Vi ska renovera vårt badrum och vill sätta upp en eldriven handdukstork på väggen mitt emot duschen.

Det kommer inte vara något mellan duschen och handdukstorken. Avståndet mellan väggen som duschen hänger på och väggen där vi vill sätta upp handdukstorken är 156 cm. Hoppas ni förstår.

Går detta bra? Om ej, går det att lösa på något sätt? T ex genom att sätta elanslutningen längre upp på väggen? Eller måste vi tänka om?
 
Det går. Så långt ifrån räcker det nog med IP21.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Det låter bra.

En följfråga blir då. Vi har också en strömbrytare på samma vägg där vi tänker sätta upp den eldrivna handdukstorken (i utkanten mer än 1,56 från duschväggen). Kan den få vara kvar på samma plats?
 
Ja det ser jag inga problem med.

Tänk på att avståndskrav gäller även badkar, kommer du närmare en badkarskant än 60cm så gäller samma krav som 120cm från dusch.
 
Ok, tack, va bra.

Men bara så jag förstår.

Har svaret på frågan - hur nära får man installera strömbrytare i ett våtrumsutrymme - att göra med avståndet till själva duschens centrum eller avståndet till duschutrymmets kant?

Eller går det helt enkelt att göra själva elinstallationen hur nära som helst, bara de görs på rätt sätt?
Jag menar så att de är inbyggda och försedda med jordfelsbrytare så att de tål vattendroppar eller strilande vatten?

Är det Elsäkerhetsverkets IP-klassning (IP21 och IP23) som gäller http://www.elsakerhetsverket.se/andra-aktorer/aterforsaljare/Ovriga-markningar/IP-klassificering/ eller är det BKR och GVKs branschregler som styr eller både Elsäkerhetsverkets och BKR/GVKs regler?
 
Det är elsäkerhet som styr den här frågan.

Det är lite olika med olika typer av utrustning. Vägguttag får överhuvudtaget inte installeras närmare än 120cm resp 60cm. Oavsett vilken kapslingsklass de håller. Det finns även en gräns uppåt, du kan ha ett VU i taket ovanför duschen, om du har någorlunda takhöjd, rent regelmässigt, men så kommer "generalklausulen" om sunt förnuft också in i bilden.

Andra saker som ex. en armatur, får finnas närmare om den håller tillräcklig kappslingsklass. Det är i så fall IP44 eller högre som gäller. Sedan har du ännu hårdare krav på el I ett badkar eller ett duschkar. Då gäller IP67 (tror jag) och max 12V.

Jordfelsbrytare har under många år varit ett krav för att få ha uttag i ett badrum, fast inkopplad utrustning har varit OK utan JFB.

Innan jordfelsbrytaren kom så var uttag totalförbjudna. Man kan alltså aldrig hävda att ett uttag i badrum är Ok utan jfb, för det fanns där innan kravet på jfb kom. Det har aldrig varit tillåtet. Nu bortser vi från "rakapparatsuttag" med isolertransformator, som egentligen inte är ett vanligt vägguttag.

Enligt nu gällande regler så skall för det första all elektrisk utrustning i badrummet skyddas av JFB, dessutom ev. ledningar som passerar i väggar och golv. Detta gäller då vid nybyggnad eller ombyggnad av ett badrum.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
hempularen skrev:
Ja det ser jag inga problem med.

Tänk på att avståndskrav gäller även badkar, kommer du närmare en badkarskant än 60cm så gäller samma krav som 120cm från dusch.
Jag har handdukstorken på väggen ovanför badkaret. Undrar vilka omständigheter som gjorde det ok.....
 
Sitter den fast ansluten och allt håller IP44, så borde det vara OK, regelmässigt. Hur det följer genaralklausulen vågar jag inte svara på.
 
ja så är det gjort.
 
Här finns länk till områdesinledning och regler: https://www.byggahus.se/forum/el/262265-eluttag-i-badrum.html#3

Handdukstork ovan badkaret torde hamna i område 1, där lämpliga apparater för detta område får installeras - fast monterad, fast ansluten och en kapslingsklass på minst IPX4 (IPX5 om den överspolas med vatten).

156 cm från duschhuvudet hamnar vi i oklassat område där badrumsreglerna inte ställer några krav utan där allmänna "husregler" tar vid. Så det betyder alltså inte att det är torrt där, utan man får själv bedöma den saken. En handdukstork i sig håller ju en kapslingsklass den behöver för en blöt handduk, men om en strömbrytare skulle vara placerad under handdukstorken så kanske det inte blir så bra, men vid sidan om bör gå bra.

Standardhöjden för kopplingspunkten till handdukstork är 800 mm numera, men det är inte heligt. Elanslutningen till torken brukar ju sitta i nederkant så anslutningsdosan kan placeras där vid sidan om. Handlar det om ett uttag så kan det kanske vara en ide att placera det högre.
 
Tack Bo.

Ursäkta min okunnighet men räknar man avståndet från duschhuvudet till strömbrytaren på snedden/diagonalt eller räknar man alltid bara horisontellt och vertikalt? Hoppas du förstår min fråga. Jag menar ett duschhuvud sitter ju ganska mycket högre än en strömbrytare.

Bo.Siltberg skrev:
Det beror på avståndet till dusch eller kar. Är det mer än 120 cm till duschhuvud i dusch utan kar, eller mer än 60 cm från kanten på ett (bad)kar, då är det tillåtet.

Se regler för områden och skyddsåtgärder.
 
Horisontellt
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.