Bor i ett radhus (nte bostadsrättsförening, friköpt hus). Vi har fjärrvärme.
För en vecka sedan var alla element varma och heta. Inga problem.
I helgen gick det lite över en natt så var alla element kalla.

Jag har snurrat på elementets thermostat på alla element. dvs snurrat dem till lägsta och tillbaks till högsta.

känner jag på alla rör som går in i elementet så är de kalla.

men går jag till källaren och känner på rören där det står central inkommande värme och central utgående värme (jag förmodar att detta är fjärrvärmen) så är dessa rör både inkommande och retur varma.

Men hur tusan kan dessa rör vara varma... vart tar värmen vägen om inte till elementen?!
Okej om thermostaten varit trasig, men då borde något rör på elementet som leder värmen förbi vara varm, men alla rör är kalla vid varje element.

Någon med teorier som jag kan kolla innan jag faktiskt börjar be proffs om hjälp?
 
Bild på fjärrvärmecentralen?

Vilken T(in), T(ut), deltaT samt flöde säger fjv-energimätaren?


En första gissning är att cirkulationspumpen har stannat.
Eller så har reglercentralen gått sönder.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ett tillägg i det jag testat är att jag också luftat några element. De element jag luftat har jag öppnat luftningsskruven och tappat ur ett glas vatten... eftersom det jag läst säger att man ska låta det pysa och sedan börja rinna vatten, men jag blev osäker då det direkt börja rinna vatten i en form av dimma / tunn stråle. Så jag lät det rinna lite för att se så jag verkligen fick ur eventuell luft.

Sedan har jag plockat isär några thermostater och försökt kolla om de funkar. men här är jag för mycket lekman så jag har ingen aning :D
 
Fairlane
Dett låter onekligen inte som luftvi systemet eller så. Min spontana gissning landar också på cirkulationspumpen.
 
Alla radiatorer får inte luft i sig exakt samtidigt.
Alla termostater/termostatventiler slutar inte att fungera exakt samtidigt.

Utan det är något gemensamt som har fallerat.

Bild på fjv-centralen underlättar vidare felsökning.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Bild på fjärrvärmecentralen?

Vilken T(in), T(ut), deltaT samt flöde säger fjv-energimätaren?


En första gissning är att cirkulationspumpen har stannat.
Eller så har reglercentralen gått sönder.
Fjärrvärmecentral?

Jag har bara rör in och rör ut.
Någon central kan jag inte se... här är lite bilder:
Känner jag på röret som det står VÄRME TILLOPP på så är det varmt, det är inte hett. det är sådär mysigt varmt så man kan hålla hårt i det utan att det övergår till för varmt och börjar brännas.
Röret som heter VÄRME RETUR är kallt.
 
Bättre att lägga upp bilderna direkt på byggahus-forumet än att lägga de via någon tredjepart.

Här kommer bilderna
Fyra gröna skyltar märker rör för varmt tilllopp, retur, varmvatten och kallvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

VVS-installation med vattenrör, ventiler och kopplingar mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller blå ventil ovanför rör - Installationsarbete, underhåll eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad än gör så skruva inte på några ventiler. Du har säkert några rör som kommer från centralen via din källare ser det ut som. Det är påstick ( kopplingar som ett T-stycket ) Dom rör som går till dig är dom kalla eller varma.
 
E eclipsetomte skrev:
men går jag till källaren och känner på rören där det står central inkommande värme och central utgående värme (jag förmodar att detta är fjärrvärmen) så är dessa rör både inkommande och retur varma.
Någonstans måste det finnas något som kopplar ihop dessa två ledningar hos dig.

Det kan vara någon bypass-ledning, värmeväxlaren etc.

Följ rören och ta bilder på kopplingar mm.
 
Nä den där ventilen (ratten) planerar jag inte att röra. Den har jag hört är plomberad och kallibrerad som andra i området fått skit för att de rört :)

Jag är osäker på vilka rör som går till mig.
Här är en film.

Tror de rör som är i taket går till mig, ser så ut att de går mot mitt kök medans de andra går iväg mot grannarna... Jag har huset på ändan av en länga så låter logiskt att allt går in hos mig och vidare till granarna.

Alla rör in är varma, men inte heta.
Alla rör ut är kalla.

EDIT:
Vi har en undercentral i tvättstugan. Vet inte om det är vad som förväntas ska vara hos mig? (tvättstugan = 150 meter från mitt hus).
 
Är det ingen i området som har koll på värmen då, brukar vara så i radhusen. Du får knacka på hos grannarna och fråga om värmen, detta för kunna veta om det hos dig eller annat ställe. Om jag fattade rätt så är du först, från FJV-centralen .
 
Liten uppdatering.
Fortfarande kallt: Ja

Men jag har haft en kille på besök från området som är lite mer vass på det system vi har i husen.

Tydligen har vi ett enrörs-system. Dvs att värmen går in i mitt hus i ett rör och ut ur mitt hus ur samma rör. Alltså är det varmast i början och de element i slutet är kallare.

Alla element är luftade och kontrollerade igen.
Teorin nu är att det är stopp i mitt rörsystem i mitt hus någon stanns. Att det flödar dåligt och inte värmer.

Tycker dock det är märkligt att jag "endast" har 20 grader på mitt rör in, det lär ju aldrig vara hög temp nog att värma elementen i alla rum om samma vatten ska cirkulera runt.

Måste nog ringa ut en rörmockare.
 
E eclipsetomte skrev:
Måste nog ringa ut en rörmockare.
Kanske det, men ta först reda på vem som egentligen har ansvaret för värmesystemet. Du har ju ingen egen fjärrvärmecentral, men huset är friköpt. Alltså gissar jag att ni har en samfällighet som ansvarar för värmesystemet. Då måste du felrapportera till och stämma av åtgärder med den styrelsen. Dels för att kostnaden för åtgärd inte borde ligga på dig, dels för att en rörmokare kan behöva komma åt utrymmen som kanske bara styrelsen har tillgång till, typ undercentraler och liknande.
 

Bästa svaret

Rören kan inte gå till dig och sedan till grannen. Matarrören som kommer från centralen är säkert tur/retur på. Och uppstick till dig med 1-rörs, blir då ett rör upp, som snurrar runt i din del och tillbaka till returen på stammen. Får du inget flöde så är liksom halvstopp hos dig. En fråga har du en handukstork med vatten, är det ombyggt i badet, från ett element till handukstork.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Då var det löst.
Upptäckte att handdukstorken var avstängd (troligen något barn som vridit av den). Den låter inget vatten passera och om den är avstängd så är hela slingan avstängd tydligen. Alltså så var det inget flöde på returen så allt blev kallt.

Nu är handdukstorken påslagen och nu är alla element varma.

Bra lärdom och kanske något för framtiden att se till att vatten kan passera handdukstorken.
 
  • Gilla
Henningelvis och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.