Jag har tidigare bytt några strömbrytare, lamputtag och vägguttag i lägenheten där det i samtliga fall bara varit två kablar(fas och tändtråd?). Det är ett hus från 60-talet och ingen jordning är gjord.

I vardagsrummet har det alltid funnits en strömställare med två knappar, dock finns det bara ett lamputtag i taket. Nu när jag skulle byta ut den till en enpolig omkopplare så såg jag att det fanns tre kablar.

Nu undrar jag varför man har gjort såhär och varför både gul och blå kabel går till lamputaget?
 
  • Eluttag under installation med oskyddade, inkopplade ledningar och ett öppet väggutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett vägguttag delvis ur väggen, med synliga trådar och skadat gips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är det normala från den tiden att man hade en ljuskrona med krontändning. Krontändning innebär att man kan tända ca halva armaturen i taget beroende på hur mycket ljus man vill ha. Du får kanske öppna en kopplingsdosa för att se var den svarta ledaren tar vägen. Förmodligen är svart nolla och blå och gul är tändtrådar.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det är det normala från den tiden att man hade en ljuskrona med krontändning. Krontändning innebär att man kan tända ca halva armaturen i taget beroende på hur mycket ljus man vill ha. Du får kanske öppna en kopplingsdosa för att se var den svarta ledaren tar vägen. Förmodligen är svart nolla och blå och gul är tändtrådar.
Ok, jag förstår. Går det att koppla bort den svarta och endast använda den gula eller blå mellan strömbrytare (använda den nya enpoliga) och taklampa?
Annars får jag kontakta elektriker. Vill inte börja gräva i kopplingsdosor 😁
 
Du kan välja att använda antingen den blå eller den gula från strömbrytaren till lamputtaget. Isolera ändarna på den som inte används med lite eltejp eller toppklämmor. Vit med fas till strömbrytare måste ingå och svart är som sagt nolla som lampan behöver för att kunna lysa tillsammans med antingen blå eller gul.
 
J Josth skrev:
Du kan välja att använda antingen den blå eller den gula från strömbrytaren till lamputtaget. Isolera ändarna på den som inte används med lite eltejp eller toppklämmor. Vit med fas till strömbrytare måste ingå och svart är som sagt nolla som lampan behöver för att kunna lysa tillsammans med antingen blå eller gul.
Då hänger jag med och förstår hur allt hänger ihop. Det var i stort sätt bara den svarta nollan som gav mig huvudbry eftersom jag inte sett den här varianten tidigare.

Stort tack för svaren!
 
Nollan har funnits med diverse olika färger genom åren, det var även vid samma tid lite lokalt varierande, elektrikerna i en stad hade lokal standard.

Man kan aldrig lita på aytt en tråd med en viss färg verkligen har den funktion som standarden säger. Ex. blå är ju "alltid" nolla numera, sedan rätt många år.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.