Jag har flyttat in i ett 4 år nytt/gammalt hus. På alla dörrkarmar sitter det tätningslister runt om dörrkarmen mot dörrsidan (förutom i botten). Men grejen är att två av dörrarna i huset är väldigt tröga att stänga. De går att stänga om man lägger tillräckligt mycket kraft bakom för att komprimera tätningslisterna, och då går låskolven in i slutblecket. Tar man bort tätningslisten på låssidan så går dörren lätt att stänga, men jag skulle gärna vilja ha kvar tätningslisten för jag upplever att det dammar mindre in i rummet bakom dörren (klädkammaren). Finns det något sätt att justera för detta? Flytta slutblecket i horisontal-led är väl inte så lätt?
 
Bild på slutblecket kan underlätta.
Även bild på låshuset kan underlätta, kan vara så att det är fel slutbleck till aktuella låshuset.

På vissa slutblet så är vissa delar justerbara.
 
Bifogar några bilder. Tätningslisten syns i samma bild som slutblecket. Är det så att man kan klämma in vingarna på slutblecket?
Jag väntar med att göra något tills jag får lite feedback här.
 
  • Närbild på ett låshusinfällning i en dörrkarm med en silverfärgad metallplatta och två synliga skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en dörr med ett monterat dörrhandtag och lås. En stängningsmekanism syns med två skruvar och en låsspärr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en dörr med två gråa dörrhandtag där ett slutbleck är monterat mellan dörren och dörrkarmen. Bilden har röda linjemarkeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det där är en innedörr som högst troligt inte är konstruerad att ha någon tärningslist.
Det kan fungera att ha tätningslist men då gäller det att välja rätt typ och storlek kontra det tillgängliga utrymmet.
 
Hmm ja det skulle man kunna tro :)
Jag tror det är denna dörrkarmen jag har i alla mina dörrar, så jag tror att det ska vara så, trots att det är en innedörr.
https://www.swedoor.se/arkitektradgivaren/kvistfri-innerdorrskarm-med-tatningslist
Tätningslisten sitter klämd i en skåra och är lätt att ta bort och återmontera.

Det fungerar väldigt bra förutom i som sagt två av mina dörrar.

Inga smarta idéer? :)
 
När du stänger dörren så mycket så att dörrbladet börjar ta i tätningslisten, var tar dörrbladet I först för någonstans?

Dörrbladet kan vara lite skevt eller konvext som gör att den tar i ena hörnet först.
 
Du har rätt. Dörbladet möter tätningslisten vid golvet först. När dörren är stängd och jag mäter glipan som bildas (pga tätningslisten) så har jag ca 4,5 mm i topp och 3 mm i botten. Tätningslisten är ca 4 mm hög okomprimerad. Glipan i andra sidan (gångjärnssidan) ser jämn och fin ut. Intressant! Men nu är jag ännu mer konfunderad över vad jag kan göra åt det :)
 
Troligen är karmen satt i lod istället för att följa dörrbladet på tryckessidan.
För att komma tillrätta med problemet så är det justering/omsättning av karmen på tryckessidan som gäller.
 
Ett alternativ kan vara en tunnare tätningslist.
Omegalister kan tex bli plattare än P
 
Justering/omsättning av karmen låter inte som något jag vågar ta mig an tyvärr.
Inget annat jag kan testa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.