Köpt och installerat IKEAS PAX garderob men på deras 100 cm stomme med två dörrar så är de snea, det skiljer nästan 2 cm. Den högra dörren lutar lite upp medans den vänstra dörren lutar nedåt. Det hjälper inte att justera gångjärnen. Jag tror golvet är rakt, åtminstone är det inte så stor skillnad som 2 cm.

Nån som vet vad jag gjort för fel, eller om det är fel på prylarna ?? ???



Är tveksam på hur det funkar med att bifoga bild, nån som kan berätta hur man gör om detta falerar ?



 
är skåpets sidor lodrätta? 90 grader i alla hörn?
gaia
 
På iallafall en del av IKEAs skåp går gångjärnen att ställa in. Vi köpte ett badrumsskåp med dubbeldörrar och hade samma problem som du. Sedan upptäckte jag att det på insidan av gångjärnen (alltså på den sida som sitter inne i skåpet) finns en skruv som justerar skåpsdörrens "lutning". Använd en vanlig skruvmejsel och vrid lite här och lite där så blir det bra tillslut!
 
gaia skrev:
är skåpets sidor lodrätta? 90 grader i alla hörn?
gaia
Ingen aning, men kan eventuellt vara felet, har nog inget vinkeljärn (heter det så ?) så kan nog inte kolla det.. :(

Men tack för tips, ska se om jag kan kolla det på nåt sätt ?

 
Josefine skrev:
På iallafall en del av IKEAs skåp går gångjärnen att ställa in. Vi köpte ett badrumsskåp med dubbeldörrar och hade samma problem som du. Sedan upptäckte jag att det på insidan av gångjärnen (alltså på den sida som sitter inne i skåpet) finns en skruv som justerar skåpsdörrens "lutning". Använd en vanlig skruvmejsel och vrid lite här och lite där så blir det bra tillslut!
Tack för svaret !
Jag ringde IKEA och frågade vilken av de två skruvarna (på gångjärnet) man ska skruva på och fick svaret att det är den mindre, vilket jag gjorde och fick dörrarna att passa varandra men högra dörren är högre (2 cm ungefär) och det kan jag inte ställa in med dessa skruvar.

 
bibben skrev:
Tack för svaret !
Jag ringde IKEA och frågade vilken av de två skruvarna (på gångjärnet) man ska skruva på och fick svaret att det är den mindre, vilket jag gjorde och fick dörrarna att passa varandra men högra dörren är högre (2 cm ungefär) och det kan jag inte ställa in med dessa skruvar.
Låter ju nästan som att hålen för gångjärnen är felborrade :-/, ta en tumstock och kolla om de sitter på exakt samma höjd, är det lika på alla dörrar eller gäller det bara en enstaka garderob??

Är det likadant på alla garderober så kan det väl knappast vara felborrat, nu kommer en mycket provocerande fråga, men här gäller det att vända på alla stenar ;)..........., du kan inte ha vänt någon av sidorna fel vid hopmonteringen av själva stommen??

Du har inget vattenpass så du kan kolla om de står rakt??

MVH//Christina.
 
bibben skrev:
Tack för svaret !
Jag ringde IKEA och frågade vilken av de två skruvarna (på gångjärnet) man ska skruva på och fick svaret att det är den mindre, vilket jag gjorde och fick dörrarna att passa varandra men högra dörren är högre (2 cm ungefär) och det kan jag inte ställa in med dessa skruvar.
Du måste justera in dörrarna, det är där problemet ligger.....(om stommen är rak dvs.)...det skall gå att få till.

Är det där dörrarna möts i mitten som den högra är högre än den vänstra men glipan mellan dörrarna är bra?
 
Jah har monterat åtskilliga ikea-garderober och jag har aldrig upptäckt att de skulle vara snea.
 
Du behöver inget vinkeljärn, mät bara tvärs över garderoben från hörn till hörn...alltså vänstra nedre hörnet till högra övre.. är detta samma som högra nedre som vänstra övre är vinklarna 90 grader...

hmmm hoppas du fattade....
 
  • Gilla
Nils Markström
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.