Hej. Min granne håller på bygger hus och jag har från början letat måtten men hittar inga. Jag ser ju att det står 300kvm så antar huset är 30 meter gånger 10 meter. Jag tycker huset nu som han smällt upp är högt, var står hur högt han får bygga? Detta gäller Östersunds kommun. Det står enplans hus. Tyvärr har kommunen typ blockerat mig så alla mina mejl går till skräpposten för de gillar inte mina frågor så jag vänder mig till er.

I bygglovet står det:
"Sökt nybyggnad hamnar mellan två kluster med en tradiotinell bystruktur. Nybyggnaden förses med
träpanel som målas i en dov brun kulör. Utifrån byggnandes läge bedöms byggnadens moderna uttryck inte ha en negativ påverkan på den tradiontinella bebyggelsestrukturen i området då byggnaden
smälter in i omgivningen då den målas i en dov kulör och har en relativt flack takutformning samt låg byggnadshöjd . Byggnaden tar hänsyn till kulturvärdena på platsen och bidrar till en god helhetsverkan. "

Är det inga krav på mått när man får bygglov? Brukar det stå i själva texten eller på fasadritningen? Det står heller inget om hur mycket han får fylla ut marken. Hela bygget är på jordbruksmark. Tycker ni byggnaden har låg byggnadshöjd?
Jag bifogar bilder på fasadritning och ett foto taget från min tomt.
 
  • Arkitektonisk ritning av enkelvåningsbyggnad profilvy med märkta nivåer och terräng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av enplansvilla med beskrivningar, kontaktdetaljer och byggnadsarea, där del av en trädgård visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats, skog, grå himmel, ställning, lyftkran, gröna träd, staket i förgrunden, gräs, molnig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Titta på sektionen. Ritningarna är i A3 oftast skala 1:100.

Om du laddar upp de här kan jag ge dig måtten!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
LaszloToth LaszloToth skrev:
Titta på sektionen. Ritningarna är i A3 oftast skala 1:100.

Om du laddar upp de här kan jag ge dig måtten!
Nu förstår jag inte vad du menar. Jag har bara några adobe filer. Nu laddade jag upp hela filen som jag har.
 
Vad är du ute och far efter? Ägaren har fått bygglov & börjat bygga. Har du överklagat eller inte?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Här är en till bild. Jag tycker inte det smälter in men allt är ju relativt.
 
  • Ett grönt landskap med blommor i förgrunden och en byggnad med kran i bakgrunden under en molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är du ute och far efter? Ägaren har fått bygglov & börjat bygga. Har du överklagat eller inte?
Han har en historia av att göra lite som han vill. Han har redan 11 svartbyggen på sin fastighet, så att han skulle följa reglerna och bygglovet nu ser jag som orimligt. Nu vill jag veta hur man ser hur högt han får bygga. Är detta ett enplanshus?
Jag skickade in jättemycket när han sökte bygglov, eftersom jag fick lämna grannhörande, men var ju ingen som bryr sig om det.
 
L lizbeth skrev:
Han har en historia av att göra lite som han vill. Han har redan 11 svartbyggen på sin fastighet, så att han skulle följa reglerna och bygglovet nu ser jag som orimligt. Nu vill jag veta hur man ser hur högt han får bygga. Är detta ett enplanshus?
Jag skickade in jättemycket när han sökte bygglov, eftersom jag fick lämna grannhörande, men var ju ingen som bryr sig om det.
Om han inte följer bygglovet får han inte godkänt och får ett rivningsföreläggande i värsta fall.

Han får bygga enligt bygglovet , förmodligen finns ingen detaljplan , eller ?
 
Om det smälter in i omgivningen vet du inte ännu, den är ju inte målad i den dova kulören under byggets gång.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Luktar bitter sur svartsjuka hela vägen till Nacka.

Låt bygglovshandläggaren sköta sitt jobb så sköter du ditt. Oavsett vad så kommer du inte kunna mäta höjden på huset.
 
  • Gilla
LaszloToth och 4 till
  • Laddar…
L lizbeth skrev:
Han har en historia av att göra lite som han vill. Han har redan 11 svartbyggen på sin fastighet, så att han skulle följa reglerna och bygglovet nu ser jag som orimligt. Nu vill jag veta hur man ser hur högt han får bygga. Är detta ett enplanshus?
Jag skickade in jättemycket när han sökte bygglov, eftersom jag fick lämna grannhörande, men var ju ingen som bryr sig om det.
Du kan kika i detaljplanen, om det nu finns någon? Där står angiven maximal byggnadshöjd.
 
Företaget verkar bara göra rejält fläskiga 1-planshus om man tittar på deras hemsida. Fint hus, förresten!
 
L lizbeth skrev:
Nu förstår jag inte vad du menar. Jag har bara några adobe filer. Nu laddade jag upp hela filen som jag har.
Det är bara två marksektioner. Du behöver titta på andra ritningar. Ring till kommunen och fråga annars!
 
P
A atomlab skrev:
Luktar bitter sur svartsjuka hela vägen till Nacka.

Låt bygglovshandläggaren sköta sitt jobb så sköter du ditt. Oavsett vad så kommer du inte kunna mäta höjden på huset.
Det är en baggis att mäta med ett modernt laserinstrument.
 
P Peter787 skrev:
Det är en baggis att mäta med ett modernt laserinstrument.
Säger magkänslan att TS har en totalstation i garaget?
 
  • Gilla
eriksaaf och 1 till
  • Laddar…
D
Magkänslan säger att granne nr tre sträcker sig efter popcornskålen…
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.