Hej!

Vi har köpt ett hus med ett originalkök som vi vill behålla, dock har vi haft diskmaskin sedan vår första lägenhet och har inte någon större lust att börja diska för hand...

Så jag undrar om ni har några bra idéer kring det här med att sätta in diskmaskin?

Vi vill inte byta ut köket och vi vill göra så liten operation som möjligt på det befintliga köket. (Förutom att måla om och fräscha upp)

Först tänkte vi att det går kanske att använda nedre delen av skafferiet till vänster i bilden och ta bort inredningen där för att sätta in diskmaskin, och fortsätta ha övre delen som skafferi. Dock kom vi fram till att det kanske inte är så smart eftersom en diskmaskin blir varm. Jag hade ju allra helst velat använda skafferidörren till att göra diskmaskinen integrerad också så att den smälter in så mycket som möjligt.

Nu är vår enda idé att sätta in en tradig liten bänkdiskmaskin ovanpå diskbänken... Är det någon som har en bättre idé? :)

TACK på förhand!

20130202_112138.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gulligt kök!

Hmm, jag hade nog helst velat göra som ni tänkt och helt enkelt struntat i att skafferiet blev varmt. :surprised:
Jag hade dessutom petat in mikron ovanför diskmaskinen och låtit skafferiutrymmet vara ännu högre upp, jag vet inte om mikron kan isolera liiite från diskmaskinens värme.
 
Bänkdiskmaskin är nog smartast om ni vill ha kvar de köket. I min gamla lägenhet var köket så litet så de fick inte plats en diskmaskin, men vi hade egen tvättstuga i rummet jämte . Då satte vi in den i tvättstugan då de redan fanns vatten, avlopp och el :). Dock får man gå 10m med disken varje gång =/
 
Ersätt det högra skåpet under diskbänken med en smal diskmaskin!

Svårt att se bredden, men det borde finnas plats.

Bänkdisk är en sämre lösning.
Mindre kapacitet och tar värdefull bänkplats, som behövs för ett diskställ bland annat.


PS
Fast jag undrar hur länge ni kommer att vara nöjda med det där köket.
Kanske idé att vänta lite och känna efter om ni inte vill "uppgradera" lite mer.
 
KnockOnWood skrev:
Bänkdisk är en sämre lösning.
Mindre kapacitet och tar värdefull bänkplats, som behövs för ett diskställ bland annat.
Ja inte är en bänkdiskmaskin jämförbar med en "riktig" men jag tycker ändå att en "bra" bänkdiskmaskin sväljer förvånansvärt mycket. För två personer är det helt klart ett alternativ. För en trebarnsfamilj. glöm det.

Vad gäller diskställ har jag aldrig sett något behov av det när jag haft diskmaskin, men här är vi nog alla olika.
 
Först måste jag säga att jag blir väldigt glad att höra att ni ska behålla det fina köket.

Om ni vill ha en vanlig diskmaskin, 45 eller mindre troligt 60, så verkar det väl bäst att sätta den antingen till vänster om diskhon eller i skafferiet. Om ni sätter den i skafferiet så förordar jag att ha den upphöjd och ha förvaring åtminstone delvis under dm istället. Ergonomin i en upphöjd diskmaskin är guld. Ska ni dessutom slippa se micron, sätt som föreslogs ovan in den ovanför dm så har ni lite plats.

Det glädjer mig också att åtminstone någon mer insett att man inte behöver diskställ, särskilt inte i ett litet kök. Det är vad jag brukar kalla ett ögonsår.
 
Jag skulle sätta in en diskmaskin i bänkinredningen mellan diskhon och skafferiet.Smartast och enklast. Det finns smala diskmaskiner som har bra kapacitet. IKEA har en modell bl a. Det är enklast att ta bort skåpet med en låda. Tyvärr är väl detta grytskåpet. En skärbräda finns ju kvar även om denna försvinner. Är det låga, äldrer bänkskåp, fvs 85 cm?
 
Skulle man förresten inte kunna ställa in en bänkdisk i sopskåpet under diskhoarna? Sopor kan man alltid slänga i en snygg fristående sophink istället.
Jag har aldrig kollat in bänkdiskmaskiner (de verkar mest äta massa värdefull yta samtidigt som de inte sväljer särskilt mycket disk), så jag vet inte om det här förslaget funkar eller inte.
 
klonk skrev:
Skulle man förresten inte kunna ställa in en bänkdisk i sopskåpet under diskhoarna?
Jag har svårt att tro att den får plats bland avloppsrör och vattenlås men ryms den bara så kan man väl ställa den där. Jag skulle dock inte tycka att det var så praktiskt. Eller rättare sagt, jag skulle nog tycka att det blev väldigt opraktiskt.
 
Alfredo skrev:
Jag har svårt att tro att den får plats bland avloppsrör och vattenlås men ryms den bara så kan man väl ställa den där. Jag skulle dock inte tycka att det var så praktiskt. Eller rättare sagt, jag skulle nog tycka att det blev väldigt opraktiskt.
Opraktiskt skulle kanske kunna vara själva definitionen på en bänkdiskmaskin? :-D Jag tänkte att den stal minst värdefull yta om den gick in där, men du har rätt om måtten - när jag kollade i ett närliggande diskhoskåp nu så fattades det några centimetrar på djupet och man skulle därför inte kunnat stänga luckorna framför åbäket.
 
Jag har också rotat i det här problemet en del då jag bodde i en lägenhet. Lösningen då blev att ta in en snickare som byggde om ett 60 köksskåp som inte gick att ta bort så att vi kunde sätta in en 45 diskmaskin där. I ert fall har jag några olika lösningsförslag.

1) Gör som kommentarerna ovan föreslår och ersätt kastrullskåpet eller lådorna med en diskmaskin.
2) Offra skafferiet och sätt in en 60 diskmaskin i arbetshöjd. Ni kan bygga om utrymmet under till en utdragbar sockellåda. Kom ihåg en ordentlig luftspalt så att det inte blir för varmt.
3) Offra skafferiet och spisen, sätt in en ugn i skafferiet i arbetshöjd, sätt in en diskmaskin med ny spishäll ovanpå.
4) Ersätt vattenlåset under diskbänken med ett modernt, kompakt vattenlås så att ni får plats med både en bänkdiskmaskin och sophantering. Kom ihåg ventilationen.
5) Köp en ny spis, en candy trio, som har inbyggd diskmaskin.
40141.jpg
 
Nu har datorn hamnat på plats så jag kan skriva här igen! Lådorna bredvid vasken är endast ca 30 cm breda så där går inte ens in en 45 cm diskmaskin tyvärr.

Som någon nämnde så tar vattenlås under vasken stor plats, så om där ska in något så behöver de bytas.

Diskmaskins- spis- ugnen var riktigt häftig! Vet inte om det är något för vårt kök dock..

Jag gillar köket som det är, jag gillar att det är många smålådor istället för några få stora. Vårt förra kök var ett modernt, nytt kök med några få stora lådor där allt var huller om buller i lådorna. Jag gillar ordning och saker sorterat var för sig vilket jag tycker är lättare i smålådor. Men det är ju en smaksak! Och jag gillar den stilen på köket och den gråblå färgen på luckorna. Där är inte fullständig "köks feng-shui" som jag läste om någonstans, där allting går att nå harmoniskt och lätt, men det var det minsann inte i vårt moderna kök heller ;)

Allra helst hade jag velat ha en integrerad diskmaskin och spara t.ex. skafferidörren till att göra lucka till en diskmaskin.

Nu har vi handdiskat de senaste dagarna och jag tycker inte det är kul, men för att få det snyggt borde vi nog spara lite pengar och kanske satsa på att offra skafferiet på ett snyggt sätt.. Dock måste nog skafferistommen stå kvar för skåpen till höger sitter i den stommen, och där är ett överskåp ovanför skafferiet. TACK för alla idéer! Jag återkommer med bilder när vi väl bestämt oss för hur vi ska göra och genomför det =)
 
Hur gick det med diskmaskinen? Jag antar att ni inte idits handdiska till nu.
 
Att avsluta dagen med att stå och handdiska en stund, samtidigt som man låter dagens händelser komma till ro i minnets skrymslen är inte fel. Innan vi fick ordning på köket i vårt nya hus stod jag och diskade i tvättstugan varje kväll.

Och nu när vi har diskmaskin och allt som hör till ett modernt kök avslutar jag ändå ofta dagen vid diskbänken.
Det är alltid lite stekpannor, kastruller och annat konstigt som inte platsar i diskmaskinen.

Och att diska och torka rent i köket ger den enklaste tillfredsställelse man kan få:
Jag har i alla fall gjort något idag :)
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Nu är vi snart tillbaka till evighetstråden enkel eller delad ho! :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.