Hejsan !
Jag skulle byta ett eluttag till ett nytt, det gamla var sprucket. I dosan via vilken matningen sker hittade jag en faskabel till som jag tänkte att jag kunde använda för att dela upp flera vägguttagen som på två gupper istället. När jag mäter mellan de två faserna får jag c:a 360 V men mäter jag mellan en fas itaget mot nollan så får jag 180 V , borde jag inte ha fått 220 resp 440 ? Hur kan det komma sig att det bara är 180 V och vad kan man göra åt det ?
Uttaget användes tidigare för en spis.

Mvh Carla
 
Inte mitt bord men det är kanske 180V per fas???? blir ju 360 tillsammans....

hoppas få lära mig ngt nytt nu av alla lysmaskar på forumet :)
 
Du borde ha 400V mellan faserna och 230V mellan fas och nolla.
Är ditt mätinstrument pålitligt?
 
Pröva med annat mätinstrument.
För övrigt är det inte att rekommendera att dela upp två faser med gemensam nolla. Det bör i vilket fall märkas upp ordentligt!
 
Carla skrev:
Hejsan !
Jag skulle byta ett eluttag till ett nytt, det gamla var sprucket. I dosan via vilken matningen sker hittade jag en faskabel till som jag tänkte att jag kunde använda för att dela upp flera vägguttagen som på två gupper istället. När jag mäter mellan de två faserna får jag c:a 360 V men mäter jag mellan en fas itaget mot nollan så får jag 180 V , borde jag inte ha fått 220 resp 440 ? Hur kan det komma sig att det bara är 180 V och vad kan man göra åt det ?
Uttaget användes tidigare för en spis.

Mvh Carla
vad mäter du med för instrument?är det ett riktigt eller ett clas o för 29,90?med billiga instrument kan man få konstiga värden ibland....
ring en elektriker som hjälper dej med inkopplingen..

enkel kurs i ellära:
230*roten ur 3=230*1,73=397,9 (avrundat 400V)
400/roten ur 3=230,94 (avrundat 230V)
 
Nollan var inte kopplad i elskåpet, därav de konstiga mätvärdena, med nollan inkopplad får jag 225V per fas och ca 400 V mellan faserna.
Tack för svaren.
 
Mikael_L
Carla skrev:
Nollan var inte kopplad i elskåpet,
Varför inte?

Ej inkopplad nolla är ett mycket allvarligt fel!
 
Mikael_L skrev:
Varför inte?

Ej inkopplad nolla är ett mycket allvarligt fel!
Precis. Flytande nolla kan ge mycket otrevliga effekter. Inget man bör laborera med hemma m.a.o. Om du är det minsta osäker på det du gör kontakta någon kunnig.
 
Jag förstår inte detta riktigt, även om nollan inte är inkopplad så borde man få 400 V om man mäter mellan 2 faser och man borde få 0 V om man mäter mellan fas och en ej inkopplad nolla.

Ovanstående förutsatt att det ingen belastning är inkopplad på gruppen och att man har en bra isolation mellan de olika ledarna.

Har man däremot tex en spis inkopplad och slår på en platta eller en ugn så får man väl konstiga fenomen om man inte har nollan inkopplad där detta krävs.
Eller om en huvudsäkring har gått så kan man ju även där få skumma fenomen.

Vid ett avbrott i PEN ledaren däremot så kan det ju bli väldigt fel med spänningen men även detta kräver väl att man belastar centralen med avbrottet med åtminstonde last på två olika faser.

Jag kanske tänker fel här?

Rätta mig om jag har fel.
 
Det är med all sannolikhet en inducerad spänning (eller snarare kapacitiv) som mäts. Dvs den avklippta nollan går en lång sträcka nära en fasledare. Då får man en kapacitiv koppling mellan ledningarna. Den kan troligen inte driva mer än några mikroampere, men efterssom voltmetern är så högohmig så belastar den inte bort spänningen när man mäter.

Detta är bara en beskrivning på ett mycket vanligt fenomen när man mäter. Den avlästa spänningen skulle också kunna bero på en överledning mellan fas o nolla någonstans (isolationsfel). I så fall är det farligt.
 
Mikael_L
Men mellan faserna borde det blivit 400 V, ja.

Men med 6% underspänning (vilket det kan vara om man ligger långt från transformatorn) så blir det 374 V, sen kan det även vara lite mätfel i instrumentet, om det inte är ett så bra sådant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.