Samlade ihop alla kvitton från vår renovering av tvättstugan och tänkte dela med mig av summan av kardemumman. Se bifogad fil för detaljer på vad allt kostat.

Det började med att kompressor och lite annat strulade i vår 10 år gamla panna (frånluftsvärmepump) och eftersom inget gjorts i tvättstugan sedan huset byggdes -84 så var det hög tid ändå för att byta golv etc t.ex.

Personligen tycker jag nog renovera tvättstuga är värre än badrum. Tvättmaskin i garaget, temporär vv-beredare på 35 (!) liter, fuktig årstid - ingen ventilation och unken luft i huset, ingen förvaring, vår tvättstuga är även groventré etc. etc. Detta gäller förstås om man har två st bad- eller duschrum som kan "avlasta" om man renoverar sådant. Inte så många av oss har väl två tvättstugor!? :)

Så nu äntligen två månader senare är allt klart, ööh, ja förutom några lister då såklart... Förutom installation av pannan (såklart), mattläggningen och lite eljobb (såklart;)) så har vi gjort allt själva. Och det blev mer än jag trodde, trots allt är det väldigt många olika moment - riva, spackla, slipa, såga, mäta, handla, köpa fel, handla, bila, koppla rör/brunnar, vattenläckage, torka, spån, armera, gjuta, måla, tapetsera, skruva skåp, bänkskiva, vvs/blandare m.m. Men det är ju kul också - annars skulle man ju inte gjort det!

För 70.000 varav pannan är dryga 40 så tycker vi nog att vi fått mycket för pengarna.

/Mathias
 
Hade varit kul med bilder, reagerar på att du inte har med tvättmaskin/torktumlare/torkskåp?
 
Ja, bilder kommer när handtagen är på plats. Tvättmaskin var hyfsat ny, lite sprayfärg på torkskåpet gjorde susen - fungerar ändå bara som 'torkställning. Och Tilluftsaggregatet till pannan var helt ok oxå.
 
Lite bilder från tvättstugeprojektet, mycket golv- och VVS-jobb.
 
  • R0011566.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • R0011567.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • R0011568.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • R0011569.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • R0011570.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • R0011571.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • R0011628.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • R0011629.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • R0011630.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • R0011631.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och lite mera, kanske lite idéer och inspiration för er som är i startgroparna...
 
  • R0011635.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • R0011637.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • R0011641.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • R0011661.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • R0011766.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • R0011767.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • R0011771.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • R0011772.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • R0011773.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • R0011774.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
...de sista!
 
  • R0011778.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • R0011779.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • R0011780.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • R0011781.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • R0011782.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • R0011784.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • R0011785.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite jobb återstår dock. Till torkskåpet hör en plåthuv upp till taket men tänkte nog sätta en skiva istället som oxå täcker ovan pannan. Samma sak med TA tilluftsaggregatet men där blir det nån slags lucka eftersom filter, vred etc. måste kunna kommas åt ganska enkelt.

Kakel bakom blandaren. Men vi kör nog bara kakel just vid diskhon. Ev. lackar vi tapeten under väggskåpen för att göra extra tåligt och enkelt att torka av.

Lite mer spottar, blir en 'trea' under skåpet som även är hylla för TA samt tvåa+trea under det andra väggskåpet. Sen får det fan va bra! Tack o bock!
 
Finfint!

Låter dyrt i mina öron dock.
 
Med tanke på att frånluftspumpen kostar 42.000 så kan väl inte påstå att det var en dyr total!
 
Personligen tycker jag att det är skit fult med brunnen synligt, men jag förstår om det är så att man vill se om det springer läck...
 
Lukasl skrev:
Med tanke på att frånluftspumpen kostar 42.000 så kan väl inte påstå att det var en dyr total!
Oj, sorry, såg inte att ni lagt så mkt på pannan. Då var det bara finfint!
 
_chrille_ skrev:
Personligen tycker jag att det är skit fult med brunnen synligt, men jag förstår om det är så att man vill se om det springer läck...
Du menar brunnen framför pannan? Javisst, bästa hade ju varit om den hade varit mitt under pannan. Att den hamnade där beror på hur det såg ut före - då var brunnen placerad i princip mitt under vänster främre stödben så man kunde inte ens lyfta på silen. Felplacerad ända sedan huset byggdes! Och jag tyckte det var alldeles för riskabelt att bila bort närmare under pannan - hela förgreningen av varm- och kallvattenrör är ingjutna där så det fick bli precis framför istället.

Faktum är att jag bilade sönder ett rör som (visade det sig) var draget precis ovan gamla brunnens sidoutlopp. Tur i oturen, det var röret som gick till diskhon i tvättstugan, golvet var ju ändå borttaget så gick ju hyfsat lätt att byta. Inga dolda kopplingar ni vet...
 
:D Då är det förlåtetd^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.