Hej,

Har en egnahemsvilla där jag skulle vilja höja hälften av hanbjälkarna på vindsvåningen. I dagsläget är ena halvans av våningens hanbjälkar på 1.90 och andra hälften på 2.20. Enligt huset originalritning framgår det inte vilken höjd dessa ska vara på, utan endast golv till nock. På 3.30. Har mätt mig till att de som syns på ritningen är de på 2.20.

I övrigt är takstolar och liknande på exakt samma avstånd och ingenting är olika.

Borde vara va ok att höja alla till 2.20 va? Kan inte riktigt se varför det inte skulle fungera. Lägger upp lite originalritningar (i usel kvalitet)
 
  • Arkitektritningar av hus, fasadvyer och planlösningar, tekniska skisser, suddig bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av husfasad och sektion, måttsatt med nummer. Svartvit, arkitektonisk, detaljerad. Skärmdump från mobiltelefon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det är ju omöjligt att veta, kan vara för att annan höjd behövs för att stabilisera kring trappen, för att man inte ska slå huvudet i en bjälke när man kommer uppför trappan, för att man fick problem med att taket/ytterväggarna rörde sig och då stabiliserade upp det genom att sänka bjälkarna eller av troligen många andra möjliga andra anledningar.

Det är inte alls självklart att det går att höja hanbjälkarna utan att förstärka takstolarna på annat sätt. Alla ingrepp i bärande delar ska redovisas i en bygganmälan till kommunen och de kan vilja se en dimensioneringsberäkning.

Om takstolar: https://www.byggahus.se/sa-fungerar-en-takstol
 
Jag förstår, jag vände mig mest till andra med egnahemsvillor och hur/om de löst det. Jag blev lite snurrig då jag hade en konstruktör här i ett annat ärende och han sa att praxis är att de sitter 2/3 upp till nock. Dvs på 2.20
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.