En annan tråd gett mig inspiration till att starta detta:)

Kör till.

Jag börjar.

Det var nog då jag bröt spänningen med en dvärg för att byta ett vanlig jordat uttag. Inte nog att jag brände fingrar, dessutom svetsades Fk fast mot uttagets jordade del! JFB löste inte ut men det gjorde säkringen.
Gissa vad jag gör numera med ett mätinstrument? :blushing:

Undrar om någon vågar :wow: skriva nåt här :D
 
Ola78
När våran vvb var nyinstallerad så funkade inte termostaten som den skulle utan jag fick peta till den manuellt med en skruvmejsel till rörkröckaren fixat en ny. Detta gjorde jag några dar genom att använda en skruvmejsel och peta in i hålet där termostaten satt.

Men en kväll vart jag lite ofokuserad och satte mejsel i fel hål, Smack och jävlar va ont det gjorde men svart blev det i hela huset då jordfelsbrytaren löste. 400 volt in i armen känns och jag tackade verkligen min lyckliga stjärna den gången att vi hade Jfb annars hade jag nog inte suttit här idag. Hade ont i armen och upp i nacken några timmar efteråt. Dagen efter kom den nya termostaten:D
 
Den värsta/pinsammaste missen jag har gjort var när jag skulle byta en termostat till ett ventilationsaggreggat på en kallvind hos en privatperson. En grej som jag inte var ett dugg bekant med sedan tidigare. Var en termostatdel med tre flatstift och en gråisolerad ledare som gick i en spiral bort till ett långt, smalt metallrör. För att kunna fiska den igenom ventilationsaggreggatet in till innanför så klippte jag av ledaren och skarvade med Wago.

Sedan ett bra tag efteråt så läste jag av en slump en tråd här som behandlade en sak som kallades kapillärrör och som lät slående lik termostaten jag hade bytt ut... Goddamn fuck in the mothership, det var ett rör med vätska i och ingen ledare!
Åkte skamset tillbaka till kunden och bytte kapillärröret mot ett nytt, men kunden tog det väldigt bra och bjöd t.o.m. på kaffe och sa att han skulle anlita mig igen om han behövde en elektriker. :)
Man lär sig av sina misstag (och framförallt av byggahus).

//Patrik
 
kamilenski skrev:
Det var nog då jag bröt spänningen med en dvärg för att byta ett vanlig jordat uttag.
Får man som (uppenbarligen) icke kunnig fråga vad det var för fel med det? Hur ska man göra istället?
 
Niklas_x skrev:
Får man som (uppenbarligen) icke kunnig fråga vad det var för fel med det? Hur ska man göra istället?
Jag tolkade det som att han bröt fel grupp, men jag kan ha tolkat fel
 
Mikael_L
Jag gör aldrig några (värsta) missar, och har aldrig gjort .... :cool:


Men jag kommer följa tråden med stort intresse ... ;)



ps, då tråden ligger under el så tänker du alltså bara på missar kring det elektriska?
 
När jag tidigare jobbade som elektriker skulle vi riva bort en del kablar för kraft och belysning som var i utrymmet ovanför ett innertak. Innertaket var så kraftigt att man kunde gå hukad i utrymmet där uppe. Det fanns en del stålbalkar och annat som gick i taket i detta kryputrymme.
Kablarna som vi skulle ta bort låg ihoprullade i en hörna efter att ha blivit överflödiga i samband med en utbyggnad.
När jag skulle rulla ut rullarna för att kunna mata igenom kablarna genom ett hål i väggen rev jag bort isoleringsbandet som var tejpat runt rullarna. När jag sedan började rulla ut kabeln smällde det plötsligt till.
Vad som hände var att de oisolerade trådändarna som varit dolda bakom tejpen, inte tejpade var för sig, kom emot en stålbalk i taket blev det kortis och belysningen i halva delen av köpcentrats allmänna utrymmen slocknade.
 
Det var för en herrans massa år sedan då jag skulle tapetsera, i ett annat hus, i ett annat "liv"....

Stod på en stege och micklade uppe i ett hörn med en våd, vad jag inte tänkte på var någon slags el dosa som jag hade micklat bort precis där jag höll på...
Och naturligtvis lyckades jag gå emot med min förlovningsring av guld, som leder ström lite halvbra....
 
Redigerat:
Niklas_x skrev:
Får man som (uppenbarligen) icke kunnig fråga vad det var för fel med det? Hur ska man göra istället?
BRYTA RÄTT DVÄRG! :blushing:
 
Ola78
kamilenski skrev:
BRYTA RÄTT DVÄRG! :blushing:
Eller bryta huvudströmbrytaren är ett annat alternativ:)
 
Ah. Det är ju förstås lämpligt.

Kanske är lite lamt, men kan ju ta något jag själv har gjort:
Började för ett år sen med en köksrenovering, och hade inne en firma för rivningen av det gamla köket. De ringde upp och frågade om de skulle ta spisen också, javisst skulle de det. När jag kom hem noterade jag lite så där i förbifarten att en av smältsäkringarna var utbytt (från 20A till 10A).

Tänkte inte mer på det, och reagerade inte heller på att anslutningskabeln för spisen satt avklippt kvar i väggen. Chefen till rivarna kom efter en stund och skulle inspektera, och föreslog att vi borde ta bort kabeln. Jag sätter igång och skruvar upp det gamla metallocket, lägger åt sidan, skruvar ur anslutningsskruvarna för kabeln, drar bort själva kabeln, skruvar i skruvarna och ska på igen med locket. Håller i locket för att skruva fast det, och först då kommer jag åt och får en ordentlig kyss - strömmen har ju naturligtvis varit på hela tiden.

Ungefär i samband med detta började jag frekventera byggahus/forum/el, och skulle nog inte råka ut för dylikt igen. Jag inser också nu vilken intressant diskussion rivarna måste ha haft ("Äh, klipp bara") - och vilken härlig stämning sen när det blixtrat till lite.
 
kamilenski skrev:
BRYTA RÄTT DVÄRG! :blushing:
Mäta trots att man tror att man brutit rätt dvärg!
 
Vad hette dvärgen? :)
 
Mikael_L
08.thumbnail.dwarfs.jpg
 
Aj fan va de den dvärgen... Påminn mig om att inte låta han jobba som brytare i mitt skåp då.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.