Hej,
Jag håller på att omvandla ett gammalt pannrum med två inre förråd/gardrober till ett badrum.

Mellan källarvåning och första våning finns en 14cm tjock gjuten betongplatta. Den vilar på ca 25cm breda väggar av stora hålcement-block. Dessa väggar är uppenbart bärande.

Jag har börjat riva de tunna (9-10 cm) väggarna markerade i röd färg på planritningen. Till min förvåning hittade jag en kraftig 12mm armering över dörrposterna (se bild).

Nu vill jag försäkra mig om att dessa väggar inte har någon bärande funktion. Det som talar emot detta är att andra rum på samma våning är betydligt större utan balkar eller annan synlig armering. Samt att väggarna är smala och murade med lekarblock och en och annan tegelsten.

Jag har även tittat på betongplattans armeringsritning (bifogad), men jag vet inte hur man ska tolka en sådan.

Tacksam för hjälp.
 
  • Planritning av källarvåning med väggar markerade i rött som rivits för att omvandla pannrum och förråd till badrum. Rumsmått anges i centimeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på riven vägg med synlig 12mm armering över en dörrpost i ett pågående badrumsrenoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av ett gammalt pannrum med inre förråd, markerade mått, väggar och strukturella detaljer inklusive en 14 cm tjock betongplatta och bärande väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Skulle gissa att man tog det som fanns tillgängligt på bygget. Man lär ju ha nån armering över en dörrpost.

1 armeringsjärn som ligger 1cm under ovankanten av gjutningen, i kombination med att nån fyllt botten av gjutformen till balken med nån slags tegel(?), troligen för att spara lite betong känns onekligen inte som speciellt bärande.
 
  • Gilla
jjabba
  • Laddar…
Då var hela väggen nedriven. Huset föll inte in, inte ännu i alla fall. 😬
 
  • Nedriven vägg i ett rum med gröna och vita väggar, rester av betongblock ligger på golvet och kablar hänger från taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Nej, de där var inte bärande. När jag tittar på din bild och zoomar in så ser det väldigt mycket ut som att betongvalvet gjöts först. Titta på spåren efter formvirket, de sträcker sig oavbrutet genom väggen. Därefter har man murat upp väggen. Att det sitter ett järn ovan en dörrpost är helt väntat, man vill hålla blocken på plats när man murar upp det. Troligen hade du inte mer än ett eller två block ovan dörren.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.