Har flisbrännare samt två elpatroner i reserv. På respektive elpatron finns ett vred. Är det med dessa vred jag ställer in VV-beredartemperaturen?
 
  • DSC00328.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
borde vara det ja
 
Fast jag undrar det...har hittat ett reglage ovanför pannan som det står V och H på med pilar.

Bakgrunden till frågan var:

Elpatronerna stod på 60 grader när jag fick pelletsbrännaren installerad. Pelletsvärmen ställer man in på själva brännaren (och ska enligt uppgift vara på 80 grader). Men installatören hade också vridit upp elpatronerna till 80 grader av någon anledning.

Drog ner elpatronerna till 60 grader igen när jag körde på el under sommaren och fick för mig att jag skulle dra upp dem till 80 grader när jag körde pelletsen (fråga mig inte varför, men eftersom pelletsinstallatören dragit upp dem dit så gjorde jag det). Men efter det tyckte jag att kranvattnet blev varmare i neutralt läge och det var därför jag funderade på om elpatronreglagen hade något med varmvattnet att göra.

En annan sak:

Igår drog jag ändå ner dem till 60 grader och efter det började det rinna vatten på golvet, typ någon deciliter eller så som sedan slutade. Det hände även dagen efter, har inte sett det förut.
 
hm.. har du på elstavarna och pelletsbrännaren samtidigt? Pelletsinstallatören vred säkert upp elstavara så att inte de skulle slå på före pelletsbrännaren.(spekulationer bara).. angående V och H .. kanske så att det är vänster och höger??? 3kw och 6kw.. eller någe liknande. Ser du var vattnet kom ifrån.. typ någe övertrycksventil eller liknande
 
Nej, elpatronerna är helt avslagna och det borde därför inte spela någon roll vilket gradantal de är inställda på.

Se bifogade bilder för att se vattnet som rinner (har varit så tre dagar i rad, och jag har inte sett det tidigare). Började alltså (av en slump?) när jag drog ner elpatrontempen (som alltså inte ens är på).

Se även bild på kranen V och H.

Nej, ser inte ut att komma från någon ventil, utan under pannan vid framkanten.
 
  • DSC00330.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00343.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kan ju vara så taskigt att pannan läcker?? V o H är det inte V och K??? är det inte en varmvattenblandare vet inte om de heter så .. men så du får ställa in vilken temperatur du vill ha på varmvattnet du kör ut i huset.
 
Kranen ser ut att vara en blandningsventil till varmvattnet.
 
Det är sannolikt blandarventilen som ni påstår. Tyvärr inte gradmärkt, eller finns det något sätt att se hur många grader VV-blandaren är inställd på? (För den tempvisare som finns på framsidan av pannan avser väl själva panntemperaturen?).
 
Ja det är blandningsventilen för v v attnet ..Du kan ta en termometer och tappa vvatten vid nåt tappställe då ser du....det är väl lagom med Ca 60 C......
Panntempen är för värmekretsen.....radiatorerna precis det du skriver;)
 
Blandningsventilen V =då blandar du in mer kallvatten K=blandar in mera varmvatten
 
På min blandningsventil blir tappvattnet varmare när jag vrider den mot V. Kallare mot K.
 
Ja se gamla grejer:)...

Mvh
 
Min är graderad öppnar 65 C stänger 38 C ?
Dom kanske är olika v? K ? bakvänt på vissa?
dET DÄR MÄRKER MAN NOG:)

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.