Hej, alla VVS-kunniga! Bor sedan snart tre år i ett 1 1/2-planshus med källare från 1925, tillbyggt på 60-talet. Uppvärmning sker genom en luft/vattenvärmepump i källaren och slutet vattenburet system med radiatorer i sovrummen och golvvärmeslingor i badrum och kök. Golvvärmen har tillkommit under de senaste 15 åren genom tidigare ägare.

Under uppvärmningssäsongen har jag svårt att få varmt nog på övervåningen, där min ena dotter har sitt sovrum. Jag har sett till att lufta systemet och försökt begränsa flödet i övriga radiatorer samt golvvärmen med hopp om att få mer värme dit upp, men utan märkbar framgång.

Här om dagen kom jag till insikt om att de två radiatorer som jag vill ha mer värme i faktiskt ser ut att vara strypta genom en smalare rördel just innan ventilen. Fram- och returledning är 22 mm. Sista biten in i radiatorn är det 17 mm. Men mellan inkommande ledning och ventilen sitter det en stump 12-mm-rör (se bilden).

Radiator med märkta rör i olika storlekar: 12 mm, 17 mm och 22 mm, som indikerar en möjlig flaskhals.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad kan anledningen vara till detta utförande? Är det bara att låta en rörmokare byta till grövre dimension (och sätta dit en termostatventil) om jag vill ha ut mer värme ur radiatorn? Vad kan gå snett?
 
Troligtvis är elementet utbytt och flyttat på någon gång i tiden. Det du visar där påverkar inget väsentligt för effekten snarare en anpassning av dimension till den på radiator, ventil osv dvs helt normalt och vettigt utfört.

Det du får kolla är om det är någorlunda jämnvarmt upp- och nedtill alltså inte så mycket svalare på returen. Då har du åtminstone om inloppet är ungefär som i övriga huset någorlunda flöde. Kolla också om det är öppet i returkopplingen med huven på nedre röret och naturligtvis att ventilen in är helt öppen det bör den vara utan termostat.

Är det stor diff i temperatur får du justera pump och inställningar på övriga ställen så du får upp flödet. Rören på bilden påverkar som sagt inget i detta som hjälper med utbyte etc. Och har du liten diff redan är radiator för liten då är det vettigaste att byta ut den.
 
S
Den korta biten med 12-rör har ingen betydelse för flödet.
Det sitter redan en ventil avsedd för termostat på radiatorn, gissningsvis en äldre Danfoss.
Fjädrar stiftet i ventilen tillbaks om det trycks in?
Hur stor del av radiatorn blir varm eller ljummen?
 
Tack GK100 och Stegatorparn för era snabba svar. Radiatorn i fråga är den enda av sitt slag i huset - alla de andra är klassiska "dragspels"-modeller. Så det talar också för att den kommit dit genom ett utbyte så som du tror GK100.

Hela radiatorn blir varm, verkar inte vara någon luft i den. Jag tyckte inte det var någon jättestor temperaturskillnad mellan upptill pch nedtill men har ägnat en stund åt lite faktainsamling och funnit det är 28-29 grader på framledningen och 21-23 grader på return när värmepumpen leverar värme (ej varvtalsstyrd utan den växlar bara mellan på och av). Det verkar skilja någon grad mellan husets neder- och övervåning, till nedervåningens fördel. Det är dock stor skillnad mot den framledningstemp som vvp menar att den levererar (44-46 grader minuterna innan den stoppar).

Stiftet fjädrar ut fint när man trycker in det så jag tror inte det är något fel där och borde således vara helt öppet. GK100, hur kollar jag "om det är öppet i returkopplingen" utan att montera isär?
 
S
Lossa täcklocket på returventilen och kontrollera att ventilkäglan sitter i höjd med ventilkanten.
Kan komma några droppar vatten om det är en gammal ventil.
 
S Stegatorparn skrev:
Lossa täcklocket på returventilen och kontrollera att ventilkäglan sitter i höjd med ventilkanten.
Kan komma några droppar vatten om det är en gammal ventil.
Tack för tipset, nu begrep jag hur jag skulle göra. Under locket fanns en justerskruv som gick att öppna 2 varv till innan det tog stopp.

Närbild på en radiatorventil med öppet justerlock och synlig justerskruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Temperaturen verkar därefter ha gått upp 1 grad på framledning och 2 grader på returen. Tror det lutar åt radiatorbyte i vilket fall men alltid kul att lära sig något nytt.
 
  • Gilla
Stegatorparn
  • Laddar…
Borde inte framledningstempen till dom olika radiatorerna i huset vara ungefär lika? Jämför med dom andra rummens radiatorer. Om det är märkbart kallare uppe i sovrummet kanske det beror på att pumpflödet är för lågt, dom andra radiatorerna ”tar” större delen av flödet.
Vidare funderar jag på om radiatorn kanske är för liten. Gammalt hus och framledningstemp från en värmepump kräver ev större radiatoryta.
 
Hej, Dauen, och tack för synpunkter! Det är antagligen som du tror. Visserligen har jag nog ganska stort mätfel när jag bara lägger multimeterverktygets temperaturgivare utanpå ledningen men om jag mäter på samma sätt på flera ställen borde det ändå gå att säga något om differenserna. Och det skiljer i alla fall 5-8 grader mellan ledningarna i källaren och det som når radiatorn högst upp på övre plan. Känns konstigt att tappa så mycket temperatur på vägen, även om stammen förvisso är inbyggd ytterväggen och antagligen inget vidare välisolerad. Så det måste vara övriga delar av systemet där det flödar på bättre som tar värmen. Golvvärmen har en egen cirkulationspump så den suger ju i sig när det är öppet ut i de slingorna.

Sen tror jag du har rätt även i fråga om radiatorytan. Innan det var värmepump i huset var det en oljepanna. Och då har man nog klarat sig på en mindre radiatoryta pga högre temperatur (och lägre flöde).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.