Hur fungerar det?
Om det egna barnet dör och lämnar ett eget barn (omyndig), samt en fastighet och lite andra tillgångar.
Går det att bli det omyndiga barnets förmyndare? Mamman (sambo) lever.
Går det att gardera sig så att barnbarnets tillgångar (ärvda av pappan) finns kvar då barnbarnet blir myndigt?
Jag förutsätter att man måste besöka en jurist.
Någon som vet?
 
Om alla är överens om det och överförmyndaren godkänner det så borde det väl gå. Men skulle ex. mamman (sambon) motsätta sig valet av förmyndare så tror jag att överförmyndaren låter det väga tyngre än farföräldrarnas önskemål.
 
man skall komma ihåg att lagen skyddar barnets tillgångar, mamman skall inte kunna förbruka dem (antar att det är det du vill skydda mot). Förmyndaren vem det än är är redovisningsskyldig mot överförmyndaren.

I praktiken fungerar nog inte kontrollen i alla lägen, men jag tror att barnet i så fall kan kräva ersättning från förmyndaren och ytterst överförmyndaren som är ansvarig för att tillgångarna inte förskingras.
 
Mao. Mamman kan sälja huset och bränna alla pengarna samma månad. Eftersom inget finns då hon ska redovisa det till överförmyndaren, kan hon gå fri.
Speciellt om hon saknar egna tillgångar? (Med bränna, menar jag gömma).

Hur kan man skydda sig (barnet) mot detta?
 
Just att sälja huset kan hon inte göra på eget bevåg, det kräver överförmyndarens godkännande. Men om det godkänns så kan ju förmyndaren förskingra pengarna, innan överförmyndaeren hinner ingripa. Då tror jag (men är väldigt osäker) att överförmyndaren (dvs. kommunen??) blir ersättningsskyldig.

Jag vet ganska lite om hur en förmyndare tillsätts, men det är inte självklart att föräldern godkänns, det är 2 olika roller att vara vårdnadshavare och förmyndare. Om det räcker att farföräldrar protesterar mot valet av förmyndare vet jag inte.
 
Man ska komma ihåg att far och morföräldrar inte har någon laglig rätt till sina barnbarn, vad det nu än gäller, tex besök.
Om vårdnadshavaren motsätter sig kontakt mellan dem har man inte en chans att skaffa tex. umgänge. Därför ser jag det som ett naturligt steg att man som tex farmor inte har någon som helst talan för vad förmyndaren gör och vem det är mer än någon annan. Om man misstänker brott (föskingring) kan man anmäla detta till överförmyndaren eller polisen.

Att vara förmyndare åt sitt barnbarn kan, speciellt om vårdnadshavaren (mamma/pappa) är i livet skapa vissa konflikter tror jag och är inget man ska ge sig in i.
 
Nej, farföräldrarna har ingen gräddfil in till barnbarnets förmögenhetsförvaltning. Till att börja med får sambon, efter den andra förälderns dödsfall ensam vårdnad om det minderåriga barnet. Hon har försörjningsansvar för barnet. Men om barnet äger egen förmögenhet kan föräldrarna ibland tillåtas använda dessa medel för barnets egna behov.

Har familjen bott i lägenhet i en näringsfastighet, ägd av den avlidne ensam äger den efterlevande sambon besittningsrätt till bostaden, även om hon i övrigt blir helt arvlös. Om den avlidne ensam varit lagfaren ägare till en villa där familjen bott saknas sådan besittningsrätt.

Om det i bouppteckningen framgår att barnets andel i dödsboet är värd mer än åtta basbelopp ska man genast koppla in överförmyndarnämnden. Förvaltning av förmögenheten ska årligen rapporteras in av barnets förmyndare; i det här fallet den kvarlevande föräldern. Precis som hempularen påpekat måste överförmyndaren godkänna om barnets fastighet avyttras.

Om fastigheten är exempelvis är belånad kan banken efter ett arvskifte vägra godta barnet som ensam låntagare. En trolig lösning på detta blir att den kvarlevande föräldern övertar fastigheten med dess lån från barnet. Detta kan överförmyndaren godkänna efter korrekt värdering. Om värdet överstiger lånen kan mamman skaffa lagfart på fastigheten genom att antingen ersätta överskottet genom att betala in pengar kontant på barnets konto. Hon kan också sätta sig i skuld till sitt eget barn, med eller utan fastigheten som pant.
 
Om pappan inte litar på sambon, vad kan han göra för att gardera sig att det blir hans barn som ska få äga hans del av fastigheten och den stora kontant insatsen som han lade fram till köpet av villan ? (ca 800000). Villan är värd ca 3m o båda föräodrar äger den med 1/2 var.
 
Troligen inte så mycket mer än att hoppas att systemet med överförmyndare fungerar.

Det enda jag kan komma på som jag egentligen vet väldigt lite om hur det fungerar, är om din son skriver ett testamente med barnen som förmånstagare och i testamantet föreskriver att ex. du skall förvalta arvet tills barnen blir myndiga. Vet dock inte om man kan skriva ett testamente på det viset.

Nu, utan att riktigt förstå din och din sons situation, så misstänker jag att det inte är en framkomlig väg. man får ju anta att din som har en annan uppfattning om sin sambo än du har.
 
kamilenski skrev:
Om pappan inte litar på sambon, vad kan han göra för att gardera sig att det blir hans barn som ska få äga hans del av fastigheten och den stora kontant insatsen som han lade fram till köpet av villan ? (ca 800000). Villan är värd ca 3m o båda föräodrar äger den med 1/2 var.
1. Köp sambons andel
2. Lös banklånen
3. Överför fastigheten till sonen som gåva, enskild egendom.
 
fast det där hjälper ju inte om man är rädd att sambon som förmyndare skall förskingra tillgången. Om sonen äger villan som enskild egendom, och dör. Då ärver barnbarnet och sambon blir troligen förmyndare.
 
billy_baver skrev:
1. Köp sambons andel
2. Lös banklånen
3. Överför fastigheten till sonen som gåva, enskild egendom.
Det är sonen och sambon som äger fastigheten 1/2 var och har ett gemensam lån 1/2 vardera på fastigheten. Men sonen betalade hela kontantinsatsen på 800 000.-.
Det är framfört allt kontant insatsen sonen vill skydda tills barnet fyller 18.
 
Varför bor människan ihop med någon som han inte litar på?!
 
Nyfniken skrev:
Varför bor människan ihop med någon som han inte litar på?!
Det handlar snarare om osäkerhet. Är du ung, vill du bilda ny familj när den andra går bort.
Får du en ny partner som du är kär i, kan den personen mjölka dig på pengar.
Läser du inte tidningar ? ;););)
 
Generellt sett är det svårt att skydda egendom efter sin död. En kontantinsats i en villa är en väldigt osäker tillgång vare sig man lever eller ej, och den kan ju inte komma ett barn tillgodo förrän någon köper huset för tillräckligt mycket pengar. Fram tills dess skall huset underhållas och man skall betala skatt för det.

I det scenario du målar upp finns det så många "om" som skall inträffa att det inte finns någon specifik lagstiftning för just det. Och jag tror att om man försökte lagstifta om allt så skulle det bli väldigt jobbigt att leva, med många fler "offer" än vad som kan tänkas finnas idag. För om man som samboänka skall dömas till att leva ett liv i celibat med enda uppgift att vårda och förvalta arvet efter den bortgångne fadern under överinseende av den bortgångnes föräldrar så att sonen skall få ett så stort arv som möjligt den dagen man blir myndig tror jag att det blir mycket knepigare än idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.