Var stänger jag vattnet? Är det på den stora klumpen?
 
  • Komplex rörinstallation med kopparledningar och ventiler mot en isolerad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Erikdalarna skrev:
Var stänger jag vattnet? Är det på den stora klumpen?
Åldrad ventil med markerad vridpunkt, omgiven av galvaniserade och kopparledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du vrider, där jag markerat på bilden.
Däremot, så ser din ventil oerhört åldrad ut och i dåligt skick.
Ta det lugnt och försiktigt när du stänger den.

Jag hade rekommenderat dig att byta den.
Dessutom så är dina inkommande rör i Galvaniserad stål, du bör börja fundera på att dra om hela den inkommande ledningen in i huset, innan galv-rören rostar sönder.
 
  • Gilla
Dalahuset
  • Laddar…
L Lilla Lila skrev:
[bild]

Du vrider, där jag markerat på bilden.
Däremot, så ser din ventil oerhört åldrad ut och i dåligt skick.
Ta det lugnt och försiktigt när du stänger den.

Jag hade rekommenderat dig att byta den.
Dessutom så är dina inkommande rör i Galvaniserad stål, du bör börja fundera på att dra om hela den inkommande ledningen in i huset, innan galv-rören rostar sönder.
Då ska jag prova lite försiktigt.
Ja men rören går under hela huset så de är inte så lätt operation
 
Har vridit den så långt jag törs,går inget mer. Men kommer vatten när jag lossar gängen till vattenutkastaren.

är det någonstans mer jag kan stänga av? På värmepumpen?
 
  • VVS-installation med stängd ventil och rörledningar i ett tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Erikdalarna skrev:
Har vridit den så långt jag törs,går inget mer. Men kommer vatten när jag lossar gängen till vattenutkastaren.

är det någonstans mer jag kan stänga av? På värmepumpen?
Det är vatten kvar i rören, för det första.
Det är inte som att stänga av elen, och lampan slocknar, utan det tar en stund för vattnet att rinna ut.

En annan trolig anledning är att din ventil inte fullständigt tätar, då den är såpass gammal och i dåligt skick.
Det var just därför jag rekommenderade dig att byta den.
 
L Lilla Lila skrev:
Det är vatten kvar i rören, för det första.
Det är inte som att stänga av elen, och lampan slocknar, utan det tar en stund för vattnet att rinna ut.

En annan trolig anledning är att din ventil inte fullständigt tätar, då den är såpass gammal och i dåligt skick.
Det var just därför jag rekommenderade dig att byta den.
Den tätar nog inte riktigt,har haft den rinnande länge efter jag har vridit av
 
Mats-S
Se upp så att inte den gamla ventilen går sönder nu ... att ringa en rörmokare på jourtid är svindyrt ...
Seriöst skulle jag låta det vara, samt att planera in en rörmokare för byte av ventilen på ordinarie arbetstid.
 
Har du ingen vattenmätare, där finns det avstängning både före och efter.
 
Har ett par kompisar som är rörisar,men ingen hade tid att komma direkt. Men nu är det löst.

nej har ingen vattenmätare, vi har ju ”gratis” vatten..
 
D Erikdalarna skrev:
nej har ingen vattenmätare, vi har ju ”gratis” vatten..
Kan du utveckla det lite, gratis hur?
Jag har också gratis vatten från egen brunn så då är det ju inget problem att stänga av, i värsta fall bryter man strömmen till pumpen så tar vattnet slut i hydroforen om man spolar tillräckligt länge ;)
 
D Dilato skrev:
Kan du utveckla det lite, gratis hur?
Jag har också gratis vatten från egen brunn så då är det ju inget problem att stänga av, i värsta fall bryter man strömmen till pumpen så tar vattnet slut i hydroforen om man spolar tillräckligt länge ;)
haha.
Våran avgift är inbakad i VA räkningen så vi kan ha vattnet rinnande hur mycket vi vill. Tror inte ens den är specad hur mycket de kostar på räkningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.