Jag köpt turtle wax låsolja.

Det finns ju 3 hål i närheten av handtaget, det ska enligt många trådar vara smörjhål, när man drar handtaget så stängs ju hålet när mekanismen på insidan rör sig.
Ska man smörja med hålen öppna eller på metallen i hålet som stänger för.

Det står även på tyska "Jandish Ölen" och en bil på rund rektangel samt symbol smörjkanna.
ÄR det något hål där man inte bör smörja?
 
  • Närbild av en metallgångjärn på en vit dörr med orange sidostycke, där låsolja ska appliceras för att förbättra funktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en metalldörrkarm med texten "GRM 2300/2" ingraverad, bredvid dörrhandtag och låsmekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en låskista installerad i en dörrkarm, med en synlig skruv och etikett med serienummer.
  • Närbild på lås och dörrkarm där låsolja ska appliceras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på dörrkarm och dörrlås, taget i ett rum med mörkt kakelgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en låssprint med inskriptionen "jantiich elen" och en ikon av en oljeflaska inristad på metallen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ska man smörja här fyrkantiga utrymmet under skruven. jag droppade in lite olja i hålrummet och kanten där man ser att det rör sig.
 
  • Närbild av en dörrkarm med ett fyrkantigt utrymme under en skruv och en person som pekar på området.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du smörjer i hålen men även när du manövrerar spanjoletten så det även blir på det som täcker hålen samt alla kolvar samt torkar bort överflödigt fett.
Jag brukar använda litiumfett på sprejburk, det fungerar bra med det du kan köpa på biltema.
Vanligtvis undviker jag att använda olja då det rinner på insidan och sedan böjar droppa vilket kan missfärga stenplattor eller golv samt kan droppa långt efter att du oljat.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Kolvarna i detta fallet är 3 st piggar, som åker upp och ned i en skena, på en av bilderna syns den lägst ned.
Lika med illustrationen för oljekannan.
Då lägger jag på lite där också det blir nog bra.
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.