Är vi alla amatörer eller? Jag utgår från att ett riktigt snickeri kan få tag på ordentliga maskiner via specialkanaler, men om man är mer än bara en garageamatör med hammare så verkar utbudet vara sjukt dåligt.

Ta fräsbord till exempel, något som är populärt i staterna och sjukt treflit att jobba med. Jag fick beställa mitt från Amazon i USA och en 110-230V konverterare. Svenska marknaden, bara handöverfräsar...

Och kapsågar, eller sågbord. Finns bara så mobila enheter med små motorer. Medan stora stationära sågbord verkar vara hur enkelt som helst att få tag på i staterna.

Och att sätta in dado-klingor i de sågborden verkar stödas av alla så vitt jag kan avgöra, men inte nog med att de sågborden som går att köpa i "normala" handeln i sverige har för svaga motorer och för korta monteringspinnar för dem, så går det inte ens att köpa dado-sets här.

Hur kommer det sig att det är sådan otrolig skillnad på utbud? Eller är det jag som helst missat de ställen en normal person kan gå och köpa dessa maskiner? :)
 
SandmanNet skrev:
Är vi alla amatörer eller? Jag utgår från att ett riktigt snickeri kan få tag på ordentliga maskiner via specialkanaler, men om man är mer än bara en garageamatör med hammare så verkar utbudet vara sjukt dåligt.

Ta fräsbord till exempel, något som är populärt i staterna och sjukt treflit att jobba med. Jag fick beställa mitt från Amazon i USA och en 110-230V konverterare. Svenska marknaden, bara handöverfräsar...

Och kapsågar, eller sågbord. Finns bara så mobila enheter med små motorer. Medan stora stationära sågbord verkar vara hur enkelt som helst att få tag på i staterna.

Och att sätta in dado-klingor i de sågborden verkar stödas av alla så vitt jag kan avgöra, men inte nog med att de sågborden som går att köpa i "normala" handeln i sverige har för svaga motorer och för korta monteringspinnar för dem, så går det inte ens att köpa dado-sets här.

Hur kommer det sig att det är sådan otrolig skillnad på utbud? Eller är det jag som helst missat de ställen en normal person kan gå och köpa dessa maskiner? :)
Dado-blad uppfyller tyvärr inte alla säkerhetskrav som jag förstått det, vilket gör att de inte är tillåtna att sälja. Och finns det inga klingor så finns det ingen fördel att sälja sågar som klarar av det.

I övrigt tror jag marknaden i Sverige är för liten..eller att handlarna anser det iaf..skulle gärna bli motbevisad :)

Ska du inte starta upp en liten firma?
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
Då skall du veta att marknaden i Sverige är väldigt välförsedd jämfört med marknaden i Finland. Importörerna är få och stora och konkurrerar inte med varandra. För att få ut största möjliga vinst begränsar de sitt utbud till de verktyg som ger bäst förtjänst. Engångskinaskit för nybörjarhobbypulare som skall använda sitt verktyg en enda gång och ett smalt sortiment av de vanligaste verktygen för storbyggfirmornas behov.

Det brukar bli rena dårhuskomiken då de försöker övertyga en att man måste köpa någon helt olämplig maskin eller något helt olämpligt verktyg för att citat "allt annat har slutat tillverkas"..... eller påstår att man måste köpa en ny bandslipmaskin när bandet är uppnött för att citat "separata slipband inte längre får säljas" med mera i den stilen.

Det gäller att lära sig utnyttja snickeriindustrins försörjningskanaler och att lappa ihop utslitna grejor så de blir som nya och att känna den där gubben som arbetar på något ställe där han har möjlighet att beställa verktyg som inte finns i sortimentet. Monopolsystem är till för att kringgås.



Vad det gäller fräsbord så har amerikanerna pippi på dem och använder dem till allt möjligt inom småindustrin fastän de ofta är alldeles för klena för att arbeta effektivt. I Europeisk småindustri har man sedan 100 år använt vertikalfräsar för samma slags arbeten. En vertikalfräs är mycket bättre till de flesta ändamålen men fräsbetten är litet i dyrare laget för de flesta hobbysnickare. Dessutom verkar somliga hobbysnickare titta litet för mycket på youtube och tro att man måste göra som i Amerika.
På grund av att vi har ordentliga vertikalfräsar blir marknaden för fräsbord mindre här än i USA. Tyvärr leder det till att importörerna tappar intresset för de vill ju krympa sitt sortiment så mycket som möjligt. Det är synd för det finns vissa speciella arbeten där ett bra fräsbord skulle vara ett bra komplement till vertikalfräsen och så lämpar sig fräsbord bra för hobbysnickare som arbetar i för liten skala för att det skall löna sig att skaffa vertikalfräs.

Eftersom amerikanerna inte använder vertikalfräs blir bordscirkelsågen deras universalverktyg. Därför har det uppstått en enorm marknad för mer eller mindre fungerande och mer eller mindre farliga tillsatser till bordscirkelsågar. I USA ligger de långt efter oss i utvecklingen när det gäller maskinsäkerhet. Som exempel kan jag ta min tyska klyvsåg tillverkad 1885. Den hade redan från början fäste för klyvkniv som då var det allra senaste inom arbetarskydd i Tyskland. I USA kör de flesta utan klyvkniv än i dag.

Kraftiga kapsågar finns det gott om i Europa men de är industrimaskiner och kostar därefter.
Dadoblad är farliga om sågen inte är dimensionerad för det. Bland annat måste bromsen vara dimensionerad för att kunna bromsa den stora svänghjulsverkan i ett dadoblad och så måste både stommen och axeln vara tillräckligt grova och så måste man ha ett ordentligt klingskydd på arm. Sådana sågar finns att köpas i Europa men de är dyra så väldigt få köper dem.
Amerikanerna som inte bryr sig om säkerhet kör med dadoblad i vad såg som helst. Personligen tycker jag att dadoblad i radialsåg låter som en självmordsmaskin. Radialsågen körs ju medmatad så den är redan i grunden litet okontrollerbar.
 
  • Gilla
Nilber och 2 till
  • Laddar…
Hemsnickeri är verkligen jättestort i USA, många invånare och många fler som snickrar procentuellt sett och även i de minsta hålorna kan man ofta hitta välsorterade virkes- och snickeributiker.

Det svåra i Sverige (och europa) tycker inte jag är att hitta proffsmaskiner, problemet är att hitta bra maskiner för mindre snickeriverkstad. Detta segmentet verkar totalt utdött och finns det prylar kostar dom en förmögenhet. När det dog vet jag inte men Inca slutade väl tillverka nån gång på 80-talet, typiska väldigt bra maskiner för ett litet garagesnickeri. Det finns ju en anledning att vi hemsnickare fyller verkstan med gamla maskiner, och anledningen är inte snålhet (inte i mitt fall iaf), det finns knappt nya att få tag på.

Fräsbord går att få tag på, ex det här http://www.swedendro-tools.se/shop/...ro-inkl-lift?tm=&sm=handmaskiner/ujk-frasbord och skulle det inte gå att få tag på bygger man ett väldigt bra på egen hand.

Segmenten som jag tycker saknas är framförallt bordssågar och rikt- och planhyvlar. Hammer, ejca och Logosol har några som inte är industrimaskiner men de är rätt dyra, >20k och uppåt

I USA får man rätt bra grejer för runt 10-15kk, den här tex vars motsvarighet knappt existerar i Europa, inte för <25k i alla fall. https://www.amazon.com/Powermatic-PM1000-1791000K-Table-30-Inch/dp/B00E7Z7WQY

..eller den här...https://www.amazon.com/Powermatic-Deluxe-6-Inch-Jointer-Quick-Set/dp/B000BHNC0C, tror knappt jag ens sett en nytillverkad separat rikthyvel i europa sen jag började snickra.
 
De där amerikanska 6tums rikthyvlarna skall vi vara glada för att vi inte behöver dras med.
 
Ola C skrev:
Hemsnickeri är verkligen jättestort i USA, många invånare och många fler som snickrar procentuellt sett och även i de minsta hålorna kan man ofta hitta välsorterade virkes- och snickeributiker.
Det gäller all hobbyverksamhet i USA, t.ex. även motorhobby. Om du är frisk och har ett någorlunda jobb har du en helt annan budget för hobbyverksamhet jämfört med Sverige.

Även lokalerna tror jag spelar in då folk i USA i större utsträckning bor i stora villor med (minst) dubbelgarage som standard.
 
heimlaga skrev:
De där amerikanska 6tums rikthyvlarna skall vi vara glada för att vi inte behöver dras med.
För att de inte klarar breda ämnen? Håller med isåfall men för att rikta plank (inte limfogar) tycker jag de verkar trevliga. Även en 25cm (som är standard på de flesta garagesnickerihyvlar) har ju problem att rikta limfogar, dock såklart mindre problem ju bredare hyvel.
 
Redigerat:
Ola C skrev:
Det finns ju en anledning att vi hemsnickare fyller verkstan med gamla maskiner, och anledningen är inte snålhet (inte i mitt fall iaf), det finns knappt nya att få tag på.
Nog i mitt fall dock! Ja och så tycker jag det är genuint bättre...
 
Redigerat:
Ola C skrev:
För att de inte klarar breda ämnen?
Ja precis. Då jag hobbysnickrade med en 25 cm bred Ejca hyvel så behövde jag varje centimeter av den bredden.


En sak som jag har lagt märke till att att amerikanerna verkar ha brist på maskiner som lämpar sig för småföretagande. Många amerikanska småföretagare verkar hanka sig fram med små ynkliga hobbymaskiner som aldrig skulle accepteras i professionella sammanhang i Finland eller Sverige.
Tydligen är hobbymarknaden så stark där i landet att nästa segment uppåt har försvunnit till stora delar.
 
Vad tycker ni om Hammers utbud och pris kontra kvalitet? Tycker att de ofta nämns som ett kvalitetsmärke på diverse forum, priserna verkar inte helt absurda (inte Powermatic nivå dock) och de säljs online i Sverige. Någon som har erfarenhet?
 
Hammer är väl Felders budgetmärke?
 
Tycker faktiskt inte att utbudet är så dåligt här i Sverige. Hela spannet finns om man söker på nätet. Allt från billiga kinamaskiner till högsta kvalitet. Kolla hos verktygsboden, duab, plano maskin, swedendro m fl så hittar man det mesta. Som alltid så är det så att smakar det så kostar det. Hög kvalitet till lågt pris hittar man väldigt sällan. Har själv en Hammer justersåg som jag är mycket nöjd med. Sedan en scheppach rikt o plan som är helt ok.
 
SandmanNet skrev:
Är vi alla amatörer eller? Jag utgår från att ett riktigt snickeri kan få tag på ordentliga maskiner via specialkanaler, men om man är mer än bara en garageamatör med hammare så verkar utbudet vara sjukt dåligt.

Ta fräsbord till exempel, något som är populärt i staterna och sjukt treflit att jobba med. Jag fick beställa mitt från Amazon i USA och en 110-230V konverterare. Svenska marknaden, bara handöverfräsar...

Och kapsågar, eller sågbord. Finns bara så mobila enheter med små motorer. Medan stora stationära sågbord verkar vara hur enkelt som helst att få tag på i staterna.

Och att sätta in dado-klingor i de sågborden verkar stödas av alla så vitt jag kan avgöra, men inte nog med att de sågborden som går att köpa i "normala" handeln i sverige har för svaga motorer och för korta monteringspinnar för dem, så går det inte ens att köpa dado-sets här.

Hur kommer det sig att det är sådan otrolig skillnad på utbud? Eller är det jag som helst missat de ställen en normal person kan gå och köpa dessa maskiner? :)
Större marknad, ett annat tankesätt.
Utbudet av precis allting är större därborta, med ett undantag: En vanlig smörgås. Det finns inte.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
vanpire skrev:
Hammer är väl Felders budgetmärke?
Ja, det stämmer nog. De är i alla fall en del av Felder-Group.

Kollade just upp priserna och de var lite dyrare än jag trodde. Som jämförelse ligger prisförslaget på deras minsta hyvel A3 26 (260 mm bredd) på ca 20k ex moms.

Fotografen skrev:
Större marknad, ett annat tankesätt.
Utbudet av precis allting är större därborta, med ett undantag: En vanlig smörgås. Det finns inte.
Kanske inte vanlig smörgås, snarare bättre grejer. Prova Ike's Place om du har vägarna förbi San Francisco. Helt magiska mackor.
 
Redigerat:
Ola C skrev:
Fräsbord går att få tag på, ex det här [länk] och skulle det inte gå att få tag på bygger man ett väldigt bra på egen hand.
Ja, den där såg nice ut, önskar jag hade sett den innan jag beställde mitt från USA.

Ola C skrev:
I USA får man rätt bra grejer för runt 10-15kk, den här tex vars motsvarighet knappt existerar i Europa, inte för <25k i alla fall. [länk]
Precis! Ett sådant där bord vill jag ha! Vi har bara fjösiga mobila sågbord för garaget från Makita, Bosch, Metabo och liknande. Ett ordentligt bord som det där vore drömmen.

Ola C skrev:
..eller den här...[länk], tror knappt jag ens sett en nytillverkad separat rikthyvel i europa sen jag började snickra.
Jag riktar inte jättemycket (har en rätt kass, men funktionell Cotech-rikt) men skull ändå vilja ha en sådan där. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.