sätt att spara. Andra har lån och spar på banken (=bet. ränta för lån o får - lite - ränta på sparat. Hmm).
1. Ångrar ni er kan ni alltid låna tillbaka pengarna! Inte menat som skämt men ni kan köpa något ni vill ha, tex båt?
2. Hur förmögenhetsskatten ser ut om 10 år är inte värt att spekulera i (eller huspriset). Men nu går gissningsvis gränsen för par på 1.6 Mkr? Jag kan ha fel!
3. Lägre lån gör det enklare att byta fastighet i framtiden samt ni kan låna tillbaka ifall vill reparera/bygga ut etc. . .
4. Räntan är låg nu, men det ger utrymme till att amortera! När räntan är hög har man mindre utrymme att amortera! (Många tänker tvärtom, låg ränta, låna mera!
Jag skulle göra det som jag vill och inte lyssna på andra (i denna fråga)
 
Sniff skrev:
"dumt" att inte ha skulder på sitt hus?


Vår (äldre) omgivning säger att det är "bra att ha lån".

Vilken äldre? eller kanske vad är äldre?Dom "äldre" i min omgivning avskyr alla lån och själva är deras hus betalda flera ggr om och har inga andra lån.
Själv så gillar jag inte heller lån. Jag fick ta på mitt hus för att vi inte skulle fått ett hus i detta liv annars.Men jag skulle aldrig låna till bil eller renovering.För det kan jag spara till själv tack vara att jag då alltid har låga FAST kostnader.
Så bara betala av det om ni kan :)
 
Har man inte belånat sin fastighet lever man under sin förmåga. Visst finns det investeringar att göra. Möbler och annan inredning? Uterum? Varmgarage? o.s.v.
 
Nej, det är aldrig "dumt" att vara skuldfri.
 
Fredrik i Trollhättan skrev:
Har man inte belånat sin fastighet lever man under sin förmåga. Visst finns det investeringar att göra. Möbler och annan inredning? Uterum? Varmgarage? o.s.v.
Det var det dummaste jag har hört.... :surprised:
 
Trottan skrev:
Det var det dummaste jag har hört....  :surprised:
Kan inte annat än hålla med. Med lån upp över öronen skulle jag då inte sova gott ;) Men det är tur att alla är olika. :)
 
Hej,
Anledningen till att många äldre säger att man skall ha lån tror jag beror på att för ett par tre årtionden sedan var 80% av räntan avdragsgill och inflationen hög dvs lånen försvann på sikt. Rätta mig om jag har fel.
 
Ricky skrev:
Hej,
Anledningen till att många äldre säger att man skall ha .
Vad räknas som äldre egentligen? Jag känner ingen äldre som rekommendera lån i alla fall. Utan dom lever efter att :du skall inte leva över dina tillgångar.Behöver du låna så lver du över..
kanske det finns någon enstaka som tycker det är bra på samma sätt som det finns dom här som tycker att man är en idiot om man inte lånar..eller
Vi diskutera detta på jobbet nu o vi är som sagt nyfikna på vad "äldre" är som gillar lån??
 
En anledning till att en del äldre kan varna för att betala av lånen tror jag kan vara denna:

Förr i tiden, (jag pratar främst om tiden från 70-talet till slutet av 80-talet), såg kreditmarknaden helt olik ut dagens. Vi levde med en omfattande kreditreglering (dvs statliga regler för kreditgivning) som hade överlevt sig själv, hög inflation och räntor som var höga och stigande.

På den tiden var det ibland avsevärt mycket lättare att få sålt ett hus om man sålde huset med existerande lån, då det ibland sågs som en stor nackdel att behöva ansöka om nya lån.

Idag är kreditgivningen avreglerad, bankerna är alerta och konkurrensmedvetna på ett helt annat sätt och räntorna är låga. Idag är det absolut inte så att huspriset faller eller köpare backar ur för att de inte får överta några lån, eftersom det är så lätt att få nya.

Däremot, som diskuterats utförligt i tråden "varför amortera?", så är det självklart så att det ofta kan vara lönsamt att ha huslån kvar om man kan göra investeringar för de pengarna som möjliggör bättre avkastning än bolåneräntan. Kanske du exempelvis tjänar på att köpa nya bättre isolerande fönster även om du lånar till kostnaden, och då är det förstås vettigt att göra det. Men jag tror den första delen av svaret är vad du, Sniff, var ute efter från början.
 
Vad räknas som äldre egentligen?
Vad jag menade med äldre är väl generationen 40-talister (mina föräldrar). Jag har hört det mycket under min uppväxt och vet inet om det är rätt eller fel. Det är väl ett dock ett faktum att många från den generationen idag sitter med betalda hus, något de flesta som köper hus idag inte kommer att uppleva. fast nu kanske jag är avundsjuk och kommer bort från ämnet. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.