Hej!

Jag har en hembio-kombo, med projektor. Och jag har börjat störa mig lite på att rätt mycket ljus reflekteras upp i mitt vita tak.
Min tanke är då, om jag målar taket med mattsvart färg, så borde reflektionen bli mycket mindre.
Jag skulle kunna köpa annan duk, men det blir för dyrt.

MIn fråga är alltså hur skulle det se ut med ett svart tak? Tapeterna som jag har är grå/vit randiga. Golvet är solitt trägolv.

Svart tak låter helt galet och är troligen helt galet också men vad säger ni? :)
 
Häfta upp matt svart tyg? Kan ju vara en idé. Då är det bara att riva ner när du tröttnar.
 
skulle vilja påstå att det helt hänger på rummets övriga förutsättningar med ljusinsläpp osv. vi har svartmålat tak på kontoret och det äter upp en hel del ljus. men med rätt ljussättning och bra inflöde av dagsljus funkar det fint. vårt vardagsrum skulle det inte fungera i då vi redan har sovrummets balkong ut över det stora fönsterpartiet mot altanen som tar en del dagsljus.
 
kan tillägga.att vi har svart fondtapet på en vägg och trägolv på kontoret också
 
Ljusinsläpp är ju något som jag inte vill ha när jag ser på film. Men ljusinsläpp är inga problem under dagtid när solen står på.

Personligen kan jag föreställa mig att ett svart tak kan se rätt ballt ut.
Frågan är bara om man vågar "sticka ut" såpass mycket att måla taket svart...
 
Är väl bara att måla om ifall det blir "för mycket" :)
 
..har en ev. gillestuga med vitt målat paneltak som funderas på o bli svart om det ska bli biorum framöver, så släng gärna upp en bild om du målar det just svart.. så man kan få lite inspiration ;) ..lycka till /C
 
Jag kommer flytta min bio/vardagsrums kombo som jag har nu och göra ett dedikerat film/bio/musik rum på cirka 4x3m.
Och det står helt klart att taket kommer målas svart där i vart fall :)

Tyvärr måste jag gå ner i storlek på duken från nuvarande 90" till neråt 78-80" p.g.a kastavståndet för projektorn.
Det känns lite tråkigt och osäkert. Men samtidigt kommer jag ju betydligt närmare upplevelsen, nu har jag drygt 4m tittavstånd, här kan jag komma neråt 2.5-3m om jag vill. Eftersom jag har en Full-HD projektor tror jag inte det blir någon nackdel, men det känns lite "surt" trots allt :rolleyes:
 
Har bio i källaren och mitt tak och väggen med duken är matt svarta, målade med putsfärg (väggen måste kunna andas). Resterande väggar är svarta upp till mitten och röda där uppe.
Har man ljusa väggar reflekteras ljuset på väggen och tillbaka på duken och det svarta blir grått.. Men nu är det ju en dedikerad bio och inte ett vanligt rum, så hur det blir med svart tak då är svårt att säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.