Hej

Har en någorlunda ny sommarstuga (ca 10 år) där jag har lite problem på undervåningen. Huset är suteräng, med platta på mark. Huset står på berg / sprängsten, men det rinner en hel del vatten på berget.
Nu till saken; Undervåningen och övervåningen är separerade som två lägenheter. På undervåningen är det golvvärme i badrummet, element i övrigt. Ventilationen består i två fresh-ventiler + fuktstyrd fläkt i badrum. På undervåningen är det konstant lite "fuktig" känsla. Vi kör en avfuktare nästan hela tiden och dessutom värme, även på sommaren för det skall bli behagligt.Det är inga synliga problem (mögel eller annat) utan en fuktig känsla, ibland så att sängkläder inte känns helt torra. Ex torkar en våt handduk extremt långsamt, typ två dagar.
Att gjuta ner golvvärme skulle säkert lösa mycket, men är ju ett jättejobb. Egentligen borde det inte vara hela problemet för då hade ju alla hus utan golvvärme haft problem??
Frågan är om jag skall sätta in en mekanisk ventilation till. (utöver de två ventilerna + badrumsfläkten som går under perioder). Totala utan, fördelat på två rum + badrum är väl ca 45 kvm.

Vad tror ni kunniga här, är det för lite ventilation som är problemet, eller skall jag undersöka något annat?

\K
 
Claes Sörmland
Är det inte så enkelt att du har lite svalare i suterängvåningen än utomhus så att den relativa luftfuktigheten ökar när den varma sommarluften kommer in? Ju mer du ventilerar desto mer varm luft kommer in och kan kylas av hålla luftfuktigheten hög?
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
Går badrumsfläkten alltid eller bara stundvis vid tex dusch efter dusch? Om den går att ställa in på konstant flöde så testa det.
 
Nu har jag provat ett tag. Kör pax fläkten mer eller mindre konstant. Har ställt fuktsensorn på min. Har provat med en fuktmätare. Det ligger mellan 55-62% (temperaturen är ganska hög 21-23 grader. Låter inte tokhögt, men ganska mycket mer än vårt andra hus. Där har det det senaste legat stabilt på 45%.

Vad mer kan man prova? Det verkar inte som den ökade ventilationen i alla fall gjort någon större skillnad.
 
Har du någon tilluft i sutteräng/källardelen? t.ex. spaltventiler vid fönster? Försök att tänk på luftens väg genom källaren, vart kommer luft in, och vart kommer den ut? Vad är det för flöde på frånuftfläkten?
 
Det finns två fresh, gallerventiler. Flöde vet jag inte på fläkten. Är en "normal" badrumsfläkt.
Är 60% högt sommartid?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.