Hej på er! Jag är mitt i tillbyggnad och allmän upprustning av vårt fritidshus. 37 kvm blir 117 kvm genom en tillbyggnad av pulpettaksstuk rakt emot den befintliga sadeltakskonstruktionen.

Projektet påbörjades i oktober 2018 och jag gör det vid sidan av jobbet. Med småbarn så och 7 mil till sommarstugan så får det helt enkelt ta den tid det tar, annars skulle det snabbt utvecklas till ett stressmoment, vilket skulle förta snickarglädjen. Jag har viss erfarenhet då jag arbetat med nyproduktion under ett par år för ca 10 år sedan. Annan hjälp tar jag från farsgubben som är gammal byggare.

Vi började med att gräva in för kommunalt VA som fanns vid tomtgräns när vi köpte fastigheten. Därefter anlade vi plintgrund för tillbyggnad och har sedan dess jobbat på med allt mellan himmel och jord. Gamla tegeltaket rivs och istället bandtäckt båda taken, vilket är i startgroparna nu inom de närmaste veckorna.

Här kommer en rad bilder från projektets gång, kommentera gärna med vad ni tycker och tänker h ev frågeställningar.

Allt gott!
 
  • Grävning för VA vid fritidshus under tillbyggnad omgiven av skog och jordhögar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fasaddetalj på fritidshus under renovering med nya fönster och väderskyddande duk, omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tillbyggnad av fritidshus med befintligt sadeltak och nytt pulpettak under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tillbyggnad av fritidshus på plintgrund med bjälklag och fasad i byggskede.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggställning för tillbyggnad av fritidshus med plintgrund i skogsmiljö under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående byggnation av trätillbyggnad på plintgrund med skyddstäckt ramkonstruktion och skogslandskap i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tillbyggnad av fritidshus med trästomme och isolering under pågående arbete, person monterar takbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis uppbyggd tillbyggnad till fritidshus med nytt tak under konstruktion, stöttad av byggnadsställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mobilkran vid byggarbetsplats för tillbyggnad med material och arbetare i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktion av tillbyggnad med nytt trätak mot befintliga takstolar och isolerade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skellet till en tillbyggnad med träreglar och isolering framför ett skogslandskap i solnedgången.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående tillbyggnad av fritidshus med stöttande träställningar och vindskydd på väggarna, synligt arbetsområde med verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tillbyggnad av fritidshus med stående trästommar, isolering och plintgrund under arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd tillbyggnad på pålar med vindskyddsduk och skogsbakgrund under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tillbyggnad av fritidshus med synliga takstolar och träreglar under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
da_leader och 6 till
  • Laddar…
Fler bilder
 
  • Interiör av pågående byggprojekt med isolerade väggar och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hus och en förrådsbyggnad täckta med snö bland träd i ett snölandskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusvy under konstruktion med isolering mellan trästolpar och osatt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av pågående byggprojekt med isolerade väggar, fönster och träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats inomhus med trästomme, isolering och verktyg under en renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av stomme till byggnad med isolering, träväggar och synliga bjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spädbarn med napp i pågående byggarbetsplats inomhus med synliga takbjälkar och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggställningar bredvid ett svart trähus under renovering med oavslutad takläggning och byggmaterial på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppförande av en byggnad med isolering synlig på väggarna, oskyddade fönsterramar och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum under renovering med isolering i väggar och tak, synliga byggrör på golvet och plasttäckta fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre konstruktion av ett hus med isolering, träreglar och dörröppning i byggfas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett svartmålat hus under konstruktion med synliga stolpar och en stege framför stora fönsterpartier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett pågående byggprojekt av ett hus med skogsbakgrund och byggmaterial spridda på gräsmattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
brfbo och 9 till
  • Laddar…
Vilken härlig rymd! Vad ska husera i tillbyggnaden, ser lite ut som det kommer blir ett öppet rum? Var ligger landstället?
 
Kretikos Kretikos skrev:
Vilken härlig rymd! Vad ska husera i tillbyggnaden, ser lite ut som det kommer blir ett öppet rum? Var ligger landstället?
Det blir till största del öppen umgängesyta i form av kök och vardagsrum o matrum. Huset ligger på Håtö, 1 mil utanför Norrtälje, mot Kapellskär till.. Se bild för rumsfördelning. Sen b l r det altan runt hela gamla delen då vi lagt till altandörr från sovrum i nya delen samt ut från badrummet.
 
  • Arkitektritningar av husfasader med mått för tillbyggnad i Norrtälje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en husrumsfördelning med öppen planlösning för kök, vardagsrum och matplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Morgonskiftet och 3 till
  • Laddar…
Kul projekt! Har ni kommit vidare?
Vi funderar också på att eventuellt bygga ut ett fritidshus.
Hur gjorde ni med ritningar/konstruktion, lejde ni hjälp med det eller har ni kunskapen själva?
 
Kul, har oxå stuga på Håtö!
 
Snyggt byggt! Ni har kommit långt tycker jag med tanke på att det görs vid sidan av vardagen sas.
Nyfiken ; Det verkar vara ganska lång spännvidd på takbalkarna, 8 meter om jag tolkar ritningen rätt. vilken dimension är det på limträbalkarna?
Jag körde med 66x315 på en spännvidd av 5,2 meter. Men då kör jag iofs med cc110 ca och lägre taklutning.
 
Kul! Hur skapar ni ritningarna?
 
Hej, har inte varit inne här på ett tag då semester, älgjakt o småbarn tagit mycket tid på senaste. Nu är dock vardagen tillbaka och jag planerar att köra 2 vardagar samt hela helgerna närmadte tiden. Bandtäckningen är nästan klar och jag är i full gång med att sätta foder och knutbrädor för att bli klar på utsidan innan det bli alltför tråkigt väder. Inne börjar jag sen med att lägga massivt furugolv över helaöppna ytan innan innervägg för rum och loftdel ska påbörjas. Bilder kommer under dagen, när ddet slutat regna så förbaskat..

Jag har ritat upp huset och allt material för bygglovsansökan själv. Har aldrig gjort liknande innan men med ett par rättelser och frågetecken från handläggaren samt kompletteringar med lastberäkningar så gick det vägen. Jag är inte vidare tekniskt lagd, så kan man bara litegrann så går det att läsa sig till resten. All är uppritat i Indesign vilket har fungerat kanon tycker jag.

Spännvidden på limträbalkarna i nya delen är mkt riktigt 8 meter, vilket är en bit. Dimension: 90x405
Det är godkänt men liiite på håret enligt bygglovsenheten. Bolaget som tillverkade stolarna bedyrade dock att dom i min zon helt klart räcker och jag har även fått lastberäkning på det som intygar att det skall funka. Särskilt då vi har plåttak så är det ingen större tyngd ovanifrån kontra takpannor.
 
Första längderna av furugolvet på plats. Btw, tar gärna emot tips på behandling av golvet. Hela sommarstugan vill vi ska andas en rough stil blandat med något rå design. Tänk rå metall och svets mixat med trä och bistrostuk. Jag hade gärna haft ett såpat golv, men är lite rädd för hur mkt arbete som egentligen ligger bakom för qtt få till den där grå häftiga ytan. Nån med erfarenhet? Eller tips på annan metod som ger liknande resultat? Vill absolut ha en matt finish på golvet. Körde hårdvaxolja i en annan stugasom jag har ihop med släktingar och det blev alldeles för fint ytskit för min smak.
 
  • Nyinstallerade furugolvplank i en stuga med stort fönster med utsikt mot skogen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johannes_1984 Johannes_1984 skrev:
Hej, har inte varit inne här på ett tag då semester, älgjakt o småbarn tagit mycket tid på senaste. Nu är dock vardagen tillbaka och jag planerar att köra 2 vardagar samt hela helgerna närmadte tiden. Bandtäckningen är nästan klar och jag är i full gång med att sätta foder och knutbrädor för att bli klar på utsidan innan det bli alltför tråkigt väder. Inne börjar jag sen med att lägga massivt furugolv över helaöppna ytan innan innervägg för rum och loftdel ska påbörjas. Bilder kommer under dagen, när ddet slutat regna så förbaskat..

Jag har ritat upp huset och allt material för bygglovsansökan själv. Har aldrig gjort liknande innan men med ett par rättelser och frågetecken från handläggaren samt kompletteringar med lastberäkningar så gick det vägen. Jag är inte vidare tekniskt lagd, så kan man bara litegrann så går det att läsa sig till resten. All är uppritat i Indesign vilket har fungerat kanon tycker jag.

Spännvidden på limträbalkarna i nya delen är mkt riktigt 8 meter, vilket är en bit. Dimension: 90x405
Det är godkänt men liiite på håret enligt bygglovsenheten. Bolaget som tillverkade stolarna bedyrade dock att dom i min zon helt klart räcker och jag har även fått lastberäkning på det som intygar att det skall funka. Särskilt då vi har plåttak så är det ingen större tyngd ovanifrån kontra takpannor.
Tillägg gällande ritning och konstruktion. Jag har hela tiden kunnat vänt mig till min pappa som är kunnig snickare gällande dimensioner och vad som är görbart och inte. Jag menade att jag stått för själva designen och skapandet av ritningen själv. Utan att ha någon att fråga om info eller visa upp för avstämning hade det blivit klurigare, helt klart.
 
Bandtäckningen börjar ta form...
 
  • Ett hus under renovering med ställningar och nytt svart takmaterial mot en skogsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus med pågående bandtäckningsarbete på taket, byggställningar, och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus under renovering med nytt bandtäckt svart tak och omgivande grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående bandtäckningsarbete på hus med skivtak, ställningar och natur i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med pågående bandtäckningsarbete, skorstenar och säkerhetsräcken vid skogskant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med ny bandtäckt plåt runt skorsten och takfönster med verktyg och material synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Foder och knutbrädor:
Jag har valt att gå i minimalistisk stil (22x70 virke) och ej montera foder på det traditionella sättet. Sticker säkert i ögonen på en del, själv tycker jag det är snyggt och går i stil med övrig arkitektur.
 
  • Minimalistiska foder och knutbrädor på svart trähus med stöttande byggnadsställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Minimalistiska knutbrädor och foder i 22x70 virke på en fasad med svarta paneler och rektangulära fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
Johannes_1984 Johannes_1984 skrev:
Foder och knutbrädor:
Jag har valt att gå i minimalistisk stil (22x70 virke) och ej montera foder på det traditionella sättet. Sticker säkert i ögonen på en del, själv tycker jag det är snyggt och går i stil med övrig arkitektur.
Tycker det är snyggt!
Har själv byggt helt utan foder och knutbrädor för ett stramt utseende. Sticker tydligen i ögonen på traditionalister.. fått kommentarer typ "ska du inte ha fönsterfoder..ser konstigt ut ". :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.