Behöver tömma systemet för att kolla/rengöra koppelventilerna.
Har kranar för att stänga av ut o in, men hur tömmer jag det ?? Vad är prylen under pumpen på bilden ??[
Rörsystem med kranar och en cirkulationspump, användare undrar om komponenten under pumpen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den svartvita plast-fiddeluren längst upp i bild, är det inte en tappventil?
 
Jo, men då tömmer jag även pannan.
Vore det inte bättre att stänga in/utgående och bara tömma radiatorsystemet ??
 
Varför behöver du rengöra koppelventiler?
Det lilla mejselspåret under pumpen är en ventil och det finns även en på ovansidan på samma unionkoppling.
Tappar ur gör du enklast via säkerhetsventilen som det sitter ett skvallerrör på vid tryckkärlet, den stora röda saken vid sidan av pannan.
 
GoC GoC skrev:
Varför behöver du rengöra koppelventiler?
Det lilla mejselspåret under pumpen är en ventil och det finns även en på ovansidan på samma unionkoppling.
Tappar ur gör du enklast via säkerhetsventilen som det sitter ett skvallerrör på vid tryckkärlet, den stora röda saken vid sidan av pannan.
Cirkulationsproblem. Det var dåligt vatten i området -92 när husen byggdes, som orsakat utfällningar i systemet, det är inget nytt för området.
Jag får ingen värme på sista elementet när de tidigare är öppna (1 rörs sysyem)
 
Tänker oxå att rören sitter lägre än avtappningsventilen under pumpen och säkerhetsventilen.
Är det inte bättre att lossa rören vid pannan, drt är jju slangar som man kan vika ner till golvnivå.
Har golvbrunn, då det göe inget om vattnet rinner ut på golvet.
 
Isakare Isakare skrev:
Cirkulationsproblem. Det var dåligt vatten i området -92 när husen byggdes, som orsakat utfällningar i systemet, det är inget nytt för området.
Jag får ingen värme på sista elementet när de tidigare är öppna (1 rörs sysyem)
Ok, men oavsett tappar du inte ur vattnet inne i pannan. Du får leta efter ett rör som mynnar i en golvbrunn.
 
Isakare Isakare skrev:
Jo, men då tömmer jag även pannan.
Vore det inte bättre att stänga in/utgående och bara tömma radiatorsystemet ??
Radiatorsystemet och pannans mantel är samma system, så det blir svårt att bara tömma det ena såvida det inte går att krana av radiatorsystemet och någon har satt en separat avtappning där.
Men det går inte att avgöra utifrån bilden...
 
useless useless skrev:
Radiatorsystemet och pannans mantel är samma system, så det blir svårt att bara tömma det ena såvida det inte går att krana av radiatorsystemet och någon har satt en separat avtappning där.
Men det går inte att avgöra utifrån bilden...
Kranar finns, före och efter pumpen och på returen, men ingen avtappning efter kranarna ut till radiatorerna.
Avtappningen man ska använda sitter 20 cm över golvet, radiatorrören ligger på golvet bakom sockeln runt i huset. Jag tänker att man inte får ur vattnet ur rörsystemet. Kopplen sitter 15 cm över golv.
 
Uppdatering. Jag pratade med föreningen, som tyckte att en rörmokare skulle få titta på problemet, och idag var de här.

Historia: När husen byggdes -92 borrades en brunn, vars vatten innehöll sulfater, det vattnet blev med tiden otjänligt, så en släng drogs från ön bredvid till en annan kommunal brunn, det vattnet innehöll höga halter än järn och mangan.
Lägenheter som renoverats har drabbats av dålig cirkulation, när systemet stått öppet så syre kommit in, min lägenhet renoverades för 3 år sen.

Bifogar bild på lite av det som kom ut när systemet spolades. Ventiler och koppel plockades även isär och rengjordes.

Svarta avlagringar från rör på vit yta med gul slang, efter spolning av förorenat vattensystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fortsättning i detta ämne.
Värmen på några element försvann igen efter spolningen för 2 år sen.
Rev själv ner ett element igår.
Bilderna talar väl för sig själv.
Rörmokarens spolning löste nog bara upp problemet tillfälligt.
Närbild på ett igensatt radiatorrör med synliga avlagringar som tyder på blockering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Radiatorrör med synlig igensättning och korrosion efter nedmontering, ligger på en diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på igentäppt inuti ett radiatorrör som visar ansamling av slam och avlagringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slutet på ett demonterat värmeelement med tydlig inre uppbyggnad av slam och avlagringar liggande på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Isakare Isakare skrev:
Fortsättning i detta ämne.
Värmen på några element försvann igen efter spolningen för 2 år sen.
Rev själv ner ett element igår.
Bilderna talar väl för sig själv.
Rörmokarens spolning löste nog bara upp problemet tillfälligt.
[bild] [bild] [bild] [bild]
aj fan.. går det att rengöra eller blir det byte?
 
Maskintok skrev:
aj fan.. går det att rengöra eller blir det byte?
30 lägenheter med 7- 10 element per bostad (BR radhus)
Det är manuell rengöring av element, koppel och ventiler. Sen byglar ist för elementen och spolning av rören.
Blir nog en kostsam historia.
Jag kommer rensa mina själv trots att det är föreningens problem, det brukar bli bäst så.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
B
Men... satte de inte in ett bra magnetitfilter efter att de spolade? Känns som det inte borde bli såhär om ni haft ett bra filter i systemet.
 
B BSOD skrev:
Men... satte de inte in ett bra magnetitfilter efter att de spolade? Känns som det inte borde bli såhär om ni haft ett bra filter i systemet.
Har diskuterat problemet med en rörmokare, de rekommenderade just magnetfilter, så vi kommer nog satsa på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.