Hej alla erfarna husbyggare!

Vi har reserverat en tomt och är sugna på att börja bygga. Men det är ju en DJUNGEL med alla hustillverkare som finns! Puh, trodde det skulle vara en enkel match att hitta sitt drömhus, men icke. :surprised:

Vi vet vad vi vill ha, men vet inte hur vi skall gå tillväga för att hitta den bästa (och kanske inte dyraste) tillverkaren.

Vi vill ha ett enkelt hus, enplans utan vinklar. Tre sovrum, ett arbetsrum, vardagsrum och kök med fönster över diskbänken, groventré i anslutning till tvättstugan och garage el. carport i anslutning till groventrén. Två badrum och en stor klädkammare och vind för förvaring av allt man samlar på sig som man inte vill ha... ;) Golvvärme. Helst vill jag ha ett vardagsrum/kök i mitten av huset, en "föräldraavdelning" på ena sidan och barnavdelning på andra sidan av köket/vardagsrummet. Ryggåstak vill jag också ha i mittdelen. Och naturligtvis en härlig altan i sydvästläge.

Låter detta helt orimligt eller?? :-/

Jag har många funderingar och undringar och hoppas ni kan hjälpa mig med svar på några!

1) Var börjar man?? Vi har tomten klar och drömmen, men hur gör man nu? Skall man ta kontakt med många olika hustillverkare och förklara vad man vill ha och be dem rita upp ett hus eller skall man göra en egen ritning och visa dem? Skall man begära in offerter?

2) Skall man be hustillverkarna komma och titta på tomten för att ge ett förslag på hus och pris? Kan man i så fall be flera att de skall komma? Tar de betalt för en sån grej?

3) Skall man, när man fått en ritning och pris, försöka hitta en entrepenör som gör jobbet billigare? Hur gör man i så fall?

4) Skall man göra mycket själv, för att komma billigare undan? Vad i så fall är värt pengarna? Jag menar, är det värt något att lägga alla golv själv eller tapetsera, eller är det mer jobb än ekonomisk vinst i slutänden?

5) En svår fråga: Vilken hustillverkare ger mest för pengarna?? Snälla, dela med er av både era goda OCH dåliga erfarenheter av dem som ni valt att låta bygga just ert hem! Varför valde ni just dem?

6) Uppvärmning, är det värt att installera bergvärme? Har hört att man kan spara upp till 3/4 i uppvärmningskostnad på bergvärme och att man inom tio år tjänat in investeringen. Är det någon sanning i det? Eller vad skall man välja för uppvärmningsalternativ?

7) Vad skall man titta på när man jämför huspriser? Finns det några "nyckeluppgifter" som är bra att ha som jämförelsemedel? Alltså, vad bör ingå i ett "totalpris".

8. Har ni några erfarenheter av några obehagliga extrakostnader som uppstått som ni inte räknat med från början? Någonting som man kan ta till sig att man bör tänka på?

Ja, många frågor och fler finns och ännu fler kommer uppstå... ???

Jag är mycket tacksam om ni orkar ta er tid att svara på de frågor ni kan!! :-*

TACK på förhand!!

/Helena

 
:surprised: Låter som om du beskriver Myresjös enplanshus strandgårdern. Inte exakt men ganska nära. eller ???

;D
 
Håller med att det låter som strandgården, skall själv bygga ett nästan likadant, fast med något ändrad planlösning så att det blir 3 barnsovrum istället för 2.

Frågade nyligen efter pris (växjökontoret), på starndgården med samma utgångsstandard som visningshuset på husknuten. 1,57 milj nyckelklart inkl. grund med golvvärme!
 
Låter som Eksjöhus Lyckan tycker jag, förutom diskbänken vid fönstret.
 
Varför inte rita ditt eget hus, tycker d låter som du vet hur du vill ha det...
 
Oj vad många frågor... Och jag vet hur det känns. Kan dela med mig lite av de få erfarenheter jag har så får ni andra på forumet med gedigen erfarenhet fylla på...

I mitt tycka kommer det slutligen ner till hur mycket jobb man är beredd att lägga ner och hur mycket pengar man har att spendera. Då talar jag inte bara om själva husbygget utan även om alla förarbeten.

Det finns många vägar att gå! Du verkar vara på det klara över vad du vill ha, så då skulle jag nog rekommendera dig att antingen rita huset själv (hjälp av arkitekt - åter igen en tid/pengafråga) och begära in offerter. Du kan annars börja gräva i hustillverkardjungeln och försöka bestämma dig för ett företag som du tycker verkar gott nog i kvalité och prisvärt. De flesta företag kan rita huset åt dig. De tar inte betalt för att träffa dig eller besöka dig på tomten. De har iallafall inte jag hört talas om eller råkat ut för!

Hur mycket som är värt att göra själv beror även det på plånbok, tid och erfarenhet (om man inte har tid att även lära sig :)). Jag resonerar så att jag gärna vill göra mycket själv, men jag vill kunna bo i huset och ta det allteftersom. Därför kommer vi att se till att huset är beboeligt och att kök och badrum fungerar så snabbt som möjligt (med både vårt och andras arbete) för att sedan lära oss och göra så mycket som möjligt allteftersom. Det får lösa sig! Att bygga hela huset själva är inget alternativ för oss, för det skulle i slutändan bli dyrare, eftersom min timpeng är högre än en hantverkares ;)...

Vi vill dessutom bli ytterligare ett par i statistiken som skilts åt efter bygget är klart, för att man har varit så slut under processen :-[. (Ursäkta deppsnacket, men det skulle nog inte funka för oss... säkert andra med annan åsikt!)

Det skulle sannolikt bli en hel uppsats att svara på alla dina frågor, men det flesta av dina frågor handlar som sagt i hur mycket tid och pengar (och ork!!!) du har... Det finns inga enkla svar på dina frågor. Det handlar om vad du själv vill välja. Bra eller dåligt handlar mycket om subjektivt tyckande.

 
Varför i inte arkitekt? Då får du ett hus ritat för just den tomten?

En annan bra idé är att ragga fram en KA redan i detta skede och ta honom/henne till hjälp att välja.
 
;)

Börja med att läsa på alla bra info-sidor om husköp, t ex på Konsumentverket, Villaägarna och även en ny som jag har hittat, där det fanns mycket matnyttigt och dit jag som medlem i Villaägarna ringde och fick byggnadstekniska råd

http://home.swipnet.se/byggochenergiteknik

Helena med
Sverige Stugan
 
Hej!

Som husleverantör kan vi inte undgå att titta in på ert forum, hoppas ni inte misstycker att vi skriver några rader.

Många kunder vi kommer i kontakt med befinner sig i samma situation som er och vi kan förstå att det inte är alldeles lätt att leverantören med sitt drömhus.

Att finna rätt leverantör:
Man bör först fråga sig vilken valfrihet man eftersträvar. Är jag nöjd med det som erbjuds? Kan jag komma med egna idéer såsom uppvärmning, planlösning  m.m. eller nöjer jag mig med ett standardhus?
Generellt kan man säga att det billigaste husen levererade med totalentreprenad har en begränsad valfrihet, något som tilltalar vissa kunder, andra inte.

Den andra frågan är om man vill köpa ett komplett färdigt hus på totalentreprenad eller om man vill ordna entreprenaderna själv. Fördelen med totalentreprenad är att man slipper engagera sig i byggprocessen. Jag kanske har varken tid eller lust att bry mig om husbygget?
Vänd er i så fall enbart till de husfabrikanter som erbjuder detta, dom andra kan ju inte hjälpa er med den entreprenadform ni söker, eller hur?

Nackdelen med totalentreprenad är att man har svårt att påverka samt att det i de flesta fall kan bli något dyrare om vi uttrycker oss diplomatiskt   ;)  Vill jag vara delaktig och påverka kan det lätt bli tungrott med en totalentreprenad.
Villa Varm och fler leverantörer på markanden erbjuder inte totalentreprenad, främst p.g.a. att detta kräver en omfattande och dyr lokal organisation där ni planerar att bygga. Detta behöver inte alltid innebära problem, något som många kanske tror. Faktum är att en stor del av de hus som byggs idag levereras med delad entreprenad. Kanske ni till och med vill göra en del av jobbet själv?
Enkelt uttryckt:
Eget engagemang och arbete – billigare eller högre standard för samma pris
Mindre engagemang - dyrare eller lägre standard med mindre valfrihet

Planlösning:
Många gånger får vi känslan av att man väljer leverantör efter planlösning, något som vi tycker är lite fel. Vi och en del andra leverantörer jobbar med kundanpassade lösningar i olika omfattning. Detta kostar i många fall betydligt mindre än man kan tro. Ibland kan man få den planlösning man önskar med ett fåtal anpassningar av en befintlig planlösning. Kolla gärna med din husfabrikant om dom kan hjälpa er med utformningen.

Värt att tänka på om ni ska skissa en planlösning:
Tänk i fösta hand med utgångspunkt efter er tomt, en bra planlösning behöver för den del inte vara anpassad för just er tomt. Det brukar vara lönlöst att skissa på ett hus innan ni hittat en tomt att bygga på.
-Hur stor är er tomt? Hur nära tomtgräns får ni bygga?
-Hur stort hus rymms på tomten?
-1-plan eller med övervåning, kanske suteräng?
-Väderstreck, söderläge, altan eller uteplats, infart samt entré. Detta har stor inverkan var kök och vardagsrum ska placeras. Har ni en bra utsikt år något håll kanske ni ska dra nytta av detta på bästa sätt. Tänk på att ni kanske vill ha en uteplats med morgonsol eller kvällssol.
-Kanske groventré
-Garage? – sammanbyggt eller fristående?
-Hur många sovrum?



Hoppas att vi inte ”trampat någon på tårna”. Vi vill inte favorisera oss på något sätt, utan bara försöka peka på skillnaderna mellan olika leverantörer och vad som vi anser vara viktiga kriterier när ni ska köpa hus.

Håkan Björkman
Villa Varm
 
Hej Håkan, tacksam för ditt uttömmande svar men det känns lite fel med en leverantör i detta forum. Vad säger ni andra?

my 2 cents... /Fredrik
 
Njae
Frågan löd ju: Var börja - hej alla husbyggare. Man kan ju förstå att en företag vill svara på det. Det framgår tydligt både i början och slutet att det är från ett företag. Lite säljvinklat kanske - "Fördelen med totalentreprenad är att man slipper engagera sig i byggprocessen. Jag kanske har varken tid eller lust att bry mig om husbygget?" Köper man för 2-3 Mkr så är nog brist på engagemang eller lust att bry sig något problem. Man kan ju även fråga sig varför han skriver Jag när han menar kunden. Nåja, blir det inte för mycket sälj-företag överlevar jag. Fast linan är tunn, vad vill vi läsa? (jämför med spam.)
 
Håller med föregående talare.
 
Villa Varm - Hakan Bjorkman skrev:
Nackdelen med totalentreprenad är att man har svårt att påverka samt att det i de flesta fall kan bli något dyrare om vi uttrycker oss diplomatiskt   ;)  Vill jag vara delaktig och påverka kan det lätt bli tungrott med en totalentreprenad.
Jag har ingenting emot att hustillverkare skriver här så länge det inte är anonymt.

Men jag förstår inte vad du menar med tungrott? Det är väl snarare enklare med totalentreprenad. Du har bara en motpart som du bestämmer utrustning och planlösning med och slipper diskutera med flera representanter som dessutom kanske tycker olika. Vi hade full påverkan hela tiden, vi kom med en egen planlösning och egna specifikationer och firman byggde enligt det. Och det är lite av en myt att man inte kan göra eget arbete vid totalentreprenad - det är bara att skriva in hur mycket du vill göra själv i kontraktet, men självklart är det en förhandlingsfråga.

Orsaken till att vi valde total är att vi inte hade kunskapen att samordna och ta ansvar för ett helt husbygge. Och det är ju just det som är syftet med totalentreprenad, att en firma tar ansvar för hela huset.

Och priset... Efter att ha sett alla glädjekalkyler med "säljarens uppskattning" vid delad entreprenad så blev det för oss billigast att bygga med totalentreprenad. Till och med billigare än Villa Varm med delad entreprenad. ::)

Skulle vi ha haft kraft och resurser att komma så billigt undan som möjligt hade vi i stället byggt själva i lösvirke. Men som kontorsråtta avundas jag dem som orkar med ett sånt projekt...
 
Madde verkar stå fast vid knäcken eller i julklappsköerna...
Så här står i reglerna:

Vi avvisar vänligt men bestämt inlägg från hustillverkare och andra entreprenörer där man gör direkt eller indirekt reklam för sin verksamhet eller smutskastar en konkurrents verksamhet.
Forumet är inte till för annonsering för att köpa eller sälja varor eller tjänster (sk radannonsering).

Själv tycker jag det känns positivt, så länge de kör med öppna kort. Men det blir svårt i längden, då säkert alla husleverantörer har SIN syn på saken! Den nya rubriken "Diskutera med husleverantörer" tycker jag är för tam och inaktiv! Den kan gott försvinna. Vore bättre med en rubrik "Öppna diskussioner med och mellan husleverantörer". Mycket intressantare! Som komplement till "Hustillverkare" - tänk om de själva finge svara om sin egen produkt eller hustyp, vilka priser de har i olika regioner osv, som hela tiden dyker upp på den tråden. Men givetvis måste den leverantörsfria finnas kvar!
 
Annars kan man ju alltid ställa sin fråga direkt till tillverkaren om man vill ha ett svar. Det gäller särskilt när det handlar om frågor som inte angår alla, exempelvis priser. Däremot är ett forum bra för erfarenhetsutbyte.

Alltså tycker jag att leverantörerna inte har på forumet att göra.

/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.